Udland

Sydkoreanske bands tjener styrtende på onlinekoncerter - og danske musikere kan gøre det samme

Det sydkoreanske underholdningsselskab SM Entertainment er efter eget udsagn de første i verden til at lancere den onlinebaserede betalte koncertoplevelse. Screenshot

Det sydkoreanske band BTS fik mere end 750.000 mennesker til at købe billet til deres online koncert.

Normalt forbinder man en popkoncert med et skrålende menneskehav foran en scene.

Men det kan også foregå hjemme i stuen i nattøj og med computerskærmen i skødet.

Det sidste har nogle af de største navne på den sydkoreanske musikscene haft stor succes med.

Kort om K-pop

K-pop er en musikgenre, der opstod i Sydkorea - forkortelsen K-pop står for koreansk pop. Det er en blanding af mange musikgenrer, og der lægges vægt på både dans, sang, det æstetiske og fællesskabet

I dag er en stor del af fankulturen på internettet. Der er ikke tal på, hvor mange K-pop-fans der findes på verdensplan. Men en opgørelse fra Korea Foundation viste, at der var 99 millioner mennesker meldt ind i fanklubber dedikeret til sydkoreansk kultur, heriblandt K-pop.

De mest dedikerede K-pop-fans kalder sig "stans" på de sociale medier, hvor deres profilbillede ofte er af deres idoler.

Under coronapandemien har musikere forsøgt at nå ud til deres fans trods coronarestriktioner. Der har været gratis akustiske koncerter på Facebook, optrædener for folk på parkeringspladser og fællessang på tv.

Men i Sydkorea er de største navne inden for K-popgenren lykkedes med at lave store, coronasikre koncerter og samtidig tjene penge. For når du streamer koncerten, kan der aldrig blive udsolgt.

’Bang Bang Con: The Live’, som fandt sted 14. juni 2020.

Da det sydkoreanske K-popband BTS i juni holdt deres første onlinekoncert, fik det over 750.000 mennesker fra 107 forskellige lande til at købe en billet til cirka 200 kroner.

Hashtagget #BangBangConTheLive trendede som nummer et i verden med små to millioner tweets, og ifølge magasinet Forbes indbragte koncerten ’Bang Bang Con: The Live’, hvad der svarer til mellem 125 og 150 millioner danske kroner i billetindtægter.

Koncerten satte verdensrekord som den største betalte onlinekoncert nogensinde. Succesen kan få betydning for fremtidens koncerter, og i Danmark er musikbranchen allerede i gang med at gøre klar til at følge i sydkoreanernes digitale fodspor.

Snakker sammen som til en rigtig koncert

I Valby sad en dansk koncerthungrende BTS-fan klar i sofaen en søndag formiddag, da linket til onlinekoncerten blev sendt ud til de 756.000 personer, der havde købt billet.

Anna Amalie Breusch Larsen har boet i Seoul og er fascineret af sydkoreansk musik. Hun er også skribent på Soundvenue, hvor hun har skrevet om BTS’ onlineeventyr.

Hun skulle se koncerten ”sammen med” sin veninde, der loggede på fra Peru, og under hele den 100 minutter lange koncert sms’ede de til hinanden.

- Vi skrev frem og tilbage: "Ej, se lige deres tøj" eller "sikke en god forløsning af den sang". Faktisk bare ligesom hvis man var til en rigtig koncert og stod ved siden af en ven. På den måde adskilte det sig ikke fra normalt, siger hun.

Anna Amalie Breusch Larsen på besøg i det sydkoreanske musikselskab SM Entertainments underholdningsmekka i Gangnam-distriktet i hovedstaden Seoul.

Interaktion med fansene

Koncerten bød på 12 sange med et gennemkoreograferet show med fem forskellige scener.

En af scenerne var indrettet som en dagligstue, og her kom de syv bandmedlemmer tilbage gentagne gange for at snakke med deres fans. De læste nogle af alle de mange chatbeskeder op, som fansene skrev i en chattråd under koncerten, og takkede fansene for at være til stede ude bag skærmene.

Koncertdeltagerne kunne hele tiden følge med i, hvor mange andre der deltog i koncerten, og hvor i verden de befandt sig.

- Man kunne virkelig mærke fællesskabet, fordi der var så mange med. Man havde ikke følelsen af, at man sad alene hjemme i stuen, siger Anna Amalie Breusch Larsen, der allerede har planer om at købe billet til den næste BTS-onlinekoncert, som bliver afholdt i oktober.

