Udland

Sten på havbunden kan have medført huller på færgen Estonia, viser ny undersøgelse

Forliset af Estonia M/S skete en septembernat i 1994 og kostede 852 mennesker livet.

Det var muligvis sten på havbunden, der var skyld i, at bilfærgen M/S Estonia havde to hidtil ukendte huller i skroget, da den sank for 26 år siden og kostede 852 mennesker livet.

Det viser en ny undersøgelse af skibsvraget ifølge Reuters.

De to huller blev opdaget sidste år af et dokumentarhold, og det fik de svenske, finske og estiske myndigheder til at igangsætte endnu en undersøgelse af, hvad der gik galt den nat i september 1994.

Og nu viser det sig altså, at sten på havbunden kan have spillet en rolle:

- Baseret på rapporten fra Stockholm Universitet er der stor sandsynlighed for, at i hvert fald skaden på styrbords-siden af skibet er sket efter kontakt med havbunden, lyder det fra Jonas Backstrand, formand for Sveriges havariundersøgelsesmyndighed.

Yderligere undersøgelser igen til marts

Den nyere undersøgelse af omstændighederne har haft til formål både at se på den omkringliggende havbund, hvor Estonia forliste, men også på skibsvraget.

Og det er især den nærmere undersøgelse af havbunden, der nu viser tegn på, hvor de to huller kan være kommet fra.

- Vi har nu set på havbunden og det, der ligger dernede. Nu skal vi tilbage til at undersøge skibet lidt nærmere for at kunne bekræfte det, siger Jonas Backstrand.

Til marts begynder de yderligere undersøgelser af Estonias vrag.

Sank ved midnatstid

Forliset skete om natten mellem 27. og 28. september 1994, og det regnes fortsat for at være en af de værste ulykker til havs i Europas historie.

Skibet sank i stormfuldt vejr mellem Tallinn i Estland og Stockholm i Sverige med 803 passagerer og 186 besætningsmedlemmer ombord.

Fem af de 852 omkomne var danskere.

Den officielle forklaring lød til at begynde med, at en voldsom bølge slog bovporten, den forreste port på en færge, op.

Men flere af de pårørende har gennem årene sået tvivl om den forklaring, og siden har der været adskillige spekulationer og diskussioner om, hvordan forliset helt præcis skete.