Udland

Forsvundet ubåd mister snart sin sidste ilt

Ubåden er designet til at kunne gå ned på omkring 200 meters dybde. Men Indonesiens flåde frygter, at den ligger på 600-700 meters dybde.

Den forsvundne indonesiske ubåd har ilt til under et døgn endnu.

Hvis ikke det lykkes at finde den inden da, kan det ende fatalt for de 53 personer ombord.

Indonesiens præsident, Joko Widodo, har ifølge The Guardian beordret en vidtrækkende indsats i landet for at finde det savnede fartøj.

Flere lande har tilbudt deres hjælp til at søge efter ubåden. Malaysia og Singapore har sendt skibe, Australien har tilbudt at hjælpe ”på enhver måde, vi kan” og USA's forsvarsministerium har sendt luftbåren hjælp.

Luftfoto af den forsvundne ubåd. Det er en tyskbygget ubåd ved navn KRI Nanggala 402, der blev bygget i 1977.

Ilt til tre døgn

Siden onsdag har ubåden KRI Nanggala 402 været savnet.

Den slags fartøj er udstyret med ilt til tre døgn.

Den var ude på en øvelse og fik grønt lys til at foretage et dyk nord for Bali. Derefter meldte den ikke ind som aftalt, og der har ikke været kontakt siden.

De 53 personer ombord er alle besætningsmedlemmer.

Tre muligheder for, hvor den er

Ifølge The Guardian, der har talt med Ahn Guk-hyeon, talsperson fra sydkoreanske Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, der har tilset fartøjet i 2009 til 2012, kan det kun holde til en dybde på 200 meter.

Den indonesiske flåde tror dog, at ubåden er sunket til en dybde på omkring 600-700 meter. Tre gange større end det, den er bygget til.

Ifølge Frank Owen, der er ubådsekspert, er der tre muligheder for, hvor den befinder sig.

- Enten er den på bunden eller i vandoverfladen. Eller også opererer den og er uvidende om, at folk leder efter den. Det er en af de tre muligheder. Der kunne være en kommunikationsbrist, men det er over 24 timer siden, det blev savnet, så det bliver mindre og mindre sandsynligt, siger han til The Guardian.

Fandt olie

Torsdag fandt man olie tæt ved der, hvor ubåden foretog sit sidst kendte dyk. Det gav håb om at finde den, fordi det enten kan skyldes, at der var kommet en revne i ubåden, eller også er det med vilje blevet udledt for at forhindre ubåden i at synke.

Men indtil videre har olien ikke ført frem til ubådens placering.

Og det er ifølge James Goldrick, der er pensioneret flådeadmiral og flådehistoriker, meget svært at redde en ubåd op, hvis den er sunket på de dybder. Faktisk er det ”nærmest umuligt”, sagde han til The Guardian torsdag.

- Havbunden er ikke nødvendigvis flad, og det er ret sandsynligt, at der er nogle sprækker og bakker, så selvom ubåden stadig måtte være intakt, er det meget svært at finde den. Det kan meget nemt gå galt at dykke med en ubåd. Potentialet for, at det værste er sket, er meget høj.

Ifølge Frank Owen kan man godt redde en ubåd op fra 500 meters dybde. Men hvis den ligger på 700 meter, som man frygter, er det ikke til at sige, om det kan lade sig gøre. Den kan være kollapset, siger han.

Ubåden er bygget i Tyskland i 1977. Den blev officielt introduceret i flåden i 1981 og er dermed en af de ældste ubådstyper, der fortsat er i brug.