USA VALG

Hverdagen for 'tunnelrotterne' foregår seks meter under jorden mellem USA og Mexico

Titusindvis af illegale immigranter kommer til USA gennem ulovlige smuglertunneler langs grænsen til Mexico. TV 2 har været med under jorden.

Langs grænsen mellem USA og Mexico ligger kloakdækslerne side om side.

Under ét af dækslerne mellem den amerikanske by San Diego og den mexicanske by Tijuana gemmer der sig en smuglertunnel.

De ulovlige tunneler bruges til at smugle alt fra mennesker, der drømmer om et liv i USA, til stoffer ind over grænsen.

Det bliver småt, og det kommer til at føles klaustrofobisk

Lawrence LeNoir, grænsebetjent

Klædt i sikkerhedshjelm, knæbeskyttere og handsker kravler grænsebetjenten Lawrence LeNoir ad en seks meter lang stige ned under jorden.

Han er en af de "tunnelrotter", som hver dag arbejder for at finde og lukke de mange smuglertunneler under jorden.

- Det bliver småt, og det kommer til at føles klaustrofobisk, advarer han TV 2, som følger med ned i mørket.

For den amerikanske grænsebetjent Lawrence LeNoir er det en helt almindelig dag på kontoret. Han er lederen af et lille team på fem agenter under det amerikanske grænsepoliti i Californien, som udelukkende har til opgave at opspore og lokalisere tunnelerne.

De kalder sig for "tunnelrotter", fordi de bruger timevis af deres arbejdsdag i mørket under jorden.

Så snart "tunnelrotterne" finder en ny smuglertunnel - og det gør de hver eneste måned - skal de sørge for at forsegle den, så den bliver umulig at bruge igen.

Ifølge vurderinger fra analyseinstituttet Pew Research var knap 3,5 procent af den amerikanske befolkning i 2017 illegale immigranter. Det svarer til 10,5 millioner mennesker.

Mange af dem søger den amerikanske drøm ved at komme ind gennem den amerikansk-mexicanske grænse. Ikke mindst her ved den 225 kilometer lange californiske grænse.

30 kinesere og narko for milliarder

En af "tunnelrotternes" alarm går pludselig i gang.

Lyden er så høj, at den skærer igennem marv og ben i den snævre tunnel.

- Den advarer os om, at iltniveauet er så lavt, at det er farligt at opholde sig hernede, siger Lawrence LeNoir.

De agenter, der er blevet på landjorden, må sænke en gul tube ned, der kan puste med frisk ilt.

Imens fortæller Lawrence LeNoir, at narkosmuglere havde nået at smugle stoffer for milliarder af dollars igennem tunnelen, inden den blev lukket ned af ham og hans team.

Tunnelen blev ved et tilfælde opdaget klokken 02 om natten, da grænsepolitiet patruljerede i området og pludselig opdagede 30 kinesiske statsborgere liste rundt i mørket ved grænseområdet.

Narkokartellerne kan få en større sending mennesker afsted ved at fylde en vogn og skubbe den igennem

Lawrence LeNoir, grænsebetjent

De var blevet smuglet ind i USA gennem tunnelen og var kun lige nået op til landjorden, da betjentene opdagede dem.

Sofistikerede smuglertunneler

Lawrence LeNoir fører an ind i den 800 meter lange smuglertunnel.

Knæbeskytterne giver pludselig mening, for underlaget består ikke kun af hård jord, men også gamle jernbaneskinner.

- Vi finder næsten ikke en eneste smuglertunnel, der ikke har jernbaneskinner. Narkokartellerne kan nemlig få en større sending afsted ved at fylde en vogn og skubbe den igennem, fortæller grænsebetjenten.

Langs tunnelens ru vægge stikker der ledninger ud alle vegne.

Ifølge Lawrence LeNoir bygger smuglerne nemlig de underjordiske gange så tilpas moderne i dag, at der også er tænkt på belysning til den lange tur gennem gangene.

Lawrence LeNoir har i løbet af sin karriere fundet så mange smuglertunneller, at han alene på konstruktionen af dem kan se, hvilket smuglerkartel der står bag.

Nogle bruger træbjælker til at sikre sig, at tunnelen ikke styrter sammen, mens andre bruger redskaber til at hakke sig igennem den hårde jord.

Startede med 'El Chapo'

I slut 80’erne og starten af 90’erne brugte det amerikanske grænsepoliti de fleste af deres ressourcer på at stoppe et stort antal migranter, der forsøgte at krydse grænsen ulovligt fra landjorden.

De fleste drømte om en bedre fremtid i det store land mod vest - og de var villige til at tage turen mod den amerikanske drøm, selvom den var yderst risikabel.

