Donald Trump

ANALYSE: Trump vender ikke tilbage lige foreløbigt, og det vækker minder om en film

Ekspræsidenten Donald Trump forbliver bandlyst på Facebook. Det er ikke overraskende, men vækker alligevel minder om filmen ”Pitch perfect”.

Ofte finder man først ud af, hvor meget noget eller nogen har betydet, når man er det foruden. Den huskeregel gælder ikke kun for mine ekskærester, men gør sig sandelig også gældende for Donalds Trumps tilstedeværelse på de sociale medier.

Til tider blev det muligvis en slidt kliche at tale om Twitter-diplomati og Trumps tirader på de sociale medier.

Men da en lang række toneangivende platforme som Twitter og Facebook besluttede sig for at bandlyse den daværende præsident Trump i kølvandet på stormløbet mod Kongressen den 6. januar 2021, blev der pludselig tavs.

Tavs og Trump – tænk, at man skulle skrive de to ord i samme sætning. Manden, hvis politiske kometkarriere i høj grad også blev båret frem af gennemslagskraften på de sociale medier, var pludselig blevet lige så stille som en mus.

Sådan forbliver det indtil videre også fremadrettet, i hvert fald på Facebook og Instagram. Facebooks beslutning kommer dagen efter, at Trump lancerede sin egen kommunikationsplatform, som skal sikre ekspræsidenten muligheden for at tale ”sikkert og frit” til sine følgere.

Det vender vi tilbage til, men først skal vi en tur i filmens verden.

Ekspræsidenten og 'Pitch perfect'

I filmen 'Pitch perfect' synger Anna Kendrick om, hvordan hun en dag vil blive savnet: “You're gonna miss me when I'm gone. You're gonna miss me by my hair."

Der er sikkert mange, der ikke savner Donald Trumps hår, som har været genstand for så meget hån i årenes løb.

Ligeledes er der en betydelig del af amerikanere, som ikke savner Trump. Sagen er til gengæld en lidt anden, når det kommer til Trumps tilstedeværelse på de sociale medier. Her er der mange amerikanere, der i overført betydning godt kan genkende Anna Kendricks beskrivelse.

En undersøgelse fra Pew Research Center viser, at 50 procent af de adspurgte amerikanere mener, at Trump ikke burde bandlyses for evigt på sociale medier.

49 procent mener, at Trump for evigt skal være fortid på de sociale medier. Ikke overraskende i et dybt polariseret samfund som det amerikanske er svarene i høj grad synonyme med de adspurgtes partipolitiske præferencer.

Donalds digitale detox

I en tid, hvor sociale medier fylder meget i vores liv, er det kommet på mode at tage en digital detox. Det vides ikke, hvorvidt Donald Trump frivilligt ville have bevæget sig ud i et cølibat fra de sociale medier, og der har været modstridende beretninger om, hvorvidt ekspræsidenten savner platformen på de sociale medier.

Trumps rådgiver Jason Miller har udtalt, at ekspræsidenten er glad for ikke at være på sociale medier længere, mens det venstreorienterede medie The Daily Beast har påstået, at Trump savner adgangen til særligt Twitter, og derfor forsøger at få rådgivere til at dele hans budskaber.

Trump har selv sagt til Fox News, at han ikke savner det ”meget kedelige” liv på Twitter, og at kommunikationen via pressemeddelelser skulle være ”mere elegante”.

Trumps tvungne tavshed

Hvis man er lidt altmodisch anlagt, har det bestemt sin charme at kommunikere nærmest udelukkende via pressemeddelelser.

Men elegance er som bekendt typisk ikke et relevant kriterie for at få omtale i nutidens medieverden. Her risikerer man snarere at dø i skønhed, hvis man insisterer på - eller er stavnsbundet til - at gå udenom de sociale medier.

Ligesom det kan være nostalgisk at køre en tur i hestevogn i ny og næ fremfor at tage sportsvognen, så er der nok en god grund til, at de fleste foretrækker sportsvognen fremfor hestevognen i dag.

Det har immervæk sine begrænsninger at kommunikere så gammeldags, og med al respekt har Donald Trump aldrig slået mig som en forfægter af en Amish-agtig-tilgang til politisk kommunikation.

Den relative tavshed skyldes med andre ord ikke, at Donald Trump ikke længere udtrykker sine holdninger.

Det sker skam stadig dagligt. Men pressemeddelelserne fra ekspræsidenten er bare ikke lige så sexede og sælger heller ikke lige så mange billetter som opslag på de sociale medier. End ikke når pressemeddelelserne er formuleret som tweets.

Med andre ord er forskellen, at ekspræsidenten Trump ikke bliver hørt i samme omfang som tidligere, og sådan forbliver det altså også i en overskuelig fremtid.