MrBeast er verdens største og bedst indtjenende youtuber.
Kernen

Han deler penge ud på gaden og giver blinde synet igen, men hvem er han?

En 24-årig amerikansk youtuber har skabt sig en gigantisk formue på at filme godgørende handlinger.

Er han en uselvisk filantrop? Eller en gemen materialist?

Meningerne om MrBeast alias 24-årige Jimmy Donaldson fra Kansas i USA er delte.

Men én ting hersker der ingen tvivl om: At han er verdens mest populære og succesrige youtuber.

Med knap 150 millioner abonnenter og en årsindtægt, der i 2021 nåede op på 350 millioner kroner, ligger han på en ubestridt førsteplads.

Det er så overdrevet, at den her 24-årige gut alene har kunnet skabe alt det

Rasmus Brohave, dansk youtuber

I de seneste 10 år er MrBeasts indtjening vokset eksplosivt. Formuen på i alt 3,5 milliarder kroner har han skabt ud fra et tilsyneladende selvmodsigende princip: Jo flere penge, han giver væk, des flere penge tjener han.

Et genialt koncept, mener en af de største, danske youtubere 25-årige Rasmus Brohave, der med sine mere beskedne 280.000 abonnenter hører til i den hjemlige top fem. Han fortæller i TV 2s aktualitetsprogram 'Kernen' om, hvordan han bliver inspireret af sin amerikanske kollega.

- Jeg er meget fascineret af den måde, han har formået at bygge hele den her forretning op på, fordi det er så overdrevet, at den her 24-årige gut alene har kunnet skabe alt det, siger Rasmus Brohave.

I modsætning til andre, der er blevet stenrige på rekordtid, har MrBeast, ifølge den danske youtuber, formået at bevare en jordnær og likeable stil, der gør ham i stand til at tale i øjenhøjde med sine seere.

En moderne Jesus?

Det, der er kendetegnende for MrBeast, er, at han i størstedelen af sine videoer foretager sig ting, der gør andre mennesker glade.

I et af sine seneste påfund gav han tusind svagtseende og blinde mennesker synet igen ved at betale for deres øjenoperationer. Fattige folk fra forskellige steder i verden.

Efterfølgende lagde han en video op på Youtube med rørende før- og efter-optagelser af nogle af de mange mennesker, som nu igen kunne se deres omgivelser. En video, der siden er blevet set over 100 millioner gange.

Alt, hvad han gør, er ekstremt.

I 2020 satte han for eksempel det gigantiske projekt 'Team Tree' i værk som et led i klimakampen.

Her sørgede han for, at der blev skaffet penge til at plante over 20 millioner træer. Blandt andet ved at mobilisere en masse andre youtubere og influencere til at skaffe sponsorer. Elon Musk donerede eksempelvis en million dollar til projektet.

Under corona-pandemien gav han økonomiske håndsrækninger til folk, der mistede deres job på grund af sundhedskrisen, og han fik lavet to millioner gratis måltider til trængende amerikanere.

Derudover har han lavet talløse videoer, hvor han går og deler kufferter med 10.000 dollar, svarende til næsten 70.000 danske kroner, i kontanter ud til tilfældige folk på gaden eller udlover præmier på millionbeløb, dyre biler, flyvemaskiner og en privat ø.

Det er netop denne grænseløse generøsitet, der har gjort ham populær, og som har givet ham tilnavnet 'Youtubes største filantrop', mens andre går skridtet videre og kalder ham 'en nutidens Jesus'.

Men ligesom den bibelske Jesus deler han vandene.

Kritiske røster

I takt med at MrBeasts succes og formue er vokset, er de kritiske røster også blevet højere.

For selvom den unge youtuber forærer gigantiske summer væk, er der stadig flere, der sætter spørgsmålstegn ved, om han nu virkelig er så godhjertet, som han giver sig ud for at være.

Blandt andet er der en del, der undrer sig over, hvorfor han ikke bare kan donere pengebeløb til godgørende formål uden at skulle filme det.

Ifølge Rasmus Brohave er der imidlertid en helt naturlig årsag til, at MrBeast laver videoer af alle sine filantropiske stunts.

- Grunden til, at han filmer det, er, at ellers kan han ikke gøre det. Hvis han konstant bare giver det hele til velgørenhed, så har han ikke nogen penge til sidst, og så kan han ikke lave mere indhold.

Når han filmer det, så kan han generere flere penge

Rasmus Brohave, dansk youtuber

- Men når han filmer det, så kan han generere flere penge, og så kan han hjælpe endnu flere mennesker på alle mulige led og kanter. Det er ikke anderledes, end når TV 2 laver et show, hvor de samler ind til Kræftens Bekæmpelse, forklarer Rasmus Brohave.

Der er dog også kritikere, der mener, at den ukronede Youtube-konge bag al sin godhed i virkeligheden er en gemen materialist.

