Tv-værten Ainsley Earhardt fra Fox and Friends hos præsidenten i 2018.
USA valg 2020

Engang var Trump og Fox News nærmest uadskillelige - nu har de vist slået op

Der skete én ting på valgnatten, der gjorde USA's præsident vred. Hans yndlings-tv-kanal begyndte at bringe 'fake news'

Skuffelsen var tydelig i præsidentens ansigt.

Jeg tror, vi vinder. Der er ingen grund til at snyde

Donald Trump, USA's præsident

Han havde rynker i panden og et stramt drag om munden, da han kom med sin beklagelse.

Kort tid forinden, da han havde tænkt sin tale igennem, var han kommet frem til, at dette var blandt de vigtigste ting at sige til den amerikanske befolkning på denne historiske valgaften.

- Hvis man ser på Arizona, så er der stadig liv i den. Nogen sagde, nogen erklærede, at det var en sejr for…, lød det fra præsidenten, der midt i skuffelsen ikke kunne sige sin modstanders navn.

Præsidenten hedder Donald Trump, og det han egentlig forsøgte at sige, var, at han var blevet svigtet.

Af Fox News.

Uheldige Arizona

Forholdet mellem præsidenten og den konservative nyhedskanal var engang nærmest intimt, men på det seneste er det blevet mere og mere kompliceret.

Og episoden med Arizona kunne ligne utroskab.

Vi burde starte vores egen kanal og sende nogle rigtige nyheder

Donald Trump, USA's præsident

Det skete klokken 23.30 tirsdag aften lige for øjnene af præsidenten på en tv-skærm i Det Hvide Hus.

- Hvad er nu det, der sker her. Hvorfor er Arizona blå?, lød det overrasket fra studieværten på Fox News, mens han forsøgte at få flere data ud af sin trykfølsomme storskærm.

Han hedder Bill Hemmer, og du kan se øjeblikket herunder.

Bill Hemmer opdager, at Arizona er afgjort.

Bill Hemmer havde netop talt om, at det endnu var så tidligt på aftenen, at intet var afgjort.

- Er det afgjort? Lad os se. Ja, der er et flueben, fortsatte han.

Analytikerne på Fox News havde netop besluttet, at vælgerne i staten Arizona med så stor sikkerhed ville pege på Joe Biden som USA's næste præsident, at den skulle tælles med blandt de stater, der kunne få magtbalancen til at skifte i USA.

Fox virker ikke for os mere

Donald Trump, USA's præsident

Der manglede stadig at blive optalt mange stemmer i Arizona, og hvis tv-kanalens forudsigelse var forkert, ville det ikke have nogen konsekvenser for valgets udfald, men Fox News havde gjort noget, som ingen andre amerikanske medier turde gøre på det tidspunkt.

Den havde luftet muligheden for et nederlag til Donald Trump.

Kort efter begyndte telefonerne at ringe hos Fox News.

Et kompliceret parforhold

Forholdet mellem nyhedskanalen og præsidenten har længe været en god forretning for begge parter.

Donald Trump har for eksempel optrådt på Fox News langt oftere end på andre tv-kanaler i USA - en opgørelse fra august viser, at præsidenten på det tidspunkt havde givet 99 interviews til Fox News og 20 til samtlige andre tv-kanaler i USA.

Mit budskab er et bedre budskab end alle andres

Donald Trump på Fox News i 2011

Præsidenten er også kendt for sit venskab med Fox-værten Sean Hannity - et forhold, hvor præsidenten jævnligt ringer til Sean Hannity ved syvtiden om aftenen for at drøfte dagens begivenheder.

Du kan se Sean Hannity deltage i et af Trumps vælgermøder herunder.

Trump og Hannity i 2018.

På selve valgdagen, var Fox News også et af de få steder, hvor Donald Trump gav et interview.

Han deltog i morgenprogrammet Fox and Friends på en telefon, og inden han overraskede såvel seere som værter, forsikrede Donald Trump, at han ikke ville erklære sig som vinder af præsidentvalget i utide.

- Hvornår vil du erklære sejr?, spurgte en af programmets værter.

- Når der er sejr. Hvis der er sejr. Jeg tror vi vinder. Der er ingen grund til at snyde, svarede præsidenten.

Han fik masser af taletid og kvitterede med at rose Fox-værten Tucker Carlson, der aftenen før angiveligt havde sagt, at han aldrig havde set større folkemængder end ved Trumps vælgermøder.

