Udland

BBC-chefer undsiger Diana-interview: - Journalisten var serieløgner

I ny undersøgelse af BBC-journalisten Martin Bashir erkender hans tidligere chefer, at han aldrig skulle have haft en fremtid på kanalen.

Han var en garvet løgner med en evne til at forføre alle.

Sådan lyder karakteristikken af BBC-journalisten Martin Bashir, der i 1995 skød karrieren i gang ved at sikre sig et opsigtsvækkende og omstridt interview med prinsesse Diana.

I maj måned undskyldte BBC forløbet efter en intern rapport med det lange lys rettet bagud.

Vi stolede på ham, og det skulle vi ikke have gjort

Tony Hall, tidligere BBC-chef

Men nu har to forhenværende BBC-chefer afgivet forklaring overfor en komité nedsat af det britiske parlament for at kaste yderligere klarhed over sagen.

Misbrugte tillid

Den tidligere chef for stationen Tony Hall var helt tilbage i 1996 ansvarlig for at granske Martin Bashirs journalistiske metoder og etik. Og han siger, at man lod sig besnakke af den ret uerfarne reporter, som de facto havde lavet et gigantisk scoop med rekordstore seertal.

- Vi stolede på ham, og det skulle vi ikke have gjort. Han var en serieløgner på en stor skala, siger Tony Hall, som afviser, at ledelsen forsøgte at dække over den dengang 33-årige journalist.

Martin Bashir i 2007, hvor han er vært for det amerikanske talkshowprogram 'Nightline'.

Anklager om, at BBC selv var en del af problemet ved at beskytte deres reporter og image, afviser Tony Hall.

- Vi kom aldrig til bunds i de løgne, Bashir fortalte os. Vi prøvede ikke at dække over dem, men vores tillid blev misbrugt. Vi lod os alle forføre fra generaldirektøren til programchefen, siger Tony Hall.

Interview var afsæt for skilsmisse

Da interviewet blev bragt i 1995, vakte det opsigt, fordi prinsesse Diana for første gang over for Martin Bashir talte åbent om problemerne i ægteskabet med prins Charles.

Mere end 20 millioner seere så interviewet, som skabte voldsom kontrovers i Storbritannien. Umiddelbart efter skrev den britiske dronning til prins Charles og prinsesse Diana og opfordrede dem til at lade sig skille frem for at fastholde den tre år lange separation. Det skete året efter.

Prins Charles og prinsesse Dianas ægteskabelige problemer skabte store overskrifter i pressen.

En betydelig del af Martin Bashirs værktøjskasse var dog et forfalsket bankdokument, som blev brugt til at vinde prinsessens tillid via hendes bror Charles Spencer.

Det falske bankdokument viste ifølge Bashir, at Diana blev udspioneret af sine nærmeste omgivelser. Det vakte tillid. Og virkede efter hensigten, da det prominente medlem af kongehuset åbnede sig i hidtil uhørt grad.

Prinsesse Diana fortalte åbenhjertigt og med voldsomme efterdønninger både om problemer med spisevægring, selvskade og om at være "tre i et ægteskab".

Blot et år efter sin separation med prins Charles, døde prinsesse Diana efter at være forulykket i en bil sammen med vennen Dodi Fayed og chaufføren Henri Paul.

Fortsatte som stjernereporter

Det var Charles Spencer, som sidste år fik BBC til at tage fat i et nyt kapitel med selvransagelse med anklagerne mod Martin Bashir, som har haft en guldrandet karriere i den engelsksprogede medieverden.

Igen misbrugte han vores tillid

Tony Hall, tidligere BBC-chef

Bashir forlod BBC i slutningen af 1990erne for at fortsætte som stjernereporter på ITV.

I 2016 blev han hentet tilbage til BBC, selvom der gennem årene var sået mistillid mod Bashir flere gange efter kontroversielle optrin.

Tony Hall siger, at man besluttede sig for at give Bashir en ny chance i BBC-regi.

- Men igen misbrugte han vores tillid, erkender den tidligere BBC-chef.

Martin Bashir forlod BBC sidste år med en sygemelding som forklaring, da den interne undersøgelse blev indledt.