Ekstremt loyale fans

Hos Copenhagen Music, der er bookingbureau for en række af Danmarks største artister, følger man nøje med i de sydkoreanske kollegaers succes.

- Det er enormt interessant og fascinerende at se, hvor stor efterspørgslen har været, siger Frederik Gransøe, der er marketingdirektør i Copenhagen Music.

Afstemning

Kunne du finde på at betale penge for at se en koncert online?

Frederik Gransøe fortæller, at Copenhagen Musik har været tøvende med at lave store onlinekoncerter mod betaling herhjemme, fordi de ikke har været overbevist om, at folk vil betale penge for at se koncerter online.

- Til en start troede vi ikke, at det ville være et format, som ville passe på det danske marked. I en tid, hvor alting er tilgængeligt og mange små koncerter bliver lagt på Facebook, hvorfor skulle vi så pludselig bede fansene om at betale for det?, siger han.

Samtidig gik en masse danske musikere ud på sociale medier og lancerede gratis online coronakoncerter, da Danmark lukkede landet på grund af coronavirus, og derfor ville det være mærkeligt pludselig at tage penge for noget, der allerede var tilgængeligt gratis.

Det sydkoreanske band NCT127 har også holdt en onlinekoncert, der tiltrak 104.000 betalende publikummer fra 129 lande.

En anden grund til, at Frederik Gransøe tvivlede på, at onlinekoncerter mod entré ville passe til et dansk marked, er den ekstreme loyalitet, der er blandt fans af det sydkoreanske band BTS. Den fanloyalitet ser man ikke på samme måde i Danmark.

- Det er enormt fascinerende, og vi kan lære af den måde, de opbygger en relation til deres fans i så ekstrem grad, siger Frederik Gransøe.

Nye muligheder

Copenhagen Music har gjort sig nogle erfaringer med onlinekoncerter som firmaarrangementer, hvor virksomheder under coronanedlukningen kunne booke en kunstner til at lave en live-optræden til den virtuelle fredagsbar eller sommerfest, så alle de hjemsendte medarbejdere har kunnet se Hjalmar, Christoffer eller Niklas Sahl på skærmen fra hjemmekontoret.

Frederik Gransøe er ikke i tvivl om, at det virtuelle element bliver en del af fremtidens koncertoplevelse, og Copenhagen Music arbejder også med at udbygge deres platform for onlinekoncerter, så det får et niveau, hvor de mener, at de kan tillade sig at tage entré.

- Skal man gøre det her, skylder man både artisterne og fansene at gøre det med en produktionskvalitet, der er oppe i en liga, som den BTS har leveret, siger Frederik Gransøe.

Man kan gøre som BTS og være 100 procent online. Men man kan også forestille sig en hybrid-udgave, hvor noget publikum er fysisk til stede og andre ikke er.

Som seer kan du selv vælge, hvilken kameravinkel du vil se showet fra. Her er det bandet NCT127, der holder onlinekoncert.

Onlinekoncerter med flere kameraer giver også mulighed for, at seeren selv kan vælge kameravinkel. Så hvis man er særligt vild med Jungkook, kan man vælge at se hele koncerten gennem det kamera, der kun filmer på ham.

Man kan også bringe fansene ind på skærme på scenen, så artisten kan se og interagere med publikum, selvom de sidder i hver deres stue.

Smittesikre koncerter

Over hele verden er der blevet eksperimenteret med, hvordan man kan afholde en koncert i en tid, hvor der er coronavirus i samfundet.

I Newcastle var der i midten af august samlet 2500 mennesker foran en scene, hvor musikeren Sam Fender gav koncert.

Men i stedet for at stå skulder ved skulder på traditionel koncertmanér var publikum installeret i små bure med god plads imellem.

Festival med social distance? Måske med båse, hvis det var noget.

Arrangørerne havde samtidig indført smittebegrænsende tiltag: Der var ensrettet mellem båsene, mad og drikke kunne bestilles på forhånd for at undgå køer, og publikum skulle have masker på, når de gik udenfor deres stålindhegning.

En koncertform, Allan Randrup Thomsen, der er professor og virolog ved Københavns Universitet, dengang kaldte "fornuftig".

- Man sætter næsten folk i bur under den her koncert, og det er godt nok, så længe de bliver der. Så er smitterisikoen inden for acceptable rammer, sagde han til TV 2.