Udland

Nødhjælpsorganisation vil ikke længere sende kendisser til Afrika

TV-værten fra BBC, Stacey Dooley, har fået kritik for en indsamlingskampagne. Stacey Dooley Instagram

En britisk velgørenhedsorganisation har fået kritik for at sende kendisser til Afrika som ”hvide frelsere”. Danske Planbørnefonden følger ikke trop.

Den britiske velgørenhedsorganisation Comic Relief har fået kritik for at fremstille et stereotypt billede af afrikanere som nogen, der skal ”reddes” af hvide kendisser.

Organisationen har nemlig – som mange andre velgørenhedsorganisationer – gennem lang tid brugt kendisser til at skabe opmærksomhed om deres projekter for i sidste ende at skaffe penge i indsamlingsbøssen.

Men det er slut nu, skriver flere britiske medier, blandt andet The Guardian.

Parlamentsmedlemmet David Lammy kritiserede sidste år et billede af BBC-værten Stacey Dooley, der under en Comic Relief-tur holder en ugandisk dreng. Han mener, at billedet fastholder afrikanere i en stereotyp som hjælpeløse, og selvom han ikke betvivler Dooleys gode intentioner, har verden ikke brug for flere ”hvide frelsere”.

Sangeren Ed Sheeran fik også kritik for en video fra 2017, hvor han under en tur til Liberia mødte to børn, der sov i en båd på en strand. Popstjernen tilbød at betale for et hotel, hvilket affødte stærk kritik. Ed Sheeran modtog en pris for årets “mest stødende og stereotype fundraising video”.

- Tiderne har ændret sig, publikum har ændret sig, og Afrika har ændret sig, siger den administrerende direktør i Comic Relief, Ruth Davison, om beslutningen til The Guardian.

Under hashtagget nowhitesaviors (ingen hvide frelsere, red.) har en gruppe kvinder fra Uganda startet en Instagram-konto, der protesterer mod hvide missionærer og udviklingsarbejdere, der kommer for at redde kontinentet.

Kendisser virker

PlanBørnefonden, der arbejder for at sikre børns rettigheder i verdens mest udsatte områder, har flere kendte danskere som ambassadører, som bliver sendt ud for at besøge organisationens projekter og fortælle om deres tur til deres følgere med indsamling og oplysning for øje.

Influenceren Kirstine Sloth har været i Uganda, blogger Mascha Vang har været i Sierra Leone, og Bubber har været i Dhaka.

Kommunikationschef i udviklingsorganisationen Signe Holme har fulgt debatten om #nowhitesaviors, kendisser og nødhjælpsoplysning, som hun kalder interessant, vigtig og sund. Men Planbørnefonden bliver ved med at sende kendte danskere ud til de steder og projekter, som de er ambassadører for.

Det gør de, fordi det virker.

De vil simpelthen gå glip i indsamlingskroner og opmærksomhed om projekterne, hvis de lod være, lyder det fra kommunikationschefen.

- Det er svært at få taletid i medierne. Hvis vi kunne få en ph.d. i udviklingsstudier i Aftenshowet, ville det være fint. Men det kan vi ikke. Vores chance for at få taletid går gennem kendte danskere, siger Signe Holme.

Tv-værten Sarah Grünewald samlede eksempelvis over 300.000 kroner ind med bare få Instagram-opslag, hvor hun opfordrer folk til at donere penge til at købe hygiejnebind til unge kvinder. Sarah Grünewald skal senere ned og besøge de kvinder, som har modtaget bindene.

Screenshot fra PlanBørnefondens Instagram.

Ikke bare en hurtig posering

Signe Holme understreger, at PlanBørnefonden bruger meget tid og energi på at klæde deres ambassadører på, så de forstår projektet, de lokale dynamikker og arbejdet i området, så besøgene ikke kommer til at virke som en ”hvid kendis, der bliver fløjet ned for at posere med en afrikaner”.

Netop som Comic Relief er blevet beskyldt for at gøre.

- Det spil vil vi ikke være en del af, siger Signe Holme.

PlanBørnefonden har også iværksat et initiativ, hvor de uddanner unge lokale som mobiljournalister, så de selv kan dokumentere og fortælle historier fra deres virkelighed.

27-årige Dickson Ojakol er mobiljournalist, han bruger sin mobiltelefon til at fortælle, hvad der sker i det slumområde, hvor han bor i Ugandas hovedstad Kampala. Han er aktivist, og gennem PlanBørnefonden deles hans historier på sociale medier.

Ekspert: Et udtryk for politisk korrekthed

Stig Fog er selvstændig konsulent og ekspert i humanitære indsamlinger, og han kalder den britiske velgørenhedsorganisations beslutning kontraproduktiv, hellig og et udtryk for politisk korrekthed.

Det kan nemlig ikke undgå at koste dyrt på indsamlingskontoen og dermed skade den gode sag i sidste ende.

- Der er en relaterbarhed til kendissen, som gør, at du føler dig tryg, siger han og tilføjer:

- Dagsordenen om, hvordan vi fremstiller mennesker og formidler et budskab, har overtrumfet indsamlingens formål, nemlig at hjælpe mennesker i nød, siger han.

Stig Fog nævner et eksempel på, at relaterbarhed er altafgørende i indsamlingskampagner. Tsunamien i Sydøstasien i 2004 og jordskælvet i Haiti i 2010 krævede cirka lige mange dødsofre. Men der blev samlet mange flere penge ind til tsunamiofrene, fordi der var flere skandinaver iblandt, og mange danskere kunne relatere til stedet, fordi de selv havde været på de thailandske strande.

Stærke ligeværdige eller ofre

Ifølge Stig Fog er Comic Reliefs beslutning kulminationen på mange års diskussion inden for nødhjælpsarbejde om, hvordan man fremstiller de mennesker, der samles ind til. Og her er det passé at vise udsultede børn med store maver og fluer i øjnene.

I stedet viser organisationerne de nødlidende som stærke, ligeværdige mennesker og ikke som ofre. Men det er en balancegang, lyder det fra Stig Fog.

- Hvis der ikke er et problem, er der jo ingen grund til at hjælpe, siger han.