Udland

Containerskib på størrelse med Empire State Building rokker sig ikke ud af stedet

Blokaden af Suez-kanalen forårsaget af et stort containerskib har medført, at over 200 skibe ligger for anker ved kanalens indsejlinger.

Verdens måske mest berømte skib lige nu ligger stille, læsset med tonsvis af containere og gods.

Det er skibet Ever Given fra rederiet Evergreen, der har sat sig fast i Suez-kanalen mellem det asiatiske og afrikansk kontinent.

Skibet blokerer dermed den essentielle rute for verdens handelsflåde for femte dag i træk, og det er ikke til at sige, hvornår det kommer fri. Det har siddet fast på tværs af kanalen siden tirsdag, efter at en sandstorm i området gav lav sigtbarhed og dermed dårlig navigering af containerskibet, der endte med at støde på grund.

Og når en containerskib går på grund, så er det ikke sådan lige at rive den løs igen. Egypterne har gravet løs men foreløbigt uden resultat.

Sent fredag aften meldte den amerikanske flåde ud, at den vil sende eksperter afsted for at hjælpe med at befri skibet og genåbne den vigtige handelsåre, som Suez-kanalen er.

De egyptiske myndigheder har nu accepteret at modtage den hjælp, amerikanerne har tilbudt, og eksperterne forventes allerede at ankomme til Egypten lørdag morgen.

- En flaskehals for verdenshandel

Selskabet, der er teknisk ansvarlig for skibet, Bernhard Schulte Shipmanagement, sagde ifølge Reuters, at et forsøg på at frigøre skibet blev gjort fredag, men mislykkedes.

Man vil i stedet gøre to forsøg på at frigøre det lørdag, er meldingen fra havmyndighederne i området. Hvornår det sker, kommer an på, hvornår tidevandet falder.

Ti slæbebåde er på plads, der skal forsøge at trække skibet fri, har Yokito Higaki, administrerende direktør for det japanske selskab Shoi Kisen, der ejer skibet, sagt til japanske medier ifølge Ritzau.

Samtidig ligger over 200 skibe for anker ved kanalens indsejlinger i henholdsvis Rødehavet og Middelhavet, fortæller CNN's korrespondent i området, Ben Wedemann. Skibene venter på, at de kan passere.

- Det her er en flaskehals for verdenshandel, siger Ben Wedemann på CNN lørdag morgen.

Ifølge CNBC koster blokaden 400 millioner dollars i timen.

Den internationale forsikringsgigant Allianz siger, at blokaden potentielt vil skære mellem 0,2 og 0,4 procent af hele verdens bruttonationalprodukt hver uge, blokaden står på. Det skriver Reuters.

Omkring 10 procent af al verdenshandel passerer gennem Suez-kanalen, anslår New York Times.

CNN's Ben Wedemann fortæller, at det faktisk er grundet nedlukningen af Suez-kanalen mellem 1967 og 1975, at skibe af denne størrelse blev opfundet. Mens kanalen var lukket – først grundet seksdagskrigen og indtil fredsforhandlingerne efter Yom Kippur-krigen – skulle handelsskibe nemlig uden om kanalen.

For at de skibe, der skulle tage den lange rute rundt om Afrika, fik så meget ud af omvejen som muligt, blev containerskibe på denne størrelse udbredt.

Kan tage uger

Hvis ikke forsøgene på at frigøre skibet lørdag lykkes, er det svært at sige, hvornår passagen igen bliver farbar.

Det kan vare flere uger, oplyste et af de bjærgningsselskaber, der arbejder på at få containerskibet fri, fredag.

- Det er som en enorm, strandet hval. Der er en enorm vægt på sandet. Vi bliver muligvis nødt til at arbejde med en kombination af at fjerne containere, olie og vand for skibet - samt bruge slæbebåde og grave sand væk, sagde Peter Berdowski, direktør for bjærgningsselskabet Smit Salvage, ifølge BBC.

Boskalis er det ene af to bjærgningsselskaber, der er hyret til at få skibet fri.

Skibet er næsten 400 meter langt og 60 meter bredt. Det svarer til, at det er næsten lige så langt, som skyskraberen Empire State Building i New York er høj.