Udland

Egypterne fejrer genåbning af Suezkanalen, men der venter stadig et stort arbejde forude

Egyptens præsident udråber arbejdet med at fjerne det grundstødte containerskib til en national succes.

Mandag formiddag kunne de 14 slæbebåde på hårdt arbejde i Suezkanalen udstøde et langt, triumferende trut i deres tågehorn.

De havde fået det 220.000 tons tunge containerskib Ever Given fri, efter det i en uge havde blokeret den ellers så travle kanal.

Lettelsen bredte sig hurtigt til resten af Egypten, hvor regeringen og store dele af befolkningen ikke bare betragter kanalen som et storslået stykke ingeniørkunst, men som et nationalt symbol.

Præsident Abdel Fatah al-Sisi udsendte en erklæring, hvor han mindede om, at kanalen i sin tid blev gravet ud af "vore bedsteforældre med deres musklers kraft".

- I dag har egypterne bevist, at vi stadig er i stand til at leve op til det, erklærede han mandag eftermiddag.

- Egypterne har i dag haft succes med at afslutte den krise, som det strandede skib har skabt i Suez-kanalen, på trods af at processen har været enormt kompliceret, skrev præsidenten ifølge The Guardian.

Nationaliseret symbol

Suez-kanalen blev indviet i 1869, dengang bygget og drevet af et fransk-britisk selskab. I 1956 nationaliserede præsident Gamal Nasser Suez-kanalen og gjorde kanalen til et egyptisk nationalsymbol.

Den symbolik har præsident al-Sisi bygget videre på.

I 2014-15 gennemførte han en udvidelse og modernisering af kanalen til 55 milliarder kroner – penge der blev skaffet, ved at egypterne købte statsobligationer i stort tal.

Desværre var det ikke hele kanalen, der blev udvidet og moderniseret. Da containerskibet Ever Given gik på grund i sidste uge, skete det i den gamle, smalle del af kanalen.

Nu skal køen afvikles

Nu står Egypten over for den store opgave at få trafikken til at flyde frit gennem kanalen igen.

Den sidste uges blokade har allerede kostet den egyptiske stat mere end en halv milliard kroner – plus hvad det har kostet Suez-kanalen i omdømme.

Flere end 422 skibe venter i kø på at komme igennem.

Ifølge Osama Rabie, der er chef for Suez Canal Authority (SCA), får de mange skibe adgang til kanalen efter tur, afhængigt af hvor længe de har ventet.

Dog vil skibe med en last, der haster særligt meget – for eksempel letfordærvelige varer eller levende dyr – komme foran i køen.

Osama Rabie forventer, at køen kan være klaret i løbet af tre dage, skriver BBC.

"Vil kunne mærkes længe"

Andre vurderer dog, at det vil tage længere tid.

- Baseret på en vurdering af ophobningen af skibe kan det tage seks dage eller mere at få hele køen igennem, skriver det store danske rederi Maersk i en opdatering.

Maersk har tre skibe liggende i kanalen og 29 andre, der venter uden for. Rederiet vurderer, at den globale shippingindustri vil kunne mærke følgerne af den sidste uges blokade i "uger og måske måneder fremover".

- Selv når kanalen bliver genåbnet, vil de afledte effekter på den globale kapacitet og materiel være betydelig, skriver Maersk.