Rusland invaderer Ukraine

Russisk tv-vært flået af skærmen efter voldsomme udtalelser om ukrainske børn

Tv-værten undskylder nu og beder om tilgivelse for at være kommet med "dumme" og "grænseoverskridende" udtalelser.

Propaganda, løgne og hadtale har fyldt i fladen på russiske tv-kanaler, siden Rusland indledte sin invasion af Ukraine.

Men der er tilsyneladende en grænse for, hvad de russiske værter kan tillade sig at sige.

I hvert fald blev værten Anton Krasovskij søndag sendt hjem af sin arbejdsgiver, det statskontrollerede medie RT.

På Twitter skriver tv-stationens chefredaktør, Margarita Simonjan, at hun har suspenderet Krasovskij på grund af hans "modbydelige" udtalelser, og at ingen på RT deler hans synspunkter.

Årsagen finder vi i en udsendelse fra sidste uge.

Her havde tv-værten besøg af den russiske forfatter Sergej Lukjanenko, der fortalte om sit første besøg i Ukraine i 1980'erne, og hvordan han her havde mødt ukrainske børn, som mente, at deres liv ville være bedre, hvis ikke Rusland havde besat deres land.

Det fik Anton Krasovskij til at henvende sig direkte til seerne med løftet pegefinger, mens han bekendtgjorde, at sådanne børn burde "smides direkte ned i en flod med stærk strøm".

- De skulle være blevet druknet i Tysyna-floden – lige dér, hvor ællingerne svømmer. Bare drukn de børn. Drukn dem, sagde den russiske vært.

Alternativt kunne man skubbe børnene ind i nogle hytter og brænde dem ihjel, foreslog han.

Alle ved, hvordan det er: Du sidder på åben skærm, og du kører derudaf. Og du kan ikke stoppe dig selv

Anton Krasovskij, russisk tv-vært

I et klip fra udsendelsen, der er blevet delt på sociale medier, kan man også høre Krasovskij grine af meldingerne om, at russiske soldater voldtager ældre ukrainske kvinder under invasionen.

Ukraine ønsker globalt forbud

Udtalelserne har vakt fordømmelse i Ukraine og i Vesten, hvor de har givet ny næring til påstande om, at Rusland vil udrydde ukrainere som race.

Søndag reagerede Ukraines udenrigsminister, Dmytro Kuleba, ved at kræve et globalt forbud mod det statsejede russiske medie, som allerede er gjort forbudt i EU som konsekvens af Ruslands invasion.

- Regeringer, der stadig ikke har forbudt RT, skal se dette uddrag. Det er dét, I tilslutter jer, hvis I tillader RT at operere i jeres lande. Aggressiv tilskyndelse til folkedrab, som ikke har noget at gøre med ytringsfrihed. Forbyd RT i hele verden! skrev Kuleba på Twitter.

Russisk stats-tv er i høj grad styret fra Kreml.

Siden Rusland indledte sin invasion 24. februar, har værter og kommentatorer på de statslige tv-kanaler ytret stor opbakning til krigen og afvist alle meldinger om russiske krigsforbrydelser, ligesom Rusland officielt har gjort.

Mange af værterne har også brugt tv-tiden til at opfordre præsident Vladimir Putin til en mere aggressiv krigsførelse mod Ukraine.

Men her var udtalelserne altså for meget.

Vært beder om tilgivelse

I forbindelse med suspenderingen af Anton Krasovskij skriver RT's chefredaktør, om han har været ramt af midlertidig sindssyge, da ordene kom ud af hans mund.

- Det er svært at tro, at Krasovskij oprigtigt mente, at børn skulle druknes, mener Margarita Simonjan.

- Men på nuværende tidspunkt stopper jeg vores samarbejde, for hverken jeg eller resten af RT's medarbejdere kan tillade, at man kunne få den mindste opfattelse af, at nogen af os også kunne være i stand til at mene noget så dumt, forklarer hun.

Natten til mandag dansk tid har Anton Krasovskij selv givet lyd fra sig.

Det sker på det sociale medie Telegram, hvor han har lagt en offentlig undskyldning ud.

- Hør her, jeg er oprigtig ked af, at jeg ikke så denne grænse. Altså om børn. Alle ved, hvordan det er: Du sidder på åben skærm, og du kører derudaf. Og du kan ikke stoppe dig selv, skriver Krasovskij.

Han undskylder til de russiske seere og sin chefredaktør for sine "dumme" og "grænseoverskridende" udtalelser.

- Jeg beder om tilgivelse fra alle, der blev chokeret over det.

Indflydelsesrig dobbeltrolle

Margarita Simonjan virker ellers ikke bleg for at gå til grænsen.

I årevis har hun været en af de mest fremtrædende personer i det russiske mediebillede, og USA's udenrigsministerium profilerer hende som "et af den russiske præsident, Vladimir Putins, mest benyttede ansigter til at sprede propaganda og desinformation, både internationalt og i Rusland".

Under Ruslands krig i Ukraine er hun kommet med adskillige voldsomme og kontroversielle udtalelser, så hvorfor tager RT-chefen nu så kraftig afstand til en af sine værters udtalelser?

Ifølge Yevgeniy Golovchenko, postdoc på Københavns Universitet med fokus på det russiske mediebillede, er Simonjans adfærd generelt meget modsætningsfyldt.

- Hun har to meget forskellige roller. For det første er hun chefredaktør for RT, som har til opgave at fremme Ruslands image i udlandet. På den anden side er hun en meget aktiv figur i det russisksprogede medielandskab, hvor hun har en rolle som meget respekteret "høg", der har prøvet at eskalere retorikken over for Ukraine, forklarer han.

Hendes kraftige afstandtagen skal derfor ses i lyset af denne dobbeltrolle, vurderer Yevgeniy Golovchenko. Derfor er en mulig forklaring, at Simonjan har været bekymret for, at udtalelserne ville skade RT's omdømme i Vesten endnu mere, end det allerede er tilfældet.

- Men det interessante ved udtalelserne er som sådan ikke det konkrete med at drukne børn. Det er nærmere det bagvedliggende narrativ om, at Ukraine ikke er et rigtigt land, og at de som nationalstat burde udryddes, forklarer han.

I dette lys giver det ifølge Yevgeniy Golovchenko mening, at RT-chefen tager afstand, da han generelt fornemmer en svag opblødning på netop denne retorik i de russiske medier, hvor stadig flere spørger sig selv, om det er den rigtige tilgang.

- Det er stadig noget, man diskuterer, men det sker i forskellige grader og mest i opinionsstof eller på kanaler med mindre publikum. Og selv i det univers er udtalelser om at drukne eller brænde ukrainske børn alligevel i den mere radikale ende, forklarer han.