Eksempelvis når han får en helikopter til at hejse en af sine venners bil op og smide den ned i et kar med en væske, der ødelægger den. For derefter at give sin ven en ny bil.

Eller når han ofrer gigantiske summer på at genskabe filmsettet fra Netflix-serien 'Squid Game' for at lave sin egen version, 'MrBeast Game', hvor 456 deltagere dystede om at vinde 456.000 dollar, hvilket svarer til over tre millioner kroner.

Efter manges mening var det ressourcespild at lave så stort et udstyrsstykke bare for at skabe hype.

Men samtidig blev det MrBeasts til dato mest sete video med 300 millioner visninger – og dermed har den formentlig tjent sig hjem.

Startede i det små

Selvom MrBeast, eller Jimmy Donaldson, som er hans borgerlige navn, i dag kan bryste sig af sin enorme rigdom, var virkeligheden en helt anden, da han som 12-årig under brugernavnet 'Mr Beast6000' begyndte som youtuber hjemme på sit drengeværelse.

Han voksede op med en enlig mor, der var ansat i militæret til en beskeden løn, så der var ikke mange penge at rutte med.

I flere år holdt den unge Jimmy sin interesse for Youtube hemmelig for sin mor, som ville have, at han fokuserede på skolen. Og der var heller ikke rigtig nogen, der så hans videoer.

Men på trods af, at han begyndte i det små, havde han fra starten store ambitioner og en solid tro på, at det ville lykkes ham en dag at leve af at være youtuber.

Det fortalte han om i videoen 'Hi me in five years' fra 2015, hvor han forudså, at han fem år senere ville have en million abonnenter. På det tidspunkt havde han kun omkring 8000 følgere.

Gennembruddet kom dog bare to år senere, da Jimmy Donaldsen fik den vilde idé at filme sig selv, mens han talte til 100.000. Det tog ham over 40 timer. Videoen gik viralt i 2017 og betød, at han på kort tid fik flere millioner abonnenter. Tre år før han havde forudset.

Det førte til, at et firma tilbød ham 10.000 dollar i sponsorpenge for at lave en video. Men i stedet for at bruge pengene på sig selv, gik han straks ud og forærede dem til en hjemløs. Naturligvis mens han filmede det.

Og så havde han skabt sit brand: At tjene penge ved at give penge væk.

Lige siden er succesen og formuen bare vokset i eksponentiel fart.

Overgår sig selv igen og igen

Forklaringen på, hvorfor lige netop MrBeast har opnået så gigantisk en succes i forhold til andre youtubere og influencere, skal primært findes i, at han fra starten har forstået de algoritmer, der styrer de sociale medier.

Først og fremmest har han udnyttet den mekanisme, der gør, at jo mere tid folk bruger på at se hans videoer, jo flere mennesker sendes de ud til.

Jeg tror ikke, vi har set det sidste og det største endnu

Rasmus Brohave, dansk youtuber

Hans store fidus var at lave maraton-videoer, hvor han talte først fra ét til 100.000 og derefter til 200.000. Han lavede også en video, hvor han læste en ordbog – fra ende til anden. Det vakte nysgerrighed blandt brugerne, som ville tjekke, om han nu virkelig også filmede i ét langt stræk.

Og dét brugte de meget tid på – til glæde for ham. For han fik flere visninger og flere abonnenter.

I dag er MrBeast et gigantisk imperium med egen burgerkæde, chokoladebarer, fem Youtube-kanaler, flere kæmpestore tv-studier og 60 ansatte. Efter sigende skulle hans mor være én af dem.

Hans navn er så stort, at kendte, etablerede virksomheder gerne betaler ham millioner for at give ting væk gratis i deres navn, fordi det er så effektiv en branding-manøvre, at det kan betale sig for dem.

MrBeasts image er, at han konstant overgår sig selv i sine videoer, der bliver mere og mere ekstreme.

- Jeg tror ikke, vi har set det sidste og det største endnu. Det er det, der er så vildt med ham – at han bliver ved, siger Rasmus Brohave.

Men selvom indholdet fortsætter med at blive mere ekstremt, og hans formue vokser, holder MrBeast fast i sin beskedne livsstil. Han bor selv i et baglokale til et af sine studier og går i simpelt, nærmest kedeligt tøj.

Kvaliteten af mange af hans videoer er også stadig så ringe, at det kunne ligne noget, der var lavet på en almindelig hjemme-computer. En helt bevidst strategi, mener flere eksperter.

På den måde kan MrBeast alias Jimmy Donaldson nemlig fastholde sit image som den lidt nørdede, introverte type, knægten der drømte store drømme på drengeværelset.

En type, som de fleste kan identificere sig med, og som virker imødekommende og tilgængelig.

Imens går hans fans og håber på at blive de næste, der møder ham på gaden, når han deler penge ud.

Se 'Kernen: Jesus på Youtube' søndag klokken 18.25 på TV 2 - eller lige nu på TV 2 PLAY.