EU vil forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2035

EU-kommissionen fremlagde onsdag, hvordan man vil nÄ EU's klimamÄl. CO2-kvoter bliver ogsÄ i fremtiden det helt afgÞrende instrument.

Fra 2035 vil det ikke lĂŠngere vĂŠre tilladt at sĂŠlge benzinbiler og dieselbiler i EU.

Det er et af forslagene fra EU-kommissionen, der onsdag prĂŠsenterede sit forslag til, hvordan de 27 medlemslande skal reducere deres CO2-udslip markant.

EU-landene har allerede vedtaget, at deres CO2-udslip i 2030 skal vĂŠre reduceret med 55 procent i forhold til udslippet i 1990.

Onsdag fulgte sĂ„ et bud pĂ„ den svĂŠre del – nemlig hvordan landene skal nĂ„ mĂ„let.

- Vi har mÄlene, vi har klimaloven, og i dag kommer sÄ kÞreplanen, siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen pÄ et pressemÞde i Bruxelles onsdag.

Farvel til fossile brĂŠndstoffer

Allerede fra 2030 kommer der nye, skrappere regler for benzin- og dieselbiler. Til den tid skal CO2-udledningen fra transportmidlerne vĂŠre bragt ned med 55 procent i forhold til det nuvĂŠrende niveau.

Og i 2035 skal de altsĂ„ vĂŠre nedbragt med 100 procent – hvilket i praksis vil sige, at der ikke kan sĂŠlges nye biler, der bruger fossile brĂŠndstoffer.

Til gengÊld kommer der ogsÄ nye regler, der sikrer, at elbiler og brintbiler kan overtage rollen.

Reglerne vil krÊve, at alle medlemslande sikrer, at elbiler kan blive ladet op for hver 60 kilometer pÄ alle motorveje, mens der skal vÊre ladestationer for brintbiler for hver 150 kilometer pÄ motorvejene.

Mere vedvarende energi

Blandt EU-kommissionens forslag er, at alle EU-lande fra 2030 skal bruge mindst 40 procent vedvarende energi. Hidtil har mÄlet for EU-landene vÊret 32 procent.

Kommissionen foreslĂ„r ogsĂ„, at vejtransport, skibstransport og boligopvarmning fra 2026 skal vĂŠre en del af EU’s system med CO2-kvoter.

Kommissionsformand Ursula von der Leyen annoncerede samtidigt, at kommissionen vil ophéve de eksisterende undtagelser for EU’s sérligt energiforbrugende industri.

Hidtil har sÊrligt energikrÊvende industrier, der for eksempel producerer stÄl, cement eller aluminium, fÄet nogle gratis CO2-kvoter for at forhindre, at de skulle blive fristet til at flytte deres produktion ud af EU.

Det system afskaffes.

Til gengÊld indfÞres fra 2026 en sÊrlig CO2-told pÄ disse varer, nÄr de importeres fra lande udenfor EU.

Konkrete virkemidler

Og de nye forslag er positive nyheder, mener formanden for KlimarÄdet i Danmark, Peter MÞlgaard.

- Det, der er sket i dag, betyder, at det ikke lÊngere blot er en mÄlsÊtning om 55 procent. Nu kan vi se konturerne af en politik, der skal lede kontinentet hen mod den mÄlsÊtning. Det er meget velkomment, at virkemidlerne begynder at vÊre konkrete, kommenterer han til TV 2.

TV 2’s journalist med speciale i EU, Olav Christensen, vurderer, at EU-kommissionens plan formentlig er ”verdenshistoriens stþrste klimapakke”. Men han tilfþjer, at der stadig er meget arbejde forude, fþr planen bliver til virkelighed:

- Nu skal forslaget forhandles, og det bliver et stort slagsmÄl. De lande, der fÄr problemer med det her, er de lande, der indtil nu ikke er kommet sÄ langt med at spare pÄ energien. Det vil vÊre lande i Østeuropa, og til dels lande i det sydlige Europa, som skal omstille deres Þkonomier, forklarer Olav Christensen.

Et af de forslag, der pĂ„ forhĂ„nd har vĂŠret ventet med stĂžrst spĂŠnding herhjemme, er kommissionens forslag om, at EU’s system med CO2-kvoter skal udvides.

Det betyder, at det fremover ogsĂ„ skal omfatte den tunge vejtransport, transporten pĂ„ havet og byggeriet. Kvotesystemet – og den indbyggede handel med kvoter – har hidtil kun omfattet energisektoren, den allermest energitunge industri og flytrafikken.

Godt for dansk industri

I dansk erhvervsliv er modtagelsen af kommissionens udspil blandet – afhéngig af, hvilken branche man spþrger.

Dansk Industri kalder det et ”historisk stort” forslag.

- Det kommer til at betyde noget reelt for erhvervslivet, for industrien, for dig og mig, siger Lars Sandahl SĂžrensen, der er administrerende direktĂžr i Dansk Industri, til TV 2.

Han forudser, at det store fokus pÄ energibesparelser og grÞn energi vil skabe efterspÞrgsel pÄ danske varer, lÞsninger og ekspertise.

- Mange af de kerneomrÄder, hvor vi i Danmark har mange gode lÞsninger, vil der blive meget, meget stor efterspÞrgsel pÄ i Europa, siger han.

"Har ikke teknologien endnu"

I den danske transportbranche, der nu kan se frem til at blive omfattet af CO2-kvotesystemet, er man mere skeptiske. Her vurderer man, at forslaget kommer for tidligt til, at det kan bidrage meningsfuldt til den grĂžnne omstilling.

-Vi vil se en markant fordyring af godstransporten, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktÞr i Dansk Transport og Logistik.

-Vi vil gerne lave en grÞn omstilling, men det kan vi jo ikke gÞre, fÞr vi har teknologien pÄ plads. Vi skal have nogle lastbiler, der kan kÞre pÄ andre brÊndstoffer, end de gÞr i dag, og de brÊndstoffer skal kunne produceres i tilstrÊkkelig grad. Der er vi overhovedet ikke i dag, siger han.