Udland

Efter års hån og latterliggørelse: Nu åbner Berlins skandalelufthavn endelig

Alt er stort og nyt i Berlins nye storlufthavn - der måske er endt med at være alt for stor Tobias Schwarz / Ritzau Scanpix

Den er ni år forsinket og mere end dobbelt så dyr som planlagt. Men nu er den her, midt i luftfartens værste krise.

Lufthavnschef Lütke Daldrup smiler træt, da han bliver bedt om at gøre rede for sine følelser her få dage før milliardprojektet Berlin Brandenburg Lufthavnen (BER) bliver taget i brug.

- Lidt euforiske er vi selvfølgelig. På den ene side glæder vi os meget over, at vi endelig kan åbne en moderne lufthavn efter en så lang og kompleks proces. På den anden side er vi også bedrøvede, for det sker på et tidspunkt, hvor luftfartsindustrien bløder, siger han.

Prestigeprojektet, der for alvor skulle sætte den tyske hovedstad på landkortet som et trafikknudepunkt, åbner ikke alene på et tidspunkt, hvor flytrafikken er sat i skammekrogen på grund af klimakrisen.

Den imponerende lufthavnsterminal, der ligger 30 kilometer syd for centrum og inden for synsvidde af den gamle DDR-lufthavn Schönefeld, slår dørene op, netop mens coronapandemien hærger og har reduceret flytrafikken til et minimum.

”Dårlig timing” er i den forbindelse nærmest en underdrivelse.

Pinligste byggeplads

Storlufthavnen er et barn af det genforenede Tyskland. Berlin trængte til en lufthavn, som var en hovedstad og ikke mindst det stigende passagertal værdig, mente politikerne i 1990'erne.

Berlinerne skulle derfor nøjes med én storlufthavn i stedet for Tempelhof, Schönefeld og Tegel.

Og hvilken storlufthavn!

Den nye lufthavn i Berlin afløser både tre gamle lufthavne. Den er endt med at koste 44 milliarder - i stedet for de budgetterede 17!

Det første spadestik blev foretaget i 2006. Dengang håbede man at kunne åbne i november 2011, men indvielsen blev udskudt. Så satsede man på at være klar til juni 2012, men tre uger før åbningen måtte man igen aflyse. VIP-invitationerne var ellers sendt ud og festmenuen bestilt, men der var problemer med blandt andet røgudsugningsanlægget.

Næste bud på en åbning: Marts 2013. Aflyst. Oktober 2013? Aflyst. Sommeren 2014? Aflyst.

Problem efter problem

På det tidspunkt var lufthavnen over alle lufthavne for længst blevet et symbol på alt, hvad der kunne gå galt i den tyske hovedstad.

Problemerne hobede sig op.

Terminal 1 i Berlins nye lufthavn - lige som alt andet stort og tomt

Ikke bare røgudluftningen drillede, det samme gjorde kabelkanalerne, plastikdyvlerne, you name it.

Én efter én skulle de tusindvis af fejl udbedres, testes og godkendes.

Arkæologi

Nogle af arbejderne havde nærmest karakter af arkæologi, ”lidt som i faraoniske gravanlæg” som Süddeutsche Zeitungs Peter Richter beskriver arbejdet med for eksempel at rekonstruere, hvor kabelskakter befandt sig.

Fejlretningsarbejdet tog måneder og år. Imens måtte indbyggerne i Berlin affinde sig med, at det eneste, der lettede fra lufthavnen var udgifterne.

BER blev udnævnt til ”Tysklands pinligste byggeplads”, eller som lufthavnschef Lütke Daldrup tilbage i 2018 bemærkede til Neue Zürcher Zeitung:

- BER er bestemt ikke noget, vi kan være stolte af.

Forældet før brug

I stedet for 17 milliarder kroner endte lufthavnen med at koste 44 milliarder. Forklaringen på prishoppet er ikke kun de tekniske problemer, men også de mange ændringer, der har været undervejs.

Rejsende i BER-lufthavnen i september. Men det er ikke rigtige passagerer - det er statister i en øvelse.

Nogle af dem havde politikerne i bestyrelsen ønsket sig, så lufthavnen kunne blive større og flottere.

Andre skyldtes den omstændighed, at arkitekten ikke havde tegnet områder ind til de toldfrie butikker, som i vore dage udgør en vigtig indtægtskilde for lufthavnene.

BER er også planlagt i en tid, før det var almindeligt selv at tjekke ind i lufthavne, så også det måtte der tages højde for. Den lange ventetid betød også, at flere tekniske installationer har måttet skiftes ud undervejs. Det gjaldt blandt andet de mange fladskærme, som nåede at udstå deres levetid, før lufthavnen blev taget i brug.

