Udland

Rustent spøgelsesskib kan forårsage større ødelæggelser end forventet

Et olieudslip fra olieopbevaringsskibet FSO Safer kan forårsage massive ødelæggelser på vandmiljøet i Det Røde Hav og skade yemenitternes sundhed.

Et olieudslip fra et rustent spøgelsesskib kan have langt større konsekvenser for Yemen og Det Røde Hav, end hvad man først havde antaget.

Det skriver The Guardian og Nature Sustainability.

Op mod otte millioner mennesker kan miste adgang til rindende vand, og Yemens fiskebestand i Det Røde Hav kan blive ødelagt inden for bare tre uger, hvis et olieudslip fra skibet finder sted.

Kan miste adgang til rindende vand

Da borgerkrigen i Yemen brød ud i 2015, faldt olieopbevaringsskibet FSO Safer i hænderne på houthi-oprørere.

Siden har skibet været forladt i Det Røde hav – syv kilometer ud fra Yemens kyst. Der er 1,1 millioner tønder råolie ombord på skibet, hvor rusten i løbet af årene har bredt sig.

Flere eksperter har i årenes løb sat ord på, hvilke konsekvenser et potentielt olieudslip kan have for Yemen og Det Røde Hav. Det viser sig nu, at konsekvenserne er endnu større og mere katastrofale end først antaget.

Ifølge en ny rapport i Nature Sustainability kan et olieudslip fra FSO Safer i værste fald blive fire gange så stort som det store olieudslip i 1989, da tankskibet Exxon Valdez gik på grund i Alaska.

Det kan resultere i, at portene til Yemens havnebyer Hodeidah og Al-Salif vil lukke, to uger efter olieudslippet finder sted. Det vil betyde, at 200.000 tønder brændstof – tilsvarende 38 procent af Yemens brændstofsbehov – ikke kan blive leveret.

Idet brændstofsbehovet ikke opfyldes, kan landets priser for brændstof stige med 80 procent. Derudover vil manglen på brændstof til vandpumperne koste otte millioner yemenitter rindende vand.

Hvis afsaltningsanlæggene bliver forurenet på grund af olieudslippet, vil to millioner mennesker miste adgang til vand, står der i rapporten.

Millionvis får brug for fødevarehjælp

Det forventes, at halvdelen af de 1,1 millioner tønder råolie vil fordampe i havet inden for 24 timer, hvis et olieudslip finder sted.

Den resterende olie vil i løbet af seks til ti dage nå Yemens vestlige kyst. Rapporten i Nature Sustainability skriver, at der er også risiko for, at olien vil sprede sig til landets sydlige kyst på tre uger.

Omtrent 5,7 millioner til 8,4 millioner yemenitter vil få brug for fødevarehjælp - afhængigt af om olien vil nå landets sydlige kyst. Det afhænger også af årstiden, hvor olieudslippet vil finde sted og omfanget af det.

På en uge vil olieudslippet true 66,5 til 85,2 procent af Yemens fiskeri i Det Røde Hav. 93,5 til 100 procent af landets fiskeri i det ramte hav vil blive truet i løbet af tre uger afhængigt af årstiden.

Endvidere står der i rapporten, at et olieudslip fra FSO Safer kan også resultere i luftforurening og forårsage kardiovaskulære og respiratoriske sygdomme.

Olien kan sprede sig langt forbi Yemen og forårsage miljømæssige ødelæggelser, som kan påvirke Saudi-Arabien, Eritrea og Djibouti.

Koralrevet i Det Røde Hav vil også blive truet.

FN vil forhandle med oprørere

Nature Sustainability skriver, at skibets brandslukningssystem ikke virker, og i maj 2020 kom der vand ind i maskinrummet grundet en lækage.

FN har bedt om houthi-oprørenes tilladelse til at undersøge olieopbevaringsskibet. Oprørene vil kun tillade det, hvis FN også reparerer skibet, men det har organisationen ikke midlerne til, skriver The Guardian.

Forhandlinger skal finde sted for at finde ud af, hvordan man slipper af med olien på skibet. Men trevejsforhandlingerne mellem houthi-oprørene, den FN-anerkendte regering i Yemen og FN er indtil videre ikke blevet til noget – til trods for at FN's sikkerhedsråd gentagne gange har advaret om, hvilke konsekvenser olieudslippet kan have.

Perspektiv

Borgerkrigen i Yemen

Borgerkrigen i Yemen startede i 2014, da shiamuslimske houthier indledte et oprør. I starten af 2015 indtog de hovedstaden Sana’a og fjernede den siddende præsident Hadi fra magten.

Den afsatte præsident Hadi og hans tilhængere fik derefter støtte fra en international koalition med Saudi-Arabien i spidsen.

Koalitionen og Hadi’s overvejende sunnimuslimske regeringstropper har siden bekæmpet houthi-oprørerne, blandt andet med voldsomme bombeangreb på houthiernes område i det nordvestlige Yemen.

Houthierne har på deres side fået betydelig militærhjælp fra Iran – og på den måde har borgerkrigen i Yemen fået karakter af en stedfortræderkrig mellem ærkefjenderne Iran og Saudi-Arabien.

De mange års borgerkrig har udløst en stor humanitær katastrofe. Ifølge FN har næsten hele landets befolkning på 29 millioner behov for humanitær bistand.

I dag har et hold på syv mennesker ansvaret for at holde øje med FSO Safers udvikling.

I februar 2020 fortalte eksperter ifølge magasinet OpenDemocracy, at et olieudslip fra FSO Safer kan ske på to måder:

Enten vil rusten æde sig gennem skroget og udlede olie. Eller vil oliedampene, som udvikler sig i lastrummene, forårsage en eksplosion på skibet.

Under normale omstændigheder sørger et system på skibet for, at dampene bliver suget ud med jævne mellemrum. I 2020 meddelte OpenDemocracy, at det ikke var sket siden 2015.