Udland

Iran gør en enkelt mand ansvarlig for nedskydning af passagerfly

Medlem af revolutionsgarden handlede uden tilladelse, da ukrainsk passagerfly blev skudt ned, siger havarirapport.

Iran har nu offentliggjort den endelige havarirapport om nedskydningen af et ukrainsk passagerfly over Teheran i januar sidste år.

Passagerflyet med 176 mennesker ombord var netop lettet fra Teherans lufthavn, da det blev ramt af to missiler fra en iransk luftforsvarsposition og eksploderede i luften.

I den endelige rapport lægger de iranske myndigheder ansvaret på en enkelt operatør i Den Iranske Revolutionsgarde, der ifølge havarirapporten affyrede de to missiler uden tilladelse fra sine overordnede.

- Uden at have fået ordre eller accept fra kommandocentralen afgjorde han, at der var tale om et fjendtligt mål, og affyrede missilerne mod flyet, stik imod de planlagte procedurer, står der i havarirapporten, som nyhedsbureauet Reuters har set.

"En samling manipulationer"

Denne konklusion er blev modtaget med vrede både i udlandet og i Iran.

De internationale reaktioner kommer især fra Ukraine, hvor flyet var hjemmehørende, og fra Canada, hvor over en tredjedel af ofrene kom fra. Der var tale om iransk-canadiere, der var på vej hjem efter at have holdt juleferie i Iran.

Demonstranter i Toronto, Canada, 8. januar. På årsdagen for nedskydningen bærer de plakater med billeder af ofrene

Den ukrainske udenrigsminister Dmytro Kuleba affærdiger havarirapporten som ”et kynisk forsøg” på at skjule sandheden:

- Den afslører hverken årsagen til tragedien eller den kæde af begivenheder, der førte op til den. Dette er ikke en rapport. Det er en samling manipulationer, der ikke har til formål at finde sandheden, men at frikende Den Islamiske Republik Iran, siger Dmytro Kuleba til avisen Kiev Post.

Intern kritik i Iran

Og i Canada siger en af premierminister Justin Trudeaus rådgivere, at havarirapportens konklusioner ikke giver ofrene nogen trøst eller forklaring:

- Vi får ikke den fulde historie eller de solide beviser, der kan bakke denne forklaring op, siger rådgiveren Ralph Goodale.

 De 11 ukrainske ofre blev modtaget i Boryspil International Airport ved Kiev 19. januar 2020 11 dage efter nedskydningen

I Iran anføres kritikken af en meget vedholdende gruppe af efterladte til de dræbte, fortæller den danske Iran-analytiker Misha Zand til TV 2:

- De efterladte har nægtet at give slip og har lige siden nedskydningen krævet at få en forklaring på, hvad der skete, og det fulde ansvar placeret. Når både en velorganiseret gruppe internt i Iran og to store lande som Canada og Ukraine holder fast på den måde, så står de iranske myndigheder med et problem, der bare bliver ved, siger hun.

Han anser det dog for tvivlsomt, om de iranske myndigheder nogensinde vil give en indrømmelse i denne sag:

- Det er revolutionsgarden, der styrer luftrummet over Iran. At skyde et fly ned over Teheran er en kæmpebeslutning, som helt sikkert er kommet ovenfra. Så ansvaret ligger sandsynligvis hos et højtstående medlem af revolutionsgarden, forklarer Misha Zand.

Frygtede missilangreb på Teheran

Nedskydningen af passagerflyet fra Ukraine International Airlines 8. januar 2020 skete på et tidspunkt, hvor den militære situation i Iran var meget anspændt.

Få dage før havde et amerikansk droneangreb dræbt en af den iranske revolutionsgardes øverste militære ledere, Qasem Soleimani.

8. januar gengældte Iran drabet ved et missilangreb på amerikanske baser i Irak, og i timerne derefter frygtede Iran, at der ville komme et amerikanske gengældelsesangreb med missiler mod mål i hovedstaden Teheran.

Det var dette amerikanske missilangreb, som den udpegede ansvarlige troede var i gang, da han ifølge havarirapporten affyrede sine missiler mod det ukrainske fly.

"En menneskelig fejl"

I havarirapporten forklares det med, at den mobile luftforsvarsenhed, som den pågældende var en del af, havde lavet en teknisk fejl i indstillingen af sine radarer.

- Efter en taktisk forflyttelse havde luftforsvarsenheden glemt at justere systemets indstillinger. Denne menneskelige fejl betød, at operatøren opfattede flyet, der fløj vestpå fra Teherans Lufthavn, som et mål, der nærmede sig Teheran fra sydvest i ganske lav flyvehøjde, skriver de iranske luftfartsmyndigheder i havarirapporten.

I den forbindelse understreger luftfartsmyndighederne, at det ukrainske fly ikke på noget tidspunkt fraveg sin rute og derfor ikke havde nogen form for medansvar for, at det blev skudt ned. I dagene efter nedskydningen antydede iranske myndigheder ellers, at flyet havde fraveget sin kurs og havde nærmet sig militære anlæg. Den mulige forklaring blev dog hurtigt opgivet.

Nye undersøgelser

Både Ukraine og Canada har iværksat sin egne undersøgelser af nedskydningen. Disse undersøgelser skal blandt andet se på det afgørende spørgsmål: Skete nedskydningen ved en fejl, sådan som de iranske myndigheder konkluderer, eller blev flyet skudt ned med vilje?

- Hvis Iran ikke er klar til frivilligt at afdække hele sandheden om denne tragedie, så vil vi, sammen med vores partnere, finde en måde at gøre det på. Vi vil ikke tillade, at Iran skjuler sandheden eller undlader at tage ansvaret for denne tragedie, siger den ukrainske udenrigsminister, Dmytro Kuleba.