Udland

Danske eksperter genskaber sejlads, og de er ikke i tvivl om, hvad der gik galt

Siden tirsdag har det 400 meter lange containerskib Ever Given ligget på grund i Suez-kanalen og blokeret en af de vigtigste handelsveje i Verden.

Danske eksperter mener nu, de har forklaringen på, hvorfor det 400 meter lange containerskib Ever Given tirsdag morgen gik på grund i Suez-kanalen - blot cirka 20 minutter efter det var sejlet ind i den snævre kanal, der er en af de allervigtigste handelsveje i hele verden.

I knap en uge har det store skib ligget på tværs og blokeret for al sejlads i den trafikerede kanal - med katastrofale følger for verdenshandlen. Erhvervsmediet CNBC har regnet ud, at det koster 2,5 milliarder kroner hver eneste time døgnet rundt.

Der er endnu ikke fundet en officiel forklaring på Ever Givens grundstødning. Chefen for Suez-kanalen, Osama Rabie, har kun villet sige, at det skyldes en blanding af tekniske og menneskelige årsager.

Men en dansk virksomhed har i en skibssimulator genskabt den skæbnesvangre sejlads, og her er man ikke i tvivl.

- Der er for meget fart, og desuden gør det, at skibet ikke ligger i centerlinjen i midten af Suez-kanalen, at skibet kommer i den her situation, siger Peter Sørensen, vicepræsident i det danske firma Force Technology, der normalt bruger simulatoren til træning i sejlads i hele verden.

Svær sejlads

Denne gang bruger han og kollegaerne simulatoren til at genskabe Ever Givens færd. Kort efter klokken 7.15 tirsdag morgen sejlede det 400 meter lange containerskib ind i Suez-kanalen.

- Det er en svær sejlads at sejle igennem Suez, siger Thue Rabjerg, senior specialist i Force Techology.

 Peter Sørensen og Thue Rabjerg simulerer Ever Givens grundstødning i Suez-kanalen.
Sådan ser sejladsen gennem Suez-kanalen med et skib magen til Ever Given ud i simulatoren.

Problemerne for containerskibet begyndte cirka 20 minutter efter. Her var skibet ikke placeret i midten af kanalen ved indsejlingen.

- Det betyder, at skibet begynder at svinge ganske kraftigt over mod styrbord - til højre, siger Peter Sørensen.

Ever Given kom altså ud af kurs.

- Der opstår en pude-effekt ude på spidsen af skibet og et sug agter, og så vil skibet blive tvunget væk. Om et øjeblik går det på grund, siger Peter Sørensen, kort inden den simulerede sejlads også ender brat.

Ever Given sejlede med en fart på 13,5 knob. Det svarer til cirka 25 kilometer i timen.

- Man anbefaler, at man holder sig til en hastighed på ti knob, så skibet har også haft for meget fart på, siger Peter Sørensen.

14 slæbebåde og tidevand skal få Ever Given fri

14 slæbebåde prøver nu at trække det grundstødte containerskib fri, og myndighederne håber på, at stigende vandstand i kanalen kan hjælpe til - der meldes hårdt tiltrængt højvande på vej.

Hvis det ikke er nok, er næste skridt at fjerne noget af skibets last i tusindvis af containere, men ifølge blandt andre CNN er den kran, som skal bruges til at fjerne last, endnu ikke ankommet - den kran skal ifølge BBC have en rækkevidde på 60 meter, og det kan ifølge mediet tage uger, før sådan en kran når frem.

Men det er ifølge billeder og videomateriale på Twitter lykkedes slæbebådene at flytte Ever Given 2 inches - det svarer til cirka 5 centimeter.