Udland

To Lamborghinier og en Porsche kørte om kap - men det var kvinden i Skodaen, der omkom

De tre sportsvogne på motorvejen inden ulykken. Privatfoto

Fri fart på de tyske motorveje risikerer at blive fortid på grund af flere tilfælde af vanvidskørsel. Senest gik det ud over en kvinde ved Frankfurt.

Den ene er hvid, en anden sort, en tredje lyseblå.

mobiloptagelserne ser man dem køre slalom snart venstre om, snart højre om de øvrige bilister i den tætte formiddagstrafik på motorvejen A66 mellem Wiesbaden og Frankfurt am Main.

Det handler om et kapkørselsmiljø, som er hinsides enhver fornuft

Moritz Geier, Süddeutsche Zeitung

På den næste optagelse står trafikken stille. Kameraet zoomer ind på køen foran. En sort røgsøjle stiger op. Der ligger vragdele på vejbanen.

Nej, scenerne med de tre superbiler, to Lamborghinier og en Porsche GT, er ikke taget direkte fra et computerspil.

Derimod er der tale om den skinbarlige virkelighed, sådan som man kan opleve den på de tyske autobahner. På A66 ved Frankfurt mistede den ene af Lamborghini-førerne herredømmet over sin bil på et tidspunkt, hvor hastigheden var oppe omkring de 200 km/t.

Først ramlede han mod autoværnet i midterrabatten, så blev bilen kastet ind på vejbanen igen og satte kurs mod autoværnet i den modsatte side. Undervejs ramte Lamborghinien en Opel og en Skoda. Ved sammenstødet med Skodaen brød begge biler i brand. Føreren af Skodaen, en 71-årig kvinde, omkom i flammerne.

Føreren af den totalskadede Lamborghini slap med overfladiske skrammer.

Mordvåben: En sportsvogn

Når ulykken på A66 for små to uger siden har givet genlyd i de tyske medier, så er det fordi billederne har mindet tyskerne om et stigende problem: At fartglade bilister i muskelsvulmende køretøjer vælger at køre ræs med hårrejsende hastigheder blandt intetanende hverdagsbilister på gader og landeveje og tilsyneladende glemmer alt om, eller vælger at være ligeglade med risikoen.

- Det handler om deres kolde vilje til at udlevere andres liv til tilfældet. Det handler om et kapkørselsmiljø, som er hinsides enhver fornuft. Og om, hvad et samfund egentlig kan sætte op imod vanviddet, lød kommentaren fra Süddeutsche Zeitungs Moritz Geier.

Også delstaten Hessens indenrigsminister gav sig til kende og fordømte straks ”den skrækkelige begivenhed på det allerskarpeste”. Han lod desuden forstå, at han gerne så de nye skærpede strafferammer blive taget i brug til skræk og advarsel.

Ramsy Azakir er ifølge politiet, manden, der sad bag rattet i den hvide Lamborghini. Han er nu efterlyst.

Deltagerne i et ulovligt gade- eller motorvejsræs risikerer op mod to års fængsel, og hvis andre bliver kvæstet eller bliver dræbt, så lyder straffen på op mod 10 års fængsel. Men faktisk har myndighederne mulighed for at gå endnu hårdere til værks. På det seneste er der nemlig skabt mulighed for, at vanvidsbilister, som forårsager andre menneskers død, kan idømmes fængsel på livstid for overlagt mord. Vel at mærke hvis det kan bevises, at de anklagede har været ligeglade med, at deres kørsel kunne forårsage andre menneskers død.

Det er en ny retspraksis, som stammer fra Berlin, hvor to mænd forårsagede en dødsulykke, da de kørte gaderæs på Kurfürstendamm midt i hovedstaden. Dommen over den ene af ulykkesbilisterne lød på livsvarigt fængsel for mord.

Det, der er virkelighed i Tyskland, er utænkeligt i andre lande

Jonas Hermann, Neue Zürcher Zeitung

Men selv om myndighederne har skærpet kursen, så har det ikke fået antallet af ulovlige gaderæs og dermed antallet af vanvidsbilister til at gå ned, snarere tværtimod.

I Berlin har politiet siden dommen mod dødsbilisten registreret mere end 1200 ulovlige gaderæs siden den skelsættende dom fra 2017. Ifølge Frankfurter Allgemeine Zeitung så stiger antallet af ulovlige gaderæs også i Hessen, hvor dødsulykken på A66 fandt sted. I første halvår af 2019 registrerede politiet 30 ulovlige kapkørsler. I første halvdel af i år var antallet steget til det dobbelte.

På fri fod

At det har været så som så med den afskrækkende virkning, har ikke afholdt politiet i Wiesbaden, der tager sig af sagen om dødsulykken på A66, i at forsøge sig med den nye hårdere kurs. Derfor sigtede man føreren af den ene af de to Lamborghinier, den 29-årige iranskfødte Navid F., hvis bil torpederede den 71-årige kvindes Skoda, og Porsche GT-køreren Tim G. for overlagt mord sammen med den tredje mand, der stak af fra uheldsstedet og stadig er på fri fod. Politiet mener, den efterlyste Ramsy Azakir er manden, der sad bag rattet i den hvide Lamborghini.

For et par dage siden blev de to sigtede så løsladt igen og mordanklagen droppet. Det forklarer talskvinden for statsadvokaten i Frankfurt, Nadja Niesen, til Der Spiegel. En gennemgang af blandt andet videooptagelser havde vist, at ulykkesårsagen sandsynligvis skyldtes, at Lamborghini-føreren forsøgte at undgå en bilist, der pludselig trak ud i overhalingsbanen. En beslutning, der viser, at nok er det nu muligt i Tyskland at rejse tiltale for mord i sager mod vanvidsbilister, der forårsager dødsulykker, men bevisbyrden er høj.

Selv om de tre bilister stadig er sigtet for ulovlig racerkørsel på offentlig vej, så har mange tyskere haft svært ved at forstå logikken. Det fremgår af mange af de hadefulde kommentarer, som Lamborghini-fører Navid F. har fået på sin Instagram-profil, hvor han udover hund og shisha-pibe også ses i selskab med diverse superbiler.

Sagen har medført en shitstorm mod føreren af den ene bil. Billedet her er fra hans profil på Instagram.

- Jeg håber, du aldrig mere vil kunne le, lyder en af de mere stuerene kommentarer til hans rolle i dødsulykken.

Fri fart måske snart forbi

Andre nøjes med at stille sig det spørgsmål, hvorfor Tyskland som det eneste land i Europa ikke har nogen fartgrænse på motorvejene. Bortset fra udvalgte strækninger, er der generelt fri hastighed, således også på A66, hvor ulykken fandt sted. Som Neue Zürcher Zeitungs Jonas Hermann skriver:

- Det, der er virkelighed i Tyskland, er utænkeligt i andre lande.

Han gør opmærksom på, at der nu faktisk er et knebent flertal for en fartbegrænsning hos tyskerne. Og skulle De Grønne komme i regering, når der skal være valg næste år, så er det kun et spørgsmål om tid, inden en fartgrænse bliver en realitet.

Men indtil da er der fri hastighed på de tyske autobahner. ”Frei Fahrt für freie Leute”, fri hastighed for frie mennesker, som det hedder hos tilhængerne af et liv uden fartgrænser.