Udland

Egypten kommer med ny mulig årsag bag strandet containerskib

Hele verdens skibstrafik er påvirket af, at et 400 meter langt containerskib har sat sig i klemme i Suez-kanelen.

Det var ikke kraftig vind, der fik det kæmpe containerskib 'Ever Given' til at sætte sig fast på tværs af den egyptiske pulsåre til Europa, Suez-kanalen.

Sådan lyder det ifølge flere nyhedsbureauer fra de egyptiske myndigheder, efter 'Ever Given' for femte dag i træk blokerer for den vigtige transportrute.

- Kraftig vind og vejrforhold var ikke hovedårsagerne. Der er måske tale om en teknisk eller menneskelig fejl, siger chef for Suez-kanalen Osama Rabie ifølge AFP.

De første meldinger var ellers, at en voldsom sandstorm havde slået skibet ud af kurs. New York Times skriver, at der blev arbejdet ud fra den ide, at kraftig vind fik skibets tusindvis af stablede containere til at fungere som et sejl.

Skibet tårner sig over de lokale landsbyer.

Den tidligere kaptajn, agent og havariekspert Birger Hauerslev har 50 års erfaring med at sejle i Suez-kanalen.

Han siger til TV 2, at det slet ikke kommer bag på ham, at et skib har sat sig fast i den smalle kanal, og at det kunne tyde på, at lige 'Ever Given' har suget sig ned i sandet.

- De siger, det skete ved højvande, så når vandet falder, vil skibet jo suge sig fast. Det er ligesom en sugekop, siger han.

Massive forsinkelser på verdensplan

Når det enorme containerskib på størrelse med Empire State Building endelig kommer fri, vil det ikke betyde, at skibstrafikken igen kan fortsætte gnidningsfrit.

For det første kan det ifølge flere eksperter tage ugevis, før 'Ever Given' bliver befriet fra sandet, og for det andet har containerskibe ophobet sig i og omkring kanalen.

Over 200 skibe har kastet anker ved kanalens indsejlinger i henholdsvis Rødehavet og Middelhavet ifølge CNN.

- Der er ingen horisont foreløbigt. Det rammer skibstransporten hårdt. Containerskibene har jo en fast rutefart. Torsdag skal de være det ene sted, og søndag skal de være det andet sted, siger Birger Hauerslev.

Han påpeger desuden, at der vil opstå en voldsom trafikprop, fordi Suez-kanalen er så smal, at den er ensrettet.

Sent fredag aften meldte den amerikanske flåde ud, at den vil sende eksperter afsted for at hjælpe med at befri skibet og genåbne den vigtige handelsåre, som Suez-kanalen er.

Koster over en milliard i timen

Ifølge CNBC koster blokaden 400 millioner dollars i timen. Det svarer til over to en halv milliard kroner hver eneste time døgnet rundt.

Den internationale forsikringsgigant Allianz siger, at blokaden potentielt vil skære mellem 0,2 og 0,4 procent af hele verdens bruttonationalprodukt hver uge, blokaden står på. Det skriver Reuters.

Omkring 10 procent af al verdenshandel passerer gennem Suez-kanalen, anslår New York Times.

Koncernen Shoei Kisen, som ejer det massive containerskib, håber, at man måske kan få det fri lørdag. Det skrev flere japanske medier ifølge nyhedsbureauet AFP tidligere lørdag.

Lige nu er ti slæbebade i gang med at få skibet til at flyde igen, men lykkedes det ikke, kan det blive nødvendigt at tage alle containerne af skibet.