De største seertal nogensinde

Men det er ikke kun Donald Trump, der har fået noget ud af Fox News.

Fox News har også fået noget ud af Donald Trump.

Donald Trump på Fox News.

I sommeren 2020 var tv-kanalen for eksempel den mest sete i USA overhovedet.

Og på valgnatten satte Fox News ny rekord og trak 14 millioner seere til.

Det betyder, at det var den mest sete valgnat blandt samtlige nyhedskanaler i hele USA's historie, og det var altså her, seerne blev vidne til episoden med Arizona.

Men faktisk var der allerede kommet kurrer på tråden mellem præsidenten og Fox News tidligere på valgdagen.

Du er nødt til at smutte nu

Steve Doocy, tv-vært, Fox and Friends

Under telefoninterviewet med Fox and Friends, kom en af værterne nemlig til at stille Donald Trump noget, der kunne minde om et kritisk spørgsmål.

Når Obama er et ord for meget

Værten, Brian Kilmeade, sagde til Donald Trump, at præsidentens forgænger Barack Obama beskyldte ham for at sprede coronavirus ved sine store vælgermøder, og ville gerne have ham til at forholde sig til kritikken.

Og så gik Donald Trump til angreb på Fox News for at nævne Obama.

- Fox tager ham på mere end nogen andre, hvilket nærmest chokerer mig, for Fox har ændret sig meget. En eller anden sagde til mig: "Hvad er den største forskel på nu og for fire år siden?" Og jeg svarede: "Fox er meget anderledes", lød det fra præsidenten, som du kan høre herunder.

Trumps forhold til Fox and Friends går meget længere end fire år tilbage.

Allerede i 2011 kunne Fox News fortælle amerikanerne, at en ny gæst ville optræde i deres morgenprogram hver uge.

- Dristig, fræk og aldrig genert, hed det i en af reklamerne for den nye gæst, som skulle få masser af fri taletid til amerikanerne hver mandag morgen i de næste mange år.

- Mit budskab er et bedre budskab end alle andres, fortalte Donald Trump dengang i Fox News' egen reklame.

Bedste venner

Senere samme år fortalte tv-værten Sean Hannity for åben skærm, at hans røde slips var en gave fra Donald Trump, og at han havde rådgivet Donald Trump i forbindelse med hans planer om at stille op som USA's næste præsident.

Sean Hannity i 2018.

Da Donald Trump stillede op som præsident, kunne han ikke længere deltage i Fox and Friends hver uge - men det forhindrede ham dog ikke i at være et næsten fast element i programmet.

Og da Donald Trump vandt valget, fortsatte nyhedskanalen med at være så venlige mod ham, at det trak overskrifter hos de mere Trump-kritiske medier som New York Times, CNN og Buzzfeed.

For eksempel da præsidenten fik lov til at svare på ikke-eksisterende spørgsmål som:

- Du fik det her job, mens du kæmpede som ind i helvede. Og du kæmper stadig som ind i Helvede hver dag.

Eller eller da han fik lov til at give sig selv topkarakter efter dette spørgsmål:

- Hvordan vil du selv bedømme din indsats som præsident?

Donald Trump på Fox and Friends.

En akavet samtale

Men da Donald Trump talte med Fox and Friends på valgdagen 3. november 2020, var forholdet ikke længere helt så varmt.

Præsidenten skældte værterne ud, fordi tv-kanalen efter hans mening havde interviewet flere demokrater end republikanere i valgkampen.

- Hr. præsident - det vi forsøger at gøre hos Fox - og som de ikke gør hos de andre kanaler - det er, at vi forsøger at vise begge sider, sagde værten Brian Kilmeade til Donald Trump.

Og efter en næsten 35 minutter lang samtale forsøgte en af de tre værter, Ainsley Earhardt, at afslutte interviewet ved at fortælle Donald Trump, at det næste spørgsmål altså var det sidste.

- Du er nødt til at smutte nu, lød det fra den tredje vært Steve Doocy.

Du kan høre det i klippet herunder.

Det var anden gang på to måneder, at han stak til præsidenten.

I september gik han i rette med Donald Trump, efter at præsidenten talte om at genindføre ugentlige interviews med Fox News.

- Det kan godt være, at du ønsker at gennemføre en interview hver uge, men Fox er ikke forpligtet til det, og vi tager det sag efter sag, og Joe Biden er også velkommen til at være med, sagde Steve Doocy efter et 47 minutter langt interview med Donald Trump 15. september.

