Rusland invaderer Ukraine

"Sanktionssikre" russiske biler må undvære vestligt sikkerhedsudstyr

Den russiske bilindustri er bare en af de sektorer af russisk industri, der forbereder sig på flere år med mangel på vestlig højteknologi.

Den russiske bilproducent Avtovaz vil nu producere en ny "sanktionssikker" udgave af bilmodellen Lada Granta.

Modellen vil udelukkende blive fremstillet af russiskproducerede dele og bliver produceret uden alt det højteknologiske sikkerhedsudstyr, der kan blive svært at skaffe på grund af de vestlige sanktioner.

Det betyder, at modellen for eksempel ikke får ABS-bremser, moderne sikkerhedsseler eller GPS-system.

- Vi vil fortsat producere de billigste og mest populære biler på det russiske marked, som fremover ikke vil være afhængige af mangel på importerede dele, siger Avtovaz' øverste chef, Maksim Sokolov, ifølge Sky News.

Den nye Lada Granta kommer på markedet med myndighedernes velsignelse.

Et ministerielt dekret tillader nemlig at slække på sikkerheds- og miljøreglerne og producere mere simple biler i fremtiden, skriver The Guardian.

Aktiviteter solgt for to rubler

Den "sanktionssikre" bilmodel bliver lanceret på et tidspunkt, hvor krigen i Ukraine og de vestlige sanktioner mod Rusland har haft store konsekvenser for den russiske bilindustri.

Bilsalget i Rusland lå i maj på 24.000, mens det til sammenligning lå på 150.000 i maj sidste år.

For eksempel har den store franske bilproducent Renault følt sig tvunget til at sælge sine aktiviteter i Rusland for en samlet pris på blot to rubler, hvilket svarer til 16 øre i danske penge.

Værdien af Renaults aktiviteter i Rusland vurderes til at være på over 16 milliarder kroner.

Renault har solgt sit datterselskab i Rusland til bystyret i Moskva for en enkelt euro, mens selskabets aktiepost på 68 procent i netop Avtovaz er solgt til en statslig institution til samme pris.

Borgmesteren i Moskva, Sergei Sobyanin, siger ifølge nyhedsbureauet Reuters, at man vil videreføre Renaults produktion for at redde de mange tusinde arbejdspladser på fabrikkerne – og at man nu genopliver det ikoniske russiske bilmærke Moskovich.

Fly bliver til reservedele

Den spærrede adgang til reservedele fra Vesten er ikke kun et problem i den russiske bilindustri.

Andre industrigrene som flyindustrien og dataindustrien er også hårdt ramt.

En "pessimistisk" forudsigelse fra det russiske transportministerium siger, at hvis sanktionerne fortsætter i flere år, kan det hurtigt halvere den russiske flåde af rutefly, skriver The Guardian.

Forudsigelsen siger, at uden vestlige reservedele vil halvdelen af de russiske rutefly allerede i 2025 stå parkeret på jorden, fordi de skal bruges som reservedele for at holde den anden halvdel af flyflåden flyvende.

Den russiske dataindustri mærker også virkningerne af de internationale sanktioner. Ifølge Financial Times er der allerede mangel på chips, halvledere og servere til brug i russiske computere, fordi verdens største producenter ikke ønsker at eksportere til Rusland.

Ifølge avisen har et af de store russiske selskaber VK Cloud Solutions bedt den russiske regering om at skaffe "titusindvis af servere", så de kan fortsætte deres arbejde.

Stort handelsoverskud

Vestlige eksperter understreger dog, at den russiske økonomi i øjeblikket klarer sig pænt.

Det skyldes, at mens værdien af den russiske eksport – hovedsageligt af olie og gas – har ligget 65 procent højere end sidste år, er importen faldet med 20 procent.

Det har resulteret i, at handelsoverskuddet i dette forår har været fire gange højere end i den tilsvarende periode sidste år, skriver The Economist.

Og de russiske bilkøbere kan også se enkelte lyspunkter i fremtiden.

Ganske vist kommer køberne af den "sanktionssikrede" Lada Granta til at undvære det sikkerhedsudstyr, som de er blevet vant til.

Til gengæld bliver bilen den billigste på markedet til en pris, der svarer til cirka 83.000 danske kroner.