Kommunalvalg

Tysk by vil lade store biler betale mere for parkering

Tiltaget skal både afhjælpe pladsmangel i byens gader og bidrage til den grønne omstilling.

Dårlige parkeringsforhold er ikke bare et problem i større danske byer. Det samme gør sig gældende syd for grænsen.

For der kommer ikke bare flere biler til, de bliver også større og større.

I første halvår af 2021 var hver fjerde nyregistrerede bil i Tyskland således en af de store såkaldte SUV'er, og det kniber efterhånden med at finde plads til dem i gaderne.

I byen Tübingen var de så trætte af de mange biler i bymidten, at de for nylig ændrede byens parkeringsregler og mangedoblede priserne.

Og som det første sted i Tyskland er det her fremover dem med de største biler, der skal betale mest.

Hvor det tidligere kostede 30 euro – godt 220 kroner – om året for en p-licens for indbyggerne i bymidten, er prisen med de nye regler nu firedoblet. For ejerne af større biler, der vejer over 1,8 ton, bliver den seksdoblet.

- Tre SUV'er behøver lige så meget parkeringsplads som fem mindre biler. Derfor er det kun fair, at de også betaler en højere pris, simpelthen fordi de behøver mere plads, siger byens borgmester, Boris Palmer, til RTL.

Faktisk ville borgmesteren have, at ejere af store biler skulle betale dobbelt så meget, men byrådet endte på et kompromis.

Ikke alle i Tübingen er glade for udsigten til at skulle betale mellem fire og seks gange mere for parkering.

Fokus på grøn omstilling

Pengene fra de dyrere parkeringspladser skal bruges på at udvide og sænke priserne i den offentlige transport.

De afgifter, vi opkræver i Tyskland, er en joke

Jens Hilgenberg, afdelingschef i miljøorganisationen Bund

På den måde skal tiltaget i Tübingen både hjælpe på pladsmanglen i byens gader og støtte den grønne omstilling.

- Faktisk er det lykkedes os at tage et stort skridt fremad i implementeringen af ​​klimabeskyttelsesprogrammet, siger Boris Palmer til Stuttgarter Zeitung.

Den tyske by har som mål at blive klimaneutral i 2030 og har sammensat en række tiltag for at nå sit mål.

Flere byer kan følge trop

Ændringen af parkeringsreglerne i Tübingen blev mulig efter Forbundsdagen sidste år tillod de tyske delstater selv at regulere priserne for p-licenser til beboere.

I Baden-Württemberg, hvor Tübingen ligger, vedtog delstatsregeringen i juli, at myndighederne i de enkelte byer og distrikter selv kan fastsætte parkeringspriserne.

Og ifølge den tyske miljøorganisation Bund kommer Tübingen ikke til at stå alene med den nye parkeringspolitik.

- Jeg formoder, at alle byer i Tyskland gradvist vil øge deres afgifter. Sammenlignet med byer som London, Paris og Amsterdam er alle de afgifter, vi opkræver i Tyskland, en joke, hvad det angår, siger Jens Hilgenberg, chef for transportpolitik i Bund, til RTL.

Freiburg barsler allerede med et lignende forslag om at lave dyrere for parkering for de større og tungere køretøjer. Her er planen at hæve den årlige pris til op mod 360 euro.

Også i delstaten Bayern har politikerne talt om at hæve priserne på parkering.

Forsker forudsiger begrænset effekt

I Danmark er de dårlige parkeringsforhold i de større byer en stor daglig frustration for både beboere og erhvervsdrivende.

Men det er tvivlsomt, om modellen fra Tübingen er den mest effektive løsning, vurderer Jeppe Rich, der er trafikforsker ved DTU.

For selvom det vil have en vis effekt, når man gør det mere besværligt eller dyrere at eje bil og samtidig forbedrer den kollektive trafik, er det er normalt svært at flytte folk ud af bilerne i større mængder.

- Jeg tror, at det vil betyde meget lidt i det tyske eksempel, eftersom det er nogle meget små beløb for et år, der er tale om. Overførte man det til danske forhold, ville nogle biler måske ryge ud af systemet, men det vil nok være meget små effekter, siger Jeppe Rich.

For billig parkering

Samme vurdering har Ismir Mulalic, lektor i økonomi ved CBS, der har beskæftiget sig med parkeringsøkonomi.

Han argumenterer for, at parkeringspladser generelt er alt for billige, hvis man alene ser på, hvor meget plads de optager.

Ud fra en gennemsnitlig bils pladsbehov og prisen på land i København burde en parkeringsplads koste 1500 kroner om måneden – og ikke de 1000-4000 kroner om året, som det koster i dag.

- Priserne på beboerlicenser er i dag langt væk fra noget, der giver mening, og det fremmer bilisme, siger Ismir Mulalic.

Hæver man priserne på parkering, vil det som udgangspunkt betyde færre biler. Men man kan ikke lave direkte sammenligning med Tyskland og Tübingen, mener han.

- Det er meget kompliceret, for i Danmark har vi i forvejen mange afgifter på biler og i forvejen mange afgifter, der tilgodeser folk, som vælger mindre biler. Derfor vil øgede parkeringsafgifter have begrænset effekt, medmindre man skruer rigtig meget op, siger Ismir Mulalic.