Udland

Skotske fiskere må køre fangst på lossepladsen

Fiskerne kræver milliardstøtte, fordi eksporten er ramt af kaos.

De skotske fiskere er desperate, og Skotland risikerer at miste milliarder af eksport til EU efter Brexit.

Sådan er situationen ifølge skotske landbrugs- og fiskeriorganisationer. BBC citerer organisationen Scotland Food and Drink for en beregning, der siger, at eksporten af fisk alene i denne uge bliver omkring 60 millioner kroner mindre end normalt på grund af problemerne med at få friske fisk til markedet i EU.

Alvoren understreges af, at fiskerne selv har fået besked fra deres egen salgsorganisation om at mindske deres fangster betydeligt. Et enkelt firma, SB Fish, har oplagt hele 15 både, og dermed rammes 50 familiers indtægter.

Fisk smides på lossepladsen

Det er ikke muligt at få friske fisk frem til de europæiske forbrugere, fortæller Jimmy Buchan, chef for Scottish Seafood Association.

Og da skotterne normalt eksporterer 80 procent af deres fisk til EU, taler fiskerne om en ren katastrofe.

Ifølge Daily Telegraph landes der fisk, som simpelthen ender på lossepladsen, fordi de ikke kan eksporteres på grund af det besvær, der er fuldt med Brexit.

4-5 dage i havnen

Bloomberg beskriver, hvordan lastbiler må vente i fire timer i havnen i Frankrig, før de kan få deres stempel og dermed køre videre. Og National Federation of Fishermen Organisations siger, at de har problemer med at finde ud af, om deres fisk efter de nye Brexit-regler skal landes i Calais eller Boulogne-sur-Mer i Nordfrankrig.

En sending fisk blev forsinket i 48 timer og måtte simpelthen destrueres.

Financial Times citerer Scottish Seafood for, at transporttiden kan gå op fra normalt én dag til 4-5 dage.

DFDS tager en pause

Problemerne er så akutte, at DFDS Scotland har opgivet eksporten til Frankrig og har lagt deres transportskibe i havn siden sidste torsdag. Og andre fragtselskaber har meddelt, at de ikke kan sikre, at hverken frisk kød eller fisk kan nå frem til kunderne i EU, før det er ved at rådne op.

Scotland Food and Drink beskriver problemet som et bureaukratisk kaos, der skyldes en blanding af manglende vejledning fra deres egen regering og et uigennemtrængeligt kontrolsystem i havnene, især i Frankrig.

Kontrolpapirer

Det nye system efter Brexit betyder, at fødevarer skal ledsages af et helt hæfte af kontrolpapirer. Selvom der ikke er told på varerne ifølge Brexit-aftalen, så skal både fisk og kød alligevel toldbehandles. Derudover skal alle fødevarer have særlige beviser på, at de lever op til EU-reglerne om fødevaresikkerhed. Og eksportørerne hævder ifølge britisk presse, at de også jævnligt afkræves endnu flere attester.

Derudover kræves der særlige papirer, hvis lastbilerne skal læsse af mere end ét sted i EU, oplyser bladet The Independent.

Organisationen Seafood Scotland anslår ifølge BBC, at alene for skotske fisk skal der udstedes 150.000 certifikater om året. Oven i besværet med at udfylde papirerne kommer der udgifterne til flere ansatte, som skal sørge for, at de udfyldes rigtigt.

Eksportfirmaet Aegirfish klager over at skulle bruge 5000 kroner om dagen bare på papirarbejdet og frygter, at fiskene simpelthen bliver så dyre, at de ikke kan sælges i EU.

Kræver milliarder

Situationen er så drastisk, at hjemmestyret i Edinburgh kræver milliarder i Brexit-kompensation, skriver The Guardian.

Det regerende nationalistparti SNP forlanger, at regeringen i London undskylder over for erhvervslivet i Skotland.

Ian Blackford, som leder SNP i det britiske parlament, siger, at Brexit koster landsdelen milliarder i tabte eksportindtægter og økonomisk vækst.

Dermed giver hele krisen et ekstra argument til den skotske regerings krav om at få en ny folkeafstemning, så skotterne kan bryde med Storbritannien og melde sig ind i EU.

Svaret fra London er ifølge BBC, at det er skotterne selv, der ikke har forberedt sig ordentligt til Brexit. Så tonen skærpes, hver gang en fiskekutter må lægge op.