Udland

Onsdag fik Danmark sit første F-35 fly - men det står stadig i Texas

Danmark får nu et jagerfly, som forsvarsministeren kalder et "supervåben". Men de er dyre, og vi får ikke så mange af dem.

Onsdag fik Danmark overdraget sit første F-35 jagerfly.

De nye, superavancerede kampfly skal erstatte de F-16 fly, der har udgjort rygraden i det danske luftforsvar i 30 år.

Overdragelsen af det første fly skete ved en ceremoni på flyproducenten Lockheed Martins fabrik i Texas.

Danmark har købt 27 fly i det, som forsvaret selv kalder ”Danmarkshistoriens største våbenindkøb”. Prisen ligger i første omgang omkring 20 milliarder kroner – mens den samlede udgift i hele flyenes levetid forventes at nå over 56 milliarder kroner.

Til gengæld får det danske luftvåben så verdens mest avancerede kampfly.

- Alle, der har med flyet at gøre, er meget begejstrede. De kalder det et ”kvantespring” for det danske luftvåben, rapporterer TV 2’s USA-korrespondent Jesper Steinmetz fra Texas.

"Det her er en iPhone 12"

En af de begejstrede er oberstløjtnant Nick Hansen, der har æren af at være den første dansker, der har prøvet at flyve en F-35.

- F-16 er jo baseret på en Nokia-telefon i computeren, hvor den her er en iPhone 12, siger han.

Nick Hansen befinder sig netop nu på en luftbase i Arizona, hvor han skal lære flyet nærmere at kende. Han er ikke mindst begejstret for flyets specielle egenskaber, der gør det svært at opdage på en radar.

- Du kan snige dig rigtig tæt på fjenden, og han ser dig ikke komme. En F-16 kan du se lidt længere væk, forklarer han.

En særlig maling

Ifølge Karsten Marrup, der er chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet, er det netop en af de helt unikke ting ved det nye fly.

- Det er ikke usynligt, men det er meget svært at se på en radar. Det er bygget på en måde, så der ikke er ret mange radarbølger, der bliver sendt tilbage i samme retning. Og så er det malet med en belægning, der absorberer radarstråling, forklarer han.

Karsten Marrup: Derfor er flyet svært at se på en radar

En anden unik ting er, at flyet er proppet med sensorer, der giver piloten et helt nyt overblik over, hvad der foregår rundt om flyet.

- Det kan se ting, der bevæger sig på jorden, det kan se gennem skyer og se fly i luften. Der er en helt anden mulighed for at se, hvad der foregår. Og så sørger flyets elektronik for at sortere i de mange informationer, så piloten kun får, hvad han har brug for, forklarer Karsten Marrup.

Danmarks nye "supervåben"

Forsvarsminister Trine Bramsen, som corona-restriktionerne har forhindret i at være til stede i Texas i dag, er begejstret for det, som hun kalder Danmarks nye ”supervåben”.

- Det skal udføre alle de opgaver, som F-16 udfører i dag. Det vil sige, at det skal stå for suverænitetshåndhævelsen i det danske luftrum, og så skal det kunne deltage i internationale opgaver. For eksempel mod terrorisme, eller – på længere sigt – måske i Arktis, siger hun til TV 2.

Færre fly

Midt i al begejstringen er der måske et problem med de nye F-35 fly. Nemlig, at Danmark ikke får så mange af dem.

Da Danmark tilbage i 70’erne købte F-16 flyene, startede man med en ordre på 58 fly og har siden suppleret med ekstra køb.

Nu – 30 år senere – råder Danmark over 43 F-16 fly, hvoraf cirka 30 er klar til at gå i luften.

De fly skal nu sælges til andre lande.

"Tæt ved kritisk grænse"

Til sammenligning er der bestilt 27 F-35 fly, hvoraf seks skal blive permanent i USA og bruges til træning af danske piloter.

De 21 andre skal stationeres på Flyvestation Skrydstrup vest for Haderslev, efterhånden som de kommer til Danmark. De første af dem forventes at ankomme i 2023.

- Vi kommer til at have 15 operative fly, der er klar til at gå i luften til enhver tid. Vi skal bruge dem til at hilse på russerne, når de kommer lidt for tæt på Bornholm. Og så kan vi bruge dem i internationale operationer, ligesom vi har gjort med F-16 i Afghanistan og Syrien og andre steder, siger Per Viggo Jacobsen, der er lektor ved Institut for Strategi ved Forsvarsakademiet.

Det kan blive svært at klare det hele med få, men meget avancerede fly, vurderer han.

- Danmark er meget tæt på den kritiske grænse for, hvor lavt antallet af fly kan være. Derfor kommer vi nok til at samarbejde endnu tættere med de lande, der har samme fly – lande som Norge og Holland og andre, siger Per Viggo Jacobsen.