Udland

Kæmpe asteroide kommer tæt på jorden

Selvom asteroiden ikke har direkte kurs mod jorden, kalder NASA den alligevel for et "potentielt farligt objekt".

Der flyver næsten dagligt asteroider forbi jorden.

Faktisk er der 2249 asteroider, der hører under kategorien potentially hazardous object (potentielt farligt objekt, red.), som flyver tæt på, eller som ifølge beregningerne vil suse tæt forbi jorden.

En stor del af dem er små, men en gang imellem kommer der kæmper forbi.

Sådan en får vi snart besøg af.

Tirsdag den 18. januar flyver asteroiden med navnet 7482 forbi jorden, og med en diameter på omkring en kilometer er det et meget usædvanligt besøg, forklarer Henning Haack, der er ph.d., asteroideekspert og underviser på Science Talenter.

- Det er ikke ofte, at en så stor asteroide kommer tæt på jorden. Den er lige over fem gange så langt væk, som månen er. Det lyder af meget, men i solsystemets størrelsesorden er det ret tæt på, siger han til TV 2.

Afstanden betyder også, at man sandsynligvis ikke vil kunne se den med det blotte øje, men ifølge CNN vil man med teleskoper kunne se den i forbifarten.

Hvis vi opdager en komet, der vil ramme os om under tre år, tror jeg ikke, vi vil kunne gøre noget

Henning Haack, ph.d. og asteroideekspert

Forbiflyvning har været kendt i årtier

Sidste gang asteroiden fløj så tæt på os var i 1933 ifølge NASA, og næste gang, den efter beregningerne kommer så tæt på igen, er i 2105.

Og sidder man med den nye film ’Don’t Look Up’, hvor en altødelæggende komet har kurs mod jorden, frisk i hukommelsen, kan en asteroide tæt på jorden måske få hårene i nakken til at rejse sig.

Men asteroiden blev opdaget i 1994, hvor man udregnede dens bane gennem rummet, så man altså nu ved, at den ikke har retning direkte mod jorden. Havde den haft kurs mod jorden, havde vi vidst det for mange år siden, lyder det.

- Hvis den om 30 år måske flyver tæt på en asteroide eller planet, kan deres tyngekraft give en lille kursændring. Men så ville man opdage, at den afviger fra dens bane og undersøge, hvor den er. Men det er ikke nogen bekymring lige nu, siger Henning Haack.

Han forklarer, at det ikke er et utænkeligt scenarie, at en stor asteroide eller komet vil have kurs mod jorden – selvom det sker uhyre sjældent. Hvis en asteroide af denne størrelse bankede ned i Danmark, vil det forårsage enorme ødelæggelser.

Asteroiden ville ødelægge København

Lad os forestille os et scenarie, hvor den kilometerstore asteroide styrter ned midt i København.

Henning Haack regner sig frem til, at nedslaget ville skabe et krater på lige over 11 kilometer i diameter og være fire kilometer dybt.

Krateret ville være ustabilt og kollapse, hvilket ville skabe et krater på over 15 kilometer i diameter, mens dybden ville falde til 600 meter. I bunden ville der ligge et lag af 20 meter smeltet klippe i krateret.

Størstedelen af Sjælland og Skåne i Sverige ville mærke følgerne af nedslaget.

Befinder man sig Slagelse, lidt under 100 kilometer fra hovedstaden, ville man se en paddehattesky med en diameter på 13 kilometer, og i tre minutter ville man være udsat for stråling, mens ildkuglen vil få alt brændbart omkring en til at antænde.

Jordskælv ville følge efter og stenstumper på 10 centimeter ville styrte ned fra himlen.

- Jeg ville nok tage mindst til Oslo for at få lidt afstand.

Det scenarie vil vi helst være foruden, og derfor har jorden rent faktisk et forsvar mod objekter fra rummet, der bliver testet lige nu.

Jordens planetforsvar

I november sidste år sendte NASA et rumfartøj afsted, der efter planen skal ramme en asteroide på 160 meter med 24.000 kilometer i timen for at teste, om det kan slå asteroiden ud af kurs.

Missionen bliver kaldt Double Asteroid Redirection Test (DART) og skal flere millioner kilometer fra jorden give asteroiden Dimorphos et skub i en anden retning.

- Små ændringer vil over tid give store ændringer i skæringspunkterne med jorden, og det er det, man håber på med missionen, siger Henning Haack.

Det får måske nogle til at tænke på filmen ’Armageddon’, hvor Bruce Willis drager ud i rummet for at forhindre en komet i at ramme jorden – en løsning, der ikke ligefrem tiltaler Henning Haack.

Han er mere til filmen ’Deep Impact’ fra 1998, hvor verden forbereder sig på en komet, der vil ramme jorden.

- Hvis vi opdager en komet, der vil ramme os om tre år eller mindre, så tror jeg ikke, vi vil kunne gøre noget ved det. Det handler om at holde godt øje med himlen, så man opdager det i tide og kan reagere. Men der er en forsvindende lille risiko for, at det sker i vores levetid.