Rusland invaderer Ukraine

Efter erobringen af Slangeøen venter en kø af fragtskibe på at hente Ukraines korn

Tre renoverede havne giver Ukraine tro på, at den vigtige eksport af korn nu for alvor kan komme i gang igen.

De ukrainske myndigheder tror nu på, at de snart kan få genoprettet deres vigtige eksport af korn.

Odesa, der er landets store eksporthavn i Sortehavet, har været blokeret siden februar og kan stadig ikke bruges.

Men til gengæld har Ukraine fået genåbnet tre flodhavne langs Donaus bredder, tæt på flodens udløb i Sortehavet, hvor den danner grænsen mellem Ukraine og Rumænien.

- I løbet af de sidste fire dage har 16 skibe passeret gennem Bystre flodmundingen (Donaus udløb i Sortehavet, red.). Og vores plan er, at det tempo skal opretholdes, lød det fra den ukrainske viceminister for infrastruktur, Yuiry Vaskov, tirsdag i en udtalelse fra ministeriet.

Ifølge viceministeren ligger de 16 skibe nu i Donau og venter på at blive lastet med korn til eksport, mens mere end 90 skibe venter i Sortehavet på at få adgang til Donau.

Den regionale chef for landbrugspolitik, Alla Stoyanova, forventer, at de nye muligheder for alvor vil sætte skub i eksporten af korn.

På Twitter gengiver Weekendavisens korrespondent i Rusland, Andrey Kazankov, dette oversigtskort fra søfartshjemmesiden Marine Traffic, der overvåger verdens skibstrafik. Her kan man se ophobningen af skibe i Sortehavet ved Donaus udmunding (de mange grønne prikker øverst) og en mindre samling af skibe ud for den rumænske havn Constanta længere sydpå:

I forvejen har Ukraine løftet eksporten noget via den rumænske havn Constanta længere sydpå og med lastbiler og tog over land til for eksempel Polen.

Men der findes ikke noget reelt alternativ til eksport fra de ukrainske havne, siger Alla Stoyanova. Før krigen blev 80 procent af Ukraines korn nemlig eksporteret ad den vej.

- I marts var vi kun i stand til at eksportere 200.000 tons korn. I juni kom vi over 2,5 millioner tons. Men det er stadig ikke nok, for normalt plejer vi at eksportere fem-seks millioner tons korn hver eneste måned gennem vores seks havne i Odesa-regionen, forklarer den lokale landbrugsansvarlige til The Guardian.

Sikker adgang til havne

Åbningen af de ukrainske havne er blevet mulig, efter at Ukraine for 14 dage siden generobrede den lille ø Slangeøen i Sortehavet.

Den strategisk vigtige ø ligger kun 30 kilometer fra Donaus udløb i Sortehavet, og så længe russerne havde kontrol med øen, var det ikke muligt for civile fragtskibe at sejle forbi.

Russiske raketbatterier på øen kunne true skibene på vej ind og ud af Donauflodens udmunding, og dermed blev skibene umulige at forsikre, forklarer finansmediet Forbes.

- Befrielsen af Slangeøen har gjort det muligt at genoptage sejladsen, hedder det i en udtalelse fra den ukrainske kornbørs til Forbes.

Havne er klar til brug

De ukrainske havne langs Donauflodens bredder var travle i Sovjetunionens tid, hvor de var en vigtig transportrute mellem Sovjetunionen og Rumænien. Men siden sank de nærmest hen i glemsel og blev stort set ikke brugt som eksporthavne.

Det ændrede sig, da krigen startede.

Så snart Rusland etablerede sin blokade af havnen i Odesa, begyndte de ukrainske myndigheder at renovere havnene langs Donau, så de var klar til brug, så snart det skulle lykkes at generobre kontrollen over Slangeøen.

Den ukrainske regering er optimistisk og mener, at de tre havne langs Donau snart vil nå op på noget nær fuld kapacitet.

- Vi forventer, at ophobningen af skibe vil være fjernet i løbet af en uge, så vi vil være i stand til at øge den månedlige korneksport med 500.000 tons, siger den ukrainske viceminister for infrastruktur, Yuiry Vaskov.