Amazon får millionbøde for corona-problemer
Den amerikanske internethandel-virksomhed Amazon har ikke levet op til kravet om at underrette medarbejdere om corona-tilfælde, siger statsadvokat.
Amazon kan se frem til et skulle betale en bøde på 500.000 dollars - svarende til knap 3,3 millioner kroner - efter problemer med kommunikationen omkring covid-19.
Ifølge statsadvokaten i Californien har internethandel-virksomheden nemlig ikke oplyst deres medarbejdere tilstrækkeligt om de smittetilfælde, der har været på arbejdspladsen.
- Da virksomheden nød blomstrende og historiske salg og fordobling af aktiekursen, formåede Amazon ikke at informere deres lagermedarbejdere og de lokale sundhedsmyndigheder tilstrækkeligt om covid-tilfælde, hvilket ofte efterlod dem ude af stand til at smitteopspore effektivt, siger statsadvokat Rob Bonta ifølge The Guardian.
Problemerne er i det konkrete tilfælde i Amazons varehuse i Californien, hvor omkring 150.000 mennesker arbejder.
Speciel lov blev indført
Baggrunden for, at den manglende kommunikation overhovedet kan udløse en bøde, skal findes i en lov, der trådte i kraft i Californien sidste år.
Her blev det bestemt, at arbejdsgivere i Californien har pligt til at underrette medarbejdere og sundhedsmyndigheder om smittetilfælde og generelt gøre en indsats for at klæde ansatte på til at mindske smitterisikoen.
Og det er altså den del, Amazon ikke har levet op til.
Internet-virksomheden accepterer bøden og glæder sig over, at de nu kan komme videre.
- Selskabet er glad for at have dette løst, siger Amazons talsmand, Barbara Agrait.
Bøden er en del af et forlig, der også indbefatter en aftale om, at de skal underrette medarbejderne senest et døgn efter et nyt corona-tilfælde på arbejdspladsen.
Derudover skal de indenfor 48 timer viderebringe nyheden til de lokale sundhedsmyndigheder.
Forliget skal godkendes af en dommer, inden sagen er fuldstændig afsluttet.