Udland

Ingeniør har beregnet ruten for det forsvundne fly MH-370: - Det virker nøje planlagt

Flyet fra Malaysia Airlines slog flere mystiske sving inden det fortsatte ud over Det Indiske Ocean. Efterforsker mener, det var et planlagt selvmord.

Selvom der er gået over syv år, siden flyet MH-370 forsvandt ud i den sydøstasiatiske nat, er det stadig muligt at finde nye spor, som kan være med til at opklare mysteriet.

Piloten bekymrer sig meget om at efterlade falske spor

Richard Godfrey, ingeniør og ekspert i MH-370

Flyet, en Boeing 777 med 239 mennesker ombord, forsvandt fra militærets radarskærme nord for Sumatra 8. marts 2014, og lige siden har det været lidt af en gåde, hvor det forsvandt hen. Og hvorfor.

Et af de mennesker, der har dedikeret en del af sit liv til at opklare mysteriet, hedder Richard Godfrey.

Han er uddannet ingeniør i luftfartsteknologi og har netop udgivet en rapport, hvor det er lykkedes ham at beregne flyets sidste manøvrer ud fra en teknologi, ingen endnu havde forsøgt sig med.

Teknologien hedder Weak Signal Propagation - eller bare WSPR.

Den er udviklet af nobelprismodtager i fysik professor Joe Taylor og lyder som noget fra en science fiction-roman, men den blev faktisk rullet ud allerede i 2008.

Mission impossible

Meget forsimplet går WSPR ud på, at over 5000 radiosendere kloden rundt skaber et net af stråler over hele jordkloden.

Lidt ligesom et net af laserstråler der skal bevogte en bankboks i en actionfilm.

Hvis noget påvirker strålerne, bliver det registreret i en enorm database, der hedder WSPRnet.

Og det var her, at Richard Godfrey fandt spor af MH-370.

Den nat, hvor flyet forsvandt, var der 518 stråler, som flyet kunne påvirke i området rundt om Malaysia, og ud fra de data, der allerede eksisterede om flyets rute, lykkedes det Richard Godfrey at finde det i WSPR's data.

- Der tilgik data til WSPR hvert andet minut, og desuden var der mulighed for at tjekke data fra satellit hver time. Det gjorde det muligt at spore MH-370 ud fra to uafhængige kilder, siger Richard Godfrey til onlinemagasinet Airline Ratings.

Han gik så langt som til at udvikle sit eget computerprogram, der nu kan bruges til at finde ud af, hvor størstedelen af klodens fly har været på et givent tidspunkt.

Røde prikker på kortet

Programmet, der hedder GDTAAA (Global Detection and Tracking any Aircraft Anywhere Anytime), er dog begrænset af, at nettet ikke er lige fintmasket alle steder, og at der kun er data med to minutters mellemrum.

Men det var godt nok til, at Richard Godfrey kunne komme en hel del længere i jagten på MH-370 og kaste lys over, hvad der præcist skete den nat i 2014.

Efter at have analyseret de mange data mener han også, at flyets forsvinden ikke var en ulykke.

- Flyets rute virker velplanlagt og undgår kommercielle flyruter. Piloten virker ikke så bekymret over brændstofforbruget, men bekymrer sig meget mere om at efterlade falske spor, siger Richard Godfrey ifølge Airline Ratings.

Mystiske manøvrer

Han mener, at den detaljerede oversigt over flyets manøvrer understøtter teorien om, at flystyrtet var en selvmordsaktion.

- Det betydelige antal ændringer i rute og hastighed tyder på, at der var en aktiv pilot under flyvningen, siger han.

- Hastighedsændringerne var over, hvad man kunne forvente, hvis flyet havde fulgt en normal plan, såsom long range cruise eller maximum range cruise, fortæller Richard Godfrey til Airline Ratings.

De to omtalte planer er den hastighed, som Boeing anbefaler for at spare mest muligt brændstof.

Også valget af rute virker ifølge Richard Godfrey mistænkeligt.

- Piloten på MH-370 undgik officielle flyruter fra klokken 02.00 og frem, men brugte rutepunkter til at navigere på uofficielle ruter i Malaccastrædet, omkring Sumatra og i den sydlige del af Det Indiske Ocean, siger Richard Godfrey til magasinet.

Han bemærker, at ruten var med til at skjule flyet på radarskærmene.

- Piloten ser ud til at have haft kendskab til åbningstiderne for radaranlæggene i Sabang og Lhokseumawe og have vidst, at på weekendaftener, hvor der ikke var de store internationale spændinger, ville anlæggene være slukket, siger Richard Godfrey.

Kursændringerne

Samtidig hæfter han sig ved, at piloten har foretaget flere manøvrer, der ser ud til at skulle forvirre dem, der ville søge efter flyet.

- I tilfælde af at flyet blev opdaget, undgik piloten også at give en klar idé om, hvor han var på vej hen ved at benytte en rute, hvor der flere gange blev ændret retning, siger Richard Godfrey.

Hvis man forlænger flyets rute ved de forskellige kursskift, ser det både ud, som om det var på vej mod Andamanerne, mod Sydafrika, mod Java, mod Kokosøerne og mod et punkt i havet, hvor flyvezonerne grænser op mod hinanden, og tilsynet med et fly både kan havne hos flyveledere i Jakarta, Colombo og Melbourne.

- Da man var uden for rækkevidde af alle andre fly klokken 04.30, ændrede piloten kurs og fløj mod syd, siger Richard Godfrey.

Han tøver ikke med at udpege piloten som ansvarlig.

- Planlægningen er udført med et detaljeniveau, der tyder på, at vi har at gøre med en person, som ønskede at se denne komplekse plan udført korrekt helt til det sidste, siger han.

Piloten hed Zaharie Ahmad Shah, og ifølge magasinet The Atlantic, der har skrevet intensivt om sagen, mener hans venner, at han led af en depression.

Der er endnu kun fundet få vragdele fra MH-370, selvom der har været søgt intensivt efter vraget.

Richard Godfreys data giver heller ikke et præcist nedstyrtningssted, men et område med en radius på 18 sømil, hvor resterne af flyet formentlig ligger på bunden.

Hans rapport understøtter de tidligere teorier om nedstyrtningsstedet, og ved hjælp af satellitdata og analyser af de få fundne vragdele håber han, at det nu kan lykkes at finde vraget.