Udland

AOC gør grin med Elon Musks “fjollede lille plan”

Den demokratiske politiker Alexandria Ocasio-Cortez er igen havnet i onlineskænderi med verdens rigeste mand.

Da Alexandria Ocasio-Cortez sent onsdag aften tjekkede sin Twitter-app, var der noget galt. Fanen, der normalt viser, hvor meget aktivitet der er på hendes konto, var pludselig tom.

Det tekniske uheld tolker hun som hævn fra verdens rigeste mand. Hun er sikker på, at hun har ramt en nerve hos Elon Musk, der netop har købt Twitter.

- Fordi jeg gjorde grin med hans fjollede lille plan, siger det demokratiske kongresmedlem i en video på Instagram.

Den “fjollede lille plan” er milliardærens idé til at gøre Twitter rentabel.

Skal betale for verificering

Ud over at fyre store dele af den eksisterende ledelse, heriblandt direktøren, fortalte Elon Musk som noget af det første, at man fremover skal betale 150 kroner om måneden for at beholde det blå flueben ud for sit navn, der viser, at Twitter har verificeret din identitet.

Det er primært politikere, journalister, sportsfolk og kendte, der indtil videre har kunnet få det blå ikon.

Det blå mærke blev indført i 2009, så man kunne skelne offentlige personer fra folk, der blot udgav sig for at være dem.

Da krimiforfatteren Stephen King på Twitter gjorde grin med idéen om, at han skulle betale Twitter for at levere indhold til dem, sænkede Elon Musk i et svar til forfatteren prisen til 60 kroner om måneden.

Vil kun fjerne klart ulovligt indhold

Tesla-milliardæren, der pt er verdens rigeste mand, har under forhandlingerne om købet af Twitter sagt, at han vil skabe videre rammer for ytringsfrihed, så kun klart ulovligt indhold skal fjernes.

Donald Trumps konto blev eksempelvis suspenderet i januar 2021 efter angrebet på USA's kongres, men i maj 2022 sagde Elon Musk, at han mente, Twitters topchefer havde begået en fejl, da de lukkede Trumps konto.

- Jeg mener, det var en fejl, fordi det fremmedgjorde en stor del af landet og i sidste ende alligevel ikke forhindrede, at Donald Trump havde en stemme, sagde Elon Musk på en konference hos Financial Times.

Det fik Alexandria Ocasio-Cortez til blandt andet at skrive, at hun “griner sin røv i laser over, at en milliardær helt ærligt forsøger at sælge idéen om, at ‘ytringsfrihed’ i virkeligheden er abonnement til otte dollar om måneden.”

Til det svarede Musk i en Twitter-kommentar, at “din feedback er værdsat. Nu skylder du $8.”

Om fejlen i hendes app er en bevidst handling fra Elon Musk er nok tvivlsomt, selvom hun har lagt et screendump ud af den tomme fane.

Lyn-analyse

AOC er et meget venstreorienteret medlem af kongressen, så at hun går ind i et verbalt slagsmål med Elon Musk er ikke super overraskende.

Hun taler ind i den frygt, som mange til venstre for midten har, at Elon Musk er for utilregnelig til at stå i spidsen for så vigtig en platform for dele af den offentlige samtale. 

Der er midtvejsvalg lige om lidt. Fem dage inden dette vigtige valg bruger Twitters nye chef tid på at skændes med AOC.

Det trækker jeg lidt på smilebåndet over, for det er ufattelig barnligt.

Musk købte Twitter i oktober for 330 milliarder kroner. Handlen gik først igennem, efter han havde forsøgt at komme ud af den igen.

Inden købet fortalte Elon Musk ifølge Washington Post potentielle investorer og forretningspartnere, at han vil fyre omkring 2000 medarbejdere og gøre Twitter markant mere profitabelt.

Gjorde det for at hjælpe menneskeheden

Hvad det helt præcist kommer til at betyde for et af verdens mest indflydelsesrige sociale medier, har vi endnu til gode at se, men Elon Musk satte selv ord på sine ambitioner i en meddelelse til Twitters annoncører.

- Jeg gjorde det ikke for at tjene penge. Jeg gjorde det for at hjælpe menneskeheden, som jeg elsker, skrev Elon Musk.

- Fuglen er sat fri, tweetede han omtrent samtidig med, at hovederne rullede på Twitters direktionsgang.

Fuglen er sat så meget fri, at IPG, en af verdens største reklamevirksomheder, har rådet deres bureaukunder til at sætte Twitter-annoncering på pause på grund af frygt for manglende moderation.

De er bange for, at deres klienters reklamer kommer til at stå lige ved siden af konspirationsteorier eller hadefulde ytringer, skriver New York Times.