Rusland invaderer Ukraine

Eurovision-trofæ var med til at skaffe værdifulde droner til det ukrainske militær

Ukrainske frivillige samler penge ind på nye måder for at hjælpe hæren – TV 2 har talt med nogle af de opfindsomme indsamlere.

Allerede i 2014, da krigen i Donbas begyndte, opstod adskillige frivillige netværk, der samlede penge ind til det ukrainske militær.

Nu er de frivillige netværk så stærke, at de på opfindsomme og ukonventionelle måder skaffer store beløb til militæret.

De klæder soldater på og skaffer dem biler, skudsikre vester og alt muligt andet udstyr – selv droner har de indkøbt med indsamlede midler.

Pengene får de ind ved at sælge alt fra dyre malerier til en lyserød hat.

Eller bare ved at bede pænt om penge til den fælles sag.

TV 2 har talt med tre af de mest kendte ukrainske frivillige, der på den måde hjælper militæret med at vinde krigen.

Maleri indbragte millioner

Serhiy Prytula er en offentlig kendt politisk figur og tv-vært, der har hjulpet hæren, siden Rusland besatte Krim-halvøen og Donbas i 2014.

- Da Kyiv-regionen blev befriet, begyndte folk at vende hjem. Det betød, at indsamlingerne tog lidt af, fordi folk begyndte at slappe af, siger hans talskvinde, Maria Pysarenko, til TV 2.

Men så blev deres fond kontaktet af kreative personer, der havde helt nye forslag til, hvordan man kunne rejse penge.

En frivillig fra Lviv foreslog at sælge et maleri af den berømte ukrainske maler Maria Pryimachenko på auktion.

Så fonden indgik et partnerskab med et auktionshus, hvor enhver kunne afgive deres bud og følge med i andres bud.

- Serhyi er et kendt navn i Ukraine, så folk stolede på ham. En halv time før auktionen sluttede, begyndte Serhyi at lede auktionen og oplæste folks bud i realtid – og fandt vinderen. Det skabte en stor følelse af involvering hos folk, fortæller Maria Pysarenko.

Maleriet blev købt af en ukrainer, der bor i udlandet, men har tænkt sig at flytte til sin hjemby Lviv. Han donerede 500.000 dollars i kryptovaluta for maleriet.

- Han ønskede, at maleriet skulle blive i Ukraine indtil den endelige sejr. Så vil han afhente det. Så vi har flyttet det til Det Ukrainske Nationalmuseum, hvor det kan blive oplagret, siger hun.

Eurovision statuette og vinderens hat

Den næste udfordring for fonden var at sælge Eurovision-pokalen og den hat, som forsangeren hos Eurovision-vinderne, Kalush Orchestra, havde på under sejren.

Enhver, der donerede fem euro til fondens bankkonto, kunne vinde den berømte lyserøde hat.

Jo mere man donerede, jo flere chancer havde man for at vinde. Til sidst blev der trukket lod mellem alle 31.000 lodder.

Hatten gik til Volodymyr, der i øjeblikket bor i Tjekkiet.

Eurovision-glastrofæet endte med at gå til et kryptofirma ved navn Whitebit, der købte trofæet for 900.000 dollars i kryptovaluta.

- Der er mange selskaber, der accepterer kryptovaluta. Det gør mange transaktioner lettere. Vi køber biler, droner og varmefølsomme kameraer uden unødvendigt papirarbejde, fortæller Maria Pysarenko.

Droner til militæret

22. juni annoncerede fonden sammen med bloggeren Ihor Lachenkov, at man ville indsamle så mange penge, at man kunne indkøbe tre tyrkiske Bayraktar-droner på én gang. Det krævede omkring 15 millioner dollars, hvilket svarer til 500 millioner ukrainske hryvnia.

Helt almindelige mennesker og firmaer begyndte øjeblikkeligt at bidrage til indsamlingen, efter at nyheden havde bredt sig på sociale medier.

På den måde lykkedes det ukrainerne at indsamle 600 millioner hryvnia på bare tre dage. Nogle donerede 100.000 hryvnia, andre bare 6 hryvnia – men samlet set var det nok til at indkøbe fire droner på en gang.

Og historien tog derefter endnu en overraskende vending. Da resultatet blev kendt, meddelte firmaet, der sælger dronerne, at man ville levere dronerne gratis.

Vittigheder for penge

En anden fond, der hedder 'Lvi na jeepe', samler ind til militæret ved at fortælle vittigheder på Youtube.

Før krigen var folkene bag fonden beskæftiget med at skabe humoristisk indhold til Youtube og andre sociale medier og havde derfor allerede en stor følgeskare.

Da krigen begyndte, fik de så mange opfordringer om at støtte forskellige indsamlinger, at de hurtigt tog skridtet til at blive rigtige frivillige – og gøre det, som de er bedst til, nemlig at lave sjov.

De begyndte at sende på Youtube, hvor de diskuterede de seneste nyheder med kendte gæster og fyrede en masse vittigheder af.

I løbet af en enkelt tre timers udsendelse lykkedes det dem at samle seks millioner hryvnia (godt halvanden million kroner) ind til Azov-bataljonen.

- Vi fik tilbagemeldinger om, hvordan pengene blev fordelt. Den indsamling var meget motiverende, fordi vi forstod, at vi kunne udrette store ting, siger en af gruppens medlemmer Andriy Luzan.

Biler til soldaterne

Deltagerne blev hurtigt populære hos militæret. Soldaterne begyndte at skrive til dem med ønsker – og de fleste af de ønsker handlede om biler.

Så 'Lvi na jeepe' organiserede et helt system inden for fonden, der kunne levere biler fra Storbritannien via færge til Polen til Ukraine.

- Det er et kæmpesystem, som det er lykkedes os at opbygge. Nu arbejder der syv personer på vores kontor. Derudover er der 20 andre, der hjælper på afstand forskellige steder her i landet eller i udlandet, fortæller Andriy Luzan.

It-overførsler

Det største netværk af it-udviklere i Ukraine, DOU, har altid overført store pengebeløb på de sociale medier.

Da krigen begyndte, besluttede de, at de kunne hjælpe hæren, hvis de brugte de kanaler til at indsamle penge og give dem videre til fondene.

Det første mål var at indsamle 30 millioner hryvnia til køb af en drone til hæren.

De besluttede at gøre indsamlingen mere spændende og konkurrencepræget ved at udvikle en grafik, så følgerne kunne se hver eneste bidrag i realtid.

Og det lykkedes dem at indsamle den nødvendige sum på bare én dag.

- Det havde vi ikke ventet. Det gik op for os, at vi var fælles om det her, siger Maria Dubinina, community manager på DOE.

530.000 mennesker har registreret sig på deres hjemmeside, og de har tilsammen gennemført 16.501 pengeoverførsler. De fleste af dem er ukrainere, der enten bor i landet eller i udlandet.

- For os er det en prioritet at lave velgørenhed. Vi forstår, hvad det vil sige, hvis der ikke er noget Ukraine og ikke nogen ukrainere, siger hun.