Fox News under anklage

Der er mange flere eksempler på, at Fox News har været kritiske over for Donald Trump i løbet af det seneste år, især efter den såkaldte Ukraine-sag, der førte til en rigsretssag mod Donald Trump.

Jeg kan ikke forstå, at Fox var så ivrige efter at trykke på aftrækkeren

Sarah Huckabee Sanders, kommentator på Fox News og tidl. rådgiver for Trump

Faktisk har Fox News været så kritiske, at nyhedskanalen er kommet under angreb fra Donald Trumps støtter på den yderste højrefløj.

En af dem er for eksempel radioværten Rush Limbaugh, der i efteråret 2019 gik så langt som til at kalde Fox News for "Fox Aldrig Mere Trump Kanalen".

Radioværten, der engang har kaldt Barack Obama "en magisk neger", er selv et af Donald Trumps foretrukne mediemennesker - i februar i år gik præsidenten endda så langt som til at give ham en af USA's fineste ordner, presidential medal of freedom.

Rush Limbaugh.

Præsidenten erklærede sig i 2019 enig med Rush Limbaugh og kritiserede selv Fox News offentligt.

- Fox virker ikke for os mere, skrev præsidenten på Twitter i august 2019.

Han havde dog ikke slået helt op med kanalen, for præsidenten blev ved med at optræde der mere end nogen andre steder.

Præsidentens vrede

Men så kom Arizona altså i vejen.

Da Donald Trump så afgørelsen på skærmen i Det Hvide Hus, blev han efter sigende ret vred.

Ifølge magasinet Vanity Fair ringede præsidenten til ejeren af Fox-koncernen - milliardæren Rupert Murdoch - der var en af de personer, som blev kaldt i audiens i Trump Tower efter valgsejren i 2016.

Ivanka Trump og Rupert Murdoch i Trump Tower 18. november 2016.

Men denne gang ringede præsidenten ikke for at invitere.

Han ringede for at skælde ud og få Fox News til at trække valgresultatet tilbage.

Flere af Trumps nærmeste medarbejdere fik også travlt.

- Det er ALT for tidligt at erklære en vinder i Arizona, skrev præsidentens toprådgiver Jason Miller på Twitter.

Præsidentens tidligere pressesekretær Sarah Huckabee Sanders, der nu er ansat som kommentator hos Fox News, var også hurtig til at undsige sine kolleger.

- Jeg kan ikke forstå, at Fox var så ivrige efter at trykke på aftrækkeren, sagde hun fra Det Hvide Hus, hvor hun kort tid forinden havde deltaget i præsidentens valgfest, hvor deltagerne blandt andet blev trakteret med burgere og coronasikrede pølsehorn.

Men kritikken hjalp ikke.

- Fox News sucks

Fox News stod fast og er to dage efter valget stadig et af de få medier i USA, der siger, at Arizona med sikkerhed går til Joe Biden.

- Jeg er ked af det, men præsidenten kan ikke nå at få stemmer nok til at overtage Arizona, kunne tv-kanalens chefanalytiker Arnon Mishkin fortælle seerne efter opkaldene og kritikken på Twitter havde ramt Fox News.

Bruddet mellem Fox News, Donald Trump og hans tilhængere stopper dog ikke der.

Demonstranter i Phoenix efter valget.

Uden for de bygninger i Arizona, hvor stemmerne efter præsidentvalget tælles op, var der nemlig uroligheder torsdag 5. november.

Her råbte demonstranter med store Trump-bannere "Fox News sucks" - råbene kan høres i klippet herunder.

Og hvem ved - måske får de muligheden for at se meget mere til Donald Trump i fremtiden.

Præsidenten har nemlig ved flere lejligheder luftet tanken om at starte sin egen tv-kanal.

- Vi burde starte vores egen kanal og sende nogle rigtige nyheder, sagde Donald Trump til CNN i 2019.

Han fortsatte:

- Vi kigger virkelig på det. Vi burde også gøre noget ved det. Sætte nogle talentfulde folk til det, og så få en ægte stemme derude - ikke en stemme, der er fake.

Chefen for Fox-koncernen Lachlan Murdoch virker dog ikke specielt bekymret for udsigten til, at Donald Trump måske starter en ny tv-kanal for nogle af de omkring 70 millioner mennesker, der stemte på ham.

- Vi elsker konkurrence, sagde Lachlan Murdoch i et interview dagen inden præsidentvalget.