Udland

Tyskland fastholder mundbindskrav på fly trods EU-lempelse

14 EU-lande vil fortsat kræve, at flypassagerer bærer mundbind, selv om det ikke længere er et krav Fra EU.

Fra mandag anbefaler EU ikke længere, at passagerer som hovedregel skal bære mundbind i lufthavne og på fly.

Hvis mundbind er obligatoriske i afgangslandet eller på destinationen, skal det dog stadig bæres under flyvningen.

Det gælder blandt andet i Tyskland, hvor et mundbindskrav på fjerntog og fly gælder frem til 23. september. Mundbind er også påkrævede på lokale bus- og togruter.

Transportminister vil af med mundbind

Den tyske transportminister, Volker Wissing, og den tyske transportbranche har opfordret til, at mundbindskravet bliver skrottet på fly, tog og i busser.

Den tyske regering har imidlertid ingen planer om at afskaffe kravet foreløbigt.

Sundhedsminister Karl Lauterbach (SPD) har forklaret, at antallet af smittetilfælde stadig er meget højt, og derfor ser han ingen mulighed for at droppe mundbindskrav i den offentlige transport.

Generelt betyder de lempede EU-regler ikke, at mundbind ikke længere er et krav på alle flyvninger i Europa.

Europas største lavprisflyselskab, Ryanair, har offentliggjort en liste over 14 EU-lande, hvor nationale love stadig kræver, at man bærer mundbind for at forhindre smittespredning med coronavirus.

Krav på feriedestinationer

Ud over Tyskland omfatter listen populære turistdestinationer som Spanien, Grækenland, Portugal og Italien.

Danmark fjernede kravet om mundbind i danske lufthavne i marts i år.

Dog har der stadig været krav om brug af mundbind hos nogle luftfartsselskaber og i en række europæiske lufthavne.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (Easa), der hører under EU, meddelte onsdag, at mundbindskravet ville blive lempet fra mandag.

Agenturet begrundede det med, at det følger udviklingen i restriktionerne hos nationale myndigheder på tværs af Europa

Easa opfordrer fortsat til, at folk holder en vis afstand til hinanden i lufthavnen, men at lufthavnene samtidig skal have en "pragmatisk tilgang".

Det vil eksempelvis sige ikke, at lufthavnene ikke bør indføre afstandskrav, der risikerer at skabe kødannelse andre steder i lufthavnen.