"En tragedie i nøddebrunt"

Nu står den der så, Berlins nye lufthavn, som en moderne katedral i naturfliser og mørkt nøddetræ, hvor rengøringsmedarbejdere i disse dage har travlt med den sidste finpudsning. ”En tragedie i nøddebrunt”, har Der Spiegels uimponerede medarbejder Ulrike Knöfel kaldt bygningsværket.

Alt er blevet testet igennem. Her er det frivillige statister, der afprøver, om de kan overskue afgangsskiltningen

Andre, som den tidligere amerikanske ambassadør John Kornblum, der stadig er bosat i Berlin, kalder i New York Times lufthavnen et billede på byen:

- Den er charmerende, respektløs, excentrisk – og fuldstændig dysfunktionel.

Det forekommer som en meget hård dom over et bygningsværk, der på en solrig efterårsdag nærmest ligner en blanding af en banegård og et lidt upersonligt luksushotel.

Fra på lørdag kan berlinerne og de turister, der vover sig ud at flyve, selv bedømme, om resultatet var værd at vente på.

Festen aflyst

Selvom der stadig hænger enkelte ledninger fra loftet, og kasseapparater i den toldfrie først er ved at blive installeret, mens en vinkelsliber skærer sig gennem fliserne uden for afgangshallen, så er det nu så vidt. Der kommer liv i spøgelseslufthavnen!

Arbejdet med de sidste detaljer fortsætter lige indtil indvielsen

Lørdag aften ved 20-tiden lander de første fly fra Easyjet, Turkish Airlines og Qatar i den nye lufthavn og sætter dermed en stopper for et mangeårigt mareridt. Men selv om det er en dag, ”som alle medarbejdere ser frem til med store forventninger, fordi vi har ventet så længe på den”, som lufthavnschefen forklarer TV 2s udsendte, så bliver der sparet på champagnen.

- Det bliver ikke nogen kæmpefest. Vi åbner bare, har lufthavnschef Lütke Daldrup på forhånd erklæret. Sporene fra de mange aflyste åbningsceremonier skræmmer.

800 statister

Forud for den officielle ibrugtagning lørdag er gået tre-et-halvt års prøvedrift.

Blandt andet flere seancer med op mod 800 statister, som har ageret passagerer med alt, hvad dertil hører. Et barn, der er blevet væk, en rygsæk, som er forsvundet, og en stangspringer, som gerne ville have sit meterlange redskab checket ind, er bare nogle af de scenarier, der blevet gennemspillet for at være forberedt på alt.

Lufthavnsmedarbejderne har endda leget demonstranter med plakater med krav om ”mere sol om vinteren”, fortæller infrastrukturchef Roland Böhm, da vi møder ham under rundvisningen.

Anlægsarbejde i juli i år - 14 år efter byggeriet begyndte i 2006

”Virkelighedstesten” har også afsløret et par ting, som de, der har arbejdet med projektet i årevis, har overset. Det gælder for eksempel skiltningen på fladskærmene, som er for svær at aflæse, og de manglende opladningsstik til smartphones. Begge dele bliver der rettet op på.

Coronavirkeligheden

Den nye lufthavn er som nævnt planlagt i helt andre tider, nemlig dengang passagertallene bare gik op og op. Med sine tre terminaler skulle BER kunne klare 43 millioner passagerer, og om nødvendigt helt op til 55 millioner flyvende gæster.

Men det var før corona- og klimakrisen.

Sidste år var passagertallet i Berlins to lufthavne Schönefeld og Tegel oppe på 36 millioner i alt. I år er tallet dalet til forventet 10 millioner.

Derfor tager lufthavnen ikke sin helt nye og færdigbyggede terminal 2 i drift. For i stedet for at ekspandere, skal lufthavnen spare.

- Coronapandemien er vores største problem, ligesom den er for den øvrige flybranche. lyder det fra lufthavnschef Daldrup.

Den nye lufthavn skal i daglig tale kaldes Willy Brandt-lufthavnen, opkaldt efter den tyske politiker (1913-1992) , der både nåede at være borgmester i det daværende Vestberlin og forbundskansler i Vesttyskland

Turismen er ramt, messebranchen er ramt, og mange forretningsrejser bliver erstattet af virtuelle møder.

- Vi håber en vaccine måske kan hjælpe på situationen fra næste år, men indtil da er det svære tider.

Masser af plads

Lütke Daldrup kunne også have kaldt det dårlig timing. Men der er dog et lyspunkt, gør lufthavnschefen opmærksom på.

- Med BER har vi en moderne og meget sikker lufthavn. Vi har fire gange så meget plads til passagerne som den gamle Tegel-lufthavn.

Så byggeskandaler eller ej: At holde afstand bliver ikke noget problem i Berlins nye superlufthavn.