Udland

EU åbner for 5G på fly – flytilstand kan snart være fortid

I flere år har det allerede været tilladt for flyselskaber at tilbyde internet i EU, dog med langsomme hastigheder.

Fra næste år kan brugen af flytilstand på mobiltelefonen under flyvninger i EU være en saga blot.

Europa-Kommissionen har nemlig besluttet, at flyselskaber må udbyde 5G-teknologi om bord. Det skriver flere medier, heriblandt BBC.

Med de nye regler vil flypassagerer kunne streame musik og videoer, få adgang til deres apps og foretage telefonopkald på fly udstyret med 5G. Planen vil "aktivere innovative tjenester for mennesker" og hjælpe europæiske virksomheder med at vokse, siger Thierry Breton, der er EU-kommissær for det indre marked, i en erklæring.

- Himlen er ikke længere en grænse, når det kommer til de muligheder superhurtige, højkapacitetsforbindelser tilbyder, lyder det blandt andet fra kommissæren.

Siden 2008 har det været det været tilladt for europæiske flyselskaber at tilbyde internet om bord. Dog har de tilgængelige båndbredder været afhængige af satellitter med langsomme hastigheder til følge.

Der er deadline for, at EU-medlemslandene kan gøre 5G-frekvensbåndene til rådighed for fly 30. juni 2023.

USA har været modstander af ideen

Mens man i Europa nu tager et skridt mod at gøre muligheden for flytilstand overflødig, så er holdningen anderledes på den anden side af Atlanterhavet.

Her forkastede den amerikanske føderale kommunikationskommission i 2020 planerne om at tillade tale- og datatjenester under flyvningen via mobile trådløse frekvenser og sagde, at der var stærk modstand, herunder fra flyselskabets piloter og stewardesser, af sikkerhedsmæssige og nationale sikkerhedshensyn.

I USA introducerede man forbuddet i 1991 af frygt for, at mobilsignaler kan forstyrre piloternes navigations- og kommunikationsudstyr.

Men i Storbritannien siger chefen for landets komité for flysikkerhed, Dai Whittingham, til BBC, at brug af mobiltelefoner på fly historisk var forbudt på grund af manglende viden om, hvordan de ville påvirke flyet.

- Der var en bekymring for, at de kunne forstyrre automatiske flyvekontrolsystemer, siger Dai Whittingham.

Hvad man har fundet ud af gennem erfaring er, at risikoen for interferens er meget lille.

Bekymringen for 5G-interferens findes stadig i USA, men ifølge Dai Whittingham gælder de samme bekymringer ikke i Storbritannien og EU.

- Der er meget mindre udsigt til indblanding. Vi har et andet sæt frekvenser til 5G, og der er lavere strømindstillinger end dem, der er tilladt i USA. De rejsende vil have 5G.