Udland

Populært modetøj fyldt med farlige kemikalier

Shein har taget de unge med storm, men produkterne er ofte både ulovlige og sundhedsskadelige.

En halskæde koster ofte under 20 kroner, og man kan finde sig en festkjole til under 100 kroner på den populære shoppingapp Shein, som har taget unge overalt i verden med storm. Men de billige produkter er ofte både sundhedsskadelige og ulovlige. Det viser en ny undersøgelse fra Greenpeace i Tyskland.

Organisationen har købt og testet 47 produkter fra Shein, og testen viste, at 15 procent af produkterne indeholdt farlige kemikalier i et omfang, der gør dem direkte ulovlige i EU. 32 procent indeholdt en mængde farlige kemikalier, som giver anledning til bekymring blandt eksperter.

Kan skade fertilitet og give allergi

Det bør ifølge Forbrugerrådet Tænk give anledning til stor bekymring i Danmark.

- Det er vi selvfølgelig meget bekymrede over, også fordi det er en meget populær webshop, som mange især unge bruger. Når der er mange forskellige kemikalier, risikerer der at komme en cocktaileffekt, som blandt andet kan påvirke fertiliteten og forøge risikoen for allergi, siger Mads Reinholdt, som er direktør for Forbrugerrådet Tænk.

Greenpeace fandt blandt andet ftalater i sko og formaldehyd i en babykjole, og i begge tilfælde oversteg mængden af kemikalier den koncentration, der er tilladt i EU.

Reglerne for grænseværdierne gælder naturligvis også importerede produkter, men lovgivningen bliver ikke altid håndhævet, når det gælder udenlandske webshops som Wish og Shein.

EU-regler bliver ikke overholdt

- Der er det problem, at når du som forbruger køber noget uden for EU, skal du være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis lever op til de regler, der gælder i EU. Det er der desværre ikke nok opmærksomhed omkring, siger Mads Reinholdt.

Derfor anbefaler Forbrugerrådet Tænk, at man køber sit tøj i danske eller europæiske butikker og kigger efter nogle af de kendte mærkninger som EU-blomsten eller Svanemærket, der viser, at produkterne er sikre og bæredygtigt produceret.

Der har været flere rapporter om dårlige arbejdsforhold på Sheins fabrikker i Kina, og Greenpeace kritiserer også konceptet med ”ultra fast fashion”, fordi tøjet er så billigt, at det ofte kun bliver brugt få gange.

TV 2 har tidligere interviewet en ung dansk kvinde, der fortalte, at hun ikke gider at sende tøjet retur til Kina, hvis det ikke passer i størrelsen.

Shein kom for alvor på det internationale landkort, da virksomheden i maj 2021 overhalede Amazon som den mest downloadede shopping-app i USA. I dag er den større end Zara og H&M, når det gælder onlinehandel, og det er især de unge, der kaster sig over den populære shoppingapp fra Kina.

Milliardforretning på otte år

Virksomheden blev grundlagt for blot otte år siden og er ifølge mediet Bloomberg mere end 100 milliarder dollars værd. En af årsagerne til, at salget er vokset så hurtigt, er, at virksomheden via en avanceret algoritme er tre gange hurtigere end Zara, når det gælder kunsten at spotte en ny modetrend og omsætte den til produkter, der kan afskibes til forbrugerne.

Desuden har Shein en meget aggressiv strategi om at rekruttere influencere på lokale markeder, som kan få gratis tøj mod at promovere virksomhedens produkter på sociale medier som Instagram og Tiktok.

Selskabet bag er indhyllet i mystik, og der er hverken telefonnummer, adresse eller pressekontakt på den officielle hjemmeside. Virksomhedens grundlægger stiller aldrig op til interviews, og i det hele taget holder virksomheden meget lav profil.

Derfor har det heller ikke været muligt for TV 2 at få en kommentar fra Shein.