Derfor begyndte narkokarteller og menneskesmuglere at tænke i alternative muligheder.

Mennesker blev sendt med gummibåde ud i det nordlige Stillehav for at nå kysten langs Californien, og store mængder narko blev pakket i rygsække og sendt på turen gennem bjergene ved grænsen mellem USA og Mexico.

Sinaloa-kartellet med den berømte og berygtede leder Joaquín 'El Chapo' Guzmán var de første til at sænke deres ulovlige forretninger ned under jorden.

Joaquín 'El Chapo' Guzmán var med sit kartel en af de første til at smugle mennesker over den amerikanske grænse under jorden.

'El Chapos' første smuglertunnel blev opdaget af grænsepolitiet i 1990. Udgangen blev fundet i en lagerbygning i Douglas i Arizona, mens indgangen var gravet ud under et poolbord i et hus i Agua Prieta i Mexico.

Siden 'El Chapos' tunnel mellem USA og Mexico er der fundet 170 af dem.

Tunnelen under lufthavnen

I januar i år gjorde Lawrence LeNoir sin karrieres hidtil største opdagelse.

Gemt 21 meter under jorden fandt "tunnelrotterne" en smuglertunnel, der var 1,3 kilometer lang.

Det svarer til over 12 fodboldbaner.

Det var ret bizart. Den blev bare ved og ved, og vi tænkte hele tiden, hvornår kommer udgangen

Lawrence LeNoir, grænsebetjent

Den 1,3 kilometer lange tunnel havde en indbygget jernbane, ventilationssystem, elektricitet og rør, så vand, der eventuelt kunne oversvømme tunnelen, blev pumpet ud.

- Det var ret bizart. Den blev bare ved og ved, og vi tænkte hele tiden, hvornår kommer udgangen, fortæller Lawrence LeNoir.

Opdagelsen, der slår dem alle, var dog dengang teamet fandt en smuglertunnel, der løb under Tijuanas lufthavn.

- Under en fucking lufthavn? Tager de pis på os, tænkte Lawrence LeNoir.

- Vi troede, det var et jordskælv, hver gang et fly lettede over os, mens vi forseglede tunnelen.

Usædvanlige aktiviteter hos naboen

For at finde de ulovlige tunneler, kræver det ægte detektivarbejde.

Når "tunnelrotterne" ikke er under jorden for at forsegle tunneler, besøger de forretninger og lagerbygninger langs den amerikanske grænse.

De taler med ejerne for at få information om usædvanlige aktiviteter i området – det kan være lastbiler, der kommer til lagerbygningerne på skæve tidspunkter eller mennesker i forretningerne, der opfører sig anderledes.

At grave en tunnel kræver nemlig en ind- og udgang, der er skjult for det blotte øje, og derfor kræver det som regel et hus eller bygning på hver sin side af grænsen.

Ofte undrer ejerne sig over, at nabobygningen ikke længere modtager varer, og det tipper de Lawrence LeNoir og hans agenter om.

- Så går vi ind og undersøger virksomheden og leder efter en udgang på en eventuel smuglertunnel, siger han.

Trumps mur vil næppe hjælpe

Alarmen starter endnu en gang og tunnelen fyldes med en lyd, der skærer igennem alle tanker.

Lawrence LeNoir fortæller, at det er på tide, at trække ud af smuglertunnelen og komme op igen for at få ren ilt og få noget vand.

På vej ud gør han det klart, at han er træt af måden, hvorpå Trump og hans mur til Mexico altid er et af de emner, han bliver bedt om at forholde sig til.

Her er Lawrence LeNoir på vej ned i en af smuglertunnelerne ved den californiske grænse mellem Mexico og USA.

Et af de helt store løfter, den amerikanske præsident, Donald Trump, gik til valg på i 2016, var nemlig sikre grænser til USA og en usædvanlig streng immigrationspolitik.

Det førte blandt andet til løftet om at bygge en 3100 kilometer lang fysisk grænse i form af en mur mellem USA og Mexico.

Trumps mur var populær hos hans vælgere, men muren står endnu ikke som det pragteksemplar, præsidenten havde lovet sine vælgere.

I stedet er omkring 1000 kilometer langs grænsen en blanding af betonmur, pigtrådshegn og diverse afskærmninger.

Men den illegale menneskesmugling foregår alligevel - selvom Lawrence LeNoir og hans team af "tunnelrotter" arbejder benhårdt på at bremse det.

- Selvom det kan tage år at grave en tunnel, så er profitten simpelthen så høj, at der altid vil blive gravet tunneller. Og det er lige meget, hvor meget vi skruer op for indsatsen på landjorden og under jorden, konstaterer han.

Se minidokumentaren om menneskesmuglertunnelerne på TV 2 Play her.