Udland

Chokoladegigant undskylder til Kina for at omtale Taiwan som et land

Selskabet retter formulering og understreger, at det respekterer Kinas suverænitet. Det sker på et i forvejen højspændt tidspunkt i striden om Taiwan.

Den amerikanske chokoladegigant Mars Wrigley, der producerer de verdenskendte Mars- og Snickers-barer, udsendte fredag en stor undskyldning til Kina.

Årsagen er en reklamekampagne, hvori der refereres til Taiwan som et selvstændigt land. Det skriver Wall Street Journal.

- Vi tager dette meget alvorligt og udtrykker vores dybe beklagelse, lød det i erklæring, som blev offentliggjort på Snickers Kinas side på det sociale medie Weibo.

Den kinesiske vrede var blevet vakt, fordi slikgiganten i en video på sociale medier havde promoveret en onlinebegivenhed med det populære sydkoreanske boyband BTS. I videoen fremgår det, at deltagelsen var begrænset til udvalgte lande, og man skulle derfor vælge sit land.

Her var Taiwans flag blandt valgmulighederne.

Og det faldt ikke i god jord i Kina, der anser Taiwan som en del af Kina.

Omkring to og en halv time efter den første undskyldning fulgte Mars Wrigley op med en opfølgning, hvor budskabet ikke var til at tage fejl af:

- Der er #KunEtKina i verden, og Taiwan er en uadskillelig del af kinesisk territorium.

Accepterer ikke selvstændigt Taiwan

Øen Taiwan ligger 160 kilometer fra det kinesiske fastland og har siden afslutningen på den kinesiske borgerkrig i 1949 i praksis fungeret som et selvstændigt land med sin egen demokratisk valgte regering.

Men regeringen i Beijing betragter fortsat officielt Taiwan som en del af Kina.

Fakta: Kina og Taiwan

Kina med det officielle navn Folkerepublikken Kina er verdens mest folkerige land med en befolkning på cirka 1,4 milliarder. Kina anser Taiwan som en kinesisk provins.

Taiwan med det officielle navn Republikken Kina består af hovedøen Taiwan samt enkelte småøer og har en befolkning på cirka 24 millioner.

Kun få lande verden over anerkender Taiwan med diplomatiske forbindelser, og særligt på grund af kinesisk modstand har landet heller ikke plads i WHO og FN.

Præsident Xi Jinping har tidligere kaldt en genforening mellem Taiwan og Kina for "uundgåelig" og meldt sig klar til at tage magt i brug, hvis det var nødvendigt.

Kineserne har ligeledes truet med at gribe ind over for ethvert forsøg på at erklære selvstændighed fra resten af Kina.

Striden om Taiwan fik i denne uge nyt liv, da den amerikanske toppolitiker og formand for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi aflagde et officielt besøg på øen som udtryk for solidaritet med Taiwan.

Kina svarede igen på besøget med at rette sanktioner mod Pelosi og indlede en historisk stor militærøvelse i havet omkring Taiwan.

Snickers ændrer formulering

Set i lyset af den højspændte situation blev omtale af Taiwan som et land derfor mødt af voldsom kritik blandt kinesiske internetbrugere, efter at flere af landets influencere havde delt et screenshot af Snickers-reklamen.

Ifølge Wall Street Journal truede mange med at boykotte chokoladegigantens produkter.

En talsperson for Mars Wrigley oplyser til avisen, at virksomhedens Asien-afdeling er blevet bedt om at ændre formuleringen på sin hjemmeside og sociale medier.

- Mars Wrigley respekterer Kinas nationale suverænitet og territoriale integritet og laver sine forretningsaktiviteter i nøje overensstemmelse med lokale kinesiske love og regler, lyder det i undskyldningen ifølge Fox Business.

Dermed lægger slikproducenten sig op ad den officielle amerikanske politik, der anerkender, at der kun er ét Kina.

Flere kinesiske statsmedier og en ungdomsafdeling af Kinas kommunistiske parti delte efterfølgende Snickers-undskyldningen på sociale medier.

Mange har været på knæ

Med fredagens beklagelse placerer Mars Wrigley sig i rækken af vestlige virksomheder, som tidligere har givet lignende undskyldninger af frygt for at komme i unåde på et af verden største forbrugermarkeder.

I 2018 beklagede den amerikanske tøjfirmaet Gap, at en t-shirt med et kort over Kina ikke omfattede Taiwan.

Samme år måtte hotelkæden Marriott International og luftfartsselskabet Delta Airlines undskylde for at have oplistet Taiwan, Tibet og Hongkong som selvstændige lande. Det medførte undersøgelser fra de kinesiske myndigheder, og Marriotts hjemmeside i Kina blev lukket i en uge.

I 2019 var det modehuset Dior, som undskyldte for et kort over Kina, som ikke inkluderede Taiwan, mens også brands som Versace, Asics og Givenchy tidligere har undskyldt for at komme på tværs af Kinas geopolitiske opfattelse.