Udland

Der var et skarpt skud i Baldwins pistol: - Sagen giver ingen mening

Det mest sandsynlige er, at filmselskabet bag 'Rust' har villet spare penge, mener special effects-koordinator.

Det kan se drabeligt ud, når actionhelte skyder omkring sig på det store lærred.

Men torsdag blev dramaet virkeligt, da den kendte amerikanske skuespiller Alec Baldwin affyrede en revolver under indspilningen af westernfilmen 'Rust'.

Våbenet var nemlig ifølge flere amerikanske medier ladt med en rigtig patron, som ramte den 42-årige filmfotograf Halyna Hutchins og kostede hende livet. Samtidig blev instruktøren Joel Souza såret.

Der er ikke noget i den her historie, der giver mening

Lasse Spang Olsen, filminstruktør og stuntkoordinator

Men den slags tragiske ulykker burde ifølge to danske eksperter slet ikke kunne ske med et filmvåben.

Derfor er blandt andre special effects-koordinator Hummer Højmark overbevist om, at revolveren i Alec Baldwins hånd var et rigtigt våben.

- Der er så stor fysisk forskel, at man skal være ualmindeligt dum for at tage fejl, siger han til TV 2.

Rekvisitter kan ikke affyre kugler

Når danske og internationale filmstjerner skal bevæbnes, er det ofte Hummer Højmark, der leverer rekvisitterne. Og der er store krav til sikkerheden.

Godt nok bruges rigtige våben ofte på filmset, men først skal de bygges om, så skarpe skud hverken kan sættes i ved en fejl eller affyres fra våbenet.

- De våben, man bruger i Europa, er lavet om, så løbet kun har et lillebitte hul. Du kan ikke få et projektil igennem våbenet. Det kan fysisk ikke lade sig gøre, fortæller Hummer Højmark.

I Danmark skal rekvisitter bygget af rigtige våben kontrolleres, prøveskydes og godkendes af politiet – og det samme skal de skuespillere, som skal affyre våbnene.

Og samtidig må det ikke være til at tage fejl af rigtige patroner og løse skud.

- Der skal være så stor forskel på størrelsen, at du kan mærke forskel selv i mørke, fortæller eksperten.

Ifølge Hummer Højmark er det derfor helt usandsynligt, at våbenet, som kostede Halyna Hutchins livet, var en rekvisit.

Og spørger man filminstruktør og stuntkoordinator Lasse Spang Olsen, kommer han frem til samme konklusion.

- Der er meget stor fysisk forskel på dem, så det er svært at forstille sig, at nogen er så stupide, at de tog fejl af de to, siger han til TV 2.

- Måske tænkte de, at de havde styr på det

Ingen af de to eksperter, TV 2 har talt med, kan sige med sikkerhed, hvordan et skarpt våben kunne ende i hænderne på skuespilleren.

Men Hummer Højmark mener, at det er mest sandsynligt, at filmselskabet bag 'Rust' har villet spare penge.

Gammeldags revolvere af den type, man bruger i westernfilm, er nemlig dyre. Og når først et våben er lavet om til en sikker rekvisit, kommer det sandsynligvis aldrig til at skyde med skarpt igen.

- Måske tænkte de, at de havde styr på det, fordi den bare skulle affyre et par løse skud, siger Hummer Højmark.

Ifølge special effects-koordinatoren kan den skarpe patron være endt i våbenet på flere måder.

Men den mest oplagte mulighed er dog, at Alec Baldwin inden ulykken har filmet en scene, hvor han skulle lade våbenet med såkaldte "dummy-patroner", der ligner den ægte vare.

Modsat herhjemme bruger man i Hollywood nogle gange rigtige patroner, der er tømt for krudt.

Men falder kuglen ubemærket ud af patronhylsteret inde i et skarpt våben, kan det få fatale følger.

- Den kan falde ned i pistolløbet, og når en blank patron så sættes i, kan kuglen skydes ud. Og så siger det altså virkelig bang, fortæller Hummer Højmark.

Historien giver ikke mening

Det er ikke første gang, at skarpe våben har kostet liv i Hollywood.

I 1994 døde Brandon Lee, der var filmlegenden Bruce Lees søn, af et skud fra en pistol under optagelserne til filmen 'The Crow'.

Og derfor undrer det også de to special effects-eksperter, at det kunne ske igen.

- Jeg bliver enormt vred og ked af det, for den slags ting må ikke ske. Hvordan kan en af verdens dyreste skuespillere finde sig i at rende rundt på et set med en skarp revolver? spørger Hummer Højmark.

Samtidig understreger filminstruktør Lasse Spang Olsen, at man på filmset heller ikke affyrer rekvisitter direkte mod andre mennesker.

Selvom et våben ikke kan affyre kugler, kan der nemlig stadig komme snavs ud, som kamerafolk eller andre skuespillere kan få i øjnene.

- Der er ikke noget i den her historie, der giver mening, mener Lasse Spang Olsen.