Rusland invaderer Ukraine

Rusland beskyldes for at udnytte smuthul til at smugle våben til krigen

Ukraine vil have Tyrkiet til at blokere for fragtskibenes adgang til Sortehavet. Men Rusland udnytter et smuthul i reglerne, siger eksperter.

Lørdag i sidste uge lagde et fragtskib til kaj ved den russiske havneby Novorossijsk.

Det er der i sig selv ikke noget opsigtsvækkende i, da byen med Ruslands største havn er et vigtigt trafikknudepunkt.

Men det russiske skib Sparta II – og ikke mindst skibets last – er siden blevet genstand for debat.

Ukraine beskylder nemlig Rusland for at have brugt det civile fragtskib til at sejle våben og militære forsyninger til Sortehavet som led i den igangværende krig i Ukraine.

Ifølge ukrainerne transporterede skibet et S300-missilsystem fra Syrien gennem Bosporusstrædet til den russiske havneby.

Derfor har Ukraine ifølge The Wall Street Journal protesteret til Tyrkiet, der administrer Bosporusstrædet, og bedt tyrkerne om at blokere de russiske skibes adgang gennem strædet.

Men det russiske firma Oboronlogistics LLC har en anden udlægning og hævder, at lasten alene bestod af olivenolie.

Missilsystem forsvandt fra satellitbilleder

Sparta II forlod 11. august Novorossijsk og sejlede sydpå mod Syrien, hvor det ifølge satellitbilleder og skibstrafikdata ankom 17. august til havnebyen Tartus.

Rusland har haft en militær tilstedeværelse i landet siden 2015, hvor russerne gik ind i den syriske borgerkrig på præsident Bashar al-Assads side, og russerne har i dag en flådebase i Tartus.

I 2017 forklarede den russiske forsvarsminister, Sergej Sjojgu, at det russiske militær havde testet mere end 160 typer avanceret våbenudstyr i Syrien, herunder kampfly, laserguidede missiler og luftforsvarssystemer.

Forud for fragtskibets ankomst havde satellitbilleder fra virksomheden ImageSat International (ISI) vist, at russiske styrker i Syrien havde flyttet et S300-missilsystem til en base tæt på Tartus, hvorfra det senere blev flyttet igen.

Via satellitbillederne kunne man senere se komponenterne til missilsystemet ligge ved havnen i Tartus mellem 12. og 17. august. Men da Sparta II forlod den syriske havneby 20. august, var komponenterne væk.

ISI konkluderede derfor, at komponenterne måtte være blevet fragtet ombord på Sparta II.

Reuters forsøgte tidligere på ugen at få en kommentar fra Ruslands forsvarsministerium, der afviste at kommentere historien.

Olivenolie og frugter eller våben?

Ifølge den russiske skibsoperatør Oboronlogistics' egen beskrivelse, løser firmaet transportopgaver med "militære og specielle formål" for Ruslands forsvarsministerium.

Om sejladsen til Tartus oplyser firmaet ifølge The Wall Street Journal, at fragtskibet Sparta II leverede en 2000 tons kommerciel last bestående af rør, elektrisk udstyr, kemikalier og brændstof til Syrien.

På retursejladsen bestod lasten af olivenolie, lyder forklaringen.

Vestlige efterretninger har ifølge Bloomberg tidligere på sommeren hævdet, at selvsamme skib har været brugt til at transportere våben og militære køretøjer fra Syrien til krigen i Ukraine.

Ved de tidligere sejladser har Oboronlogistics oplyst, at skibet fragtede udstyr til Syriens olieindustri og hviderussiske lastbiler. Og dengang bestod lasten på retursejladsen af frugter og andre fødevarer, forklarede firmaet.

Et andet af firmaets skibe Pizhma besøgte tidligere i år ligeledes Tartus. USA sanktionerede skibet, som ifølge vestlige efterretninger blev brugt til at fragte militære forsyninger.

Ifølge The Wall Street Journal bliver det i USA anset som et tegn på, at Rusland er ved at løbe tør for forsyninger af bestemte typer våben og ammunition.

Hvis det bekræftes, at Rusland har transporteret våben og S300-systemer til krigen, kan det få betydning.

S300 er et jord til luft-forsvarssystem beregnet til at forsvare mod missilangreb, og russerne har de seneste uger været ramt af en række ødelæggende angreb, herunder på en luftbase på Krim-halvøen, hvor otte russiske kampfly gik op i flammer.

Krigsskibe kan forbydes

Når Ukraine har protesteret til Tyrkiet, sker det med henvisning til den såkaldte Montreux-konvention.

Den blev indgået som en del af den aftale, der i 1936 gav tyrkerne suverænitet over strædet Dardanellerne, Marmarahavet og Bosporusstrædet. Tilsammen udgør de den eneste søvej mellem Middelhavet og Sortehavet.

Konventionen regulerer både den civile og militære skibs- og flytrafik igennem områderne og giver Tyrkiet myndighed til at lukke stræderne for krigsskibe fra lande i krig, men beskytter samtidig civile fartøjers ret til at benytte ruten.

I begyndelsen af krigen i Ukraine håndhævede Tyrkiet konventionen og forbød russiske og ukrainske krigsskibe at passere, hvilket har forhindret Rusland i et forstærke sin sortehavsflåde.

Rusland udnytter smuthul

Ukraine vil nu have Tyrkiet til også at blokere kommercielle fartøjer, der fragter russisk militærudstyr, da forsyningerne hjælper de russiske styrker i det sydlige Ukraine.

Ifølge ukrainerne skal Sparta II på den baggrund betragtes som et krigsskib og forbydes adgang.

The Wall Street Journal har talt med to eksperter, som begge vurderer, at det teknisk set er lovligt for Rusland at transportere våben på kommercielle skibe.

Men hvis der i Tyrkiet er politisk vilje til det, kan tyrkerne fortælle Rusland, at manøvren er uacceptabel.

- Set fra et juridisk synspunkt har Tyrkiet ikke fået tildelt kompetencen til at forbyde kommercielle fartøjer. Men Ruslands brug af kommercielle skibe på denne måde er et klart misbrug af Montreux-konventionen og udnyttelse af et smuthul, siger Alper Coskun, tidligere direktør for internationale sikkerhedsaffærer ved det tyrkiske udenrigsministerium, til avisen.

The Wall Street Journal har uden held forsøgt at få en kommentar fra Tyrkiets udenrigsministerium.