Udland

Forskere finder muligt tegn på liv på Venus

Tidligere har det været anset som usandsynligt, at der skulle være liv på Venus, fordi klimaet på planeten er så voldsomt.

Et internationalt hold af astronomer har opdaget det sjældne stof fosfin i skyerne, der hænger over planeten Venus.

På Jorden kan det stof udelukkende laves industrielt eller af mikrober - bakterier, virus eller svampe - som lever i miljøer uden ilt.

- Det betyder, at der er en chance for, at der kan være liv på Venus, siger professor i astronomi ved Cardiff Universitet Jane Greaves, der står i spidsen for projektet, på et virtuelt pressemøde mandag.

Det internationale forskerhold har spottet fosfinen ved hjælp af James Clerk Maxwell Teleskopet på Hawaii og ALMA-radioteleskopet i Chiles Atacama-ørken. Resultaterne derfra er udgivet i tidsskriftet Nature Astronomy.

Et foto fra NASA af overfladen af Venus.

Slå koldt vand i blodet

Det nye fund af fosfinmolekyler, der består af brint og fosfor, kunne pege på, at der findes en form for liv i skyerne over Venus.

Men selvom det på mange måder virker ekstraordinært, er studiet kun første skridt på en meget lang rejse, siger Lars Buchhave, der er professor i astrofysik og planetforskning ved DTU.

- Vi skal lige slå koldt vand i blodet. Der kan være mange ting, der spiller ind. Det er ikke et spinkelt grundlag, studiet er lavet på, men når man siger noget så stort, skal det også bekræftes af flere, siger han.

Astronomerne har indtil nu udelukkende formået at påvise fosfinen ved én enkelt bølgelængde. Ifølge professoren ville det have været fordelagtigt at kunne identificere stoffet ved flere forskellige bølgelængder, før det med sikkerhed kan konkluderes, at stoffet er fundet i skyerne.

Det slog forskerne da også selv fast ved mandagens pressemøde, hvor de opfordrede andre til at give sig i kast med undersøgelserne af den store planet.

Det er jo den hellige gral at finde ud af, om der er liv andre steder

Lars Buchhave, professor

Lang vej til liv på Venus

Men selv hvis det virkelig viser sig, at stoffet findes i atmosfæren, er der stadig et stykke vej endnu, før det kan bevises, at der findes liv.

Herefter skal det også bekræftes, hvorvidt det rent faktisk er mikrober, der producerer stoffet på Venus, ligesom det er tilfældet på jorden, forklarer Lars Buchhave.

Indtil nu har astronomerne både undersøgt, om eksempelvis lynnedslag eller andre processer i atmosfæren kan have produceret stoffet. Men de har indtil nu ikke kunnet finde andre forhold, der kan skabe fosfin på planeten. Derfor peger pilen mod de bittesmå mikrober og altså et spinkelt håb om liv.

- Men der kan være meget, der er blevet overset. Og derfor skal det også undersøges af flere, før vi begynder at råbe, at der er liv på Venus, siger professoren.

Venus er vores nærmeste nabo i solsystemet og ligger 108 millioner kilometer fra solen.

Skulle det dog - ude i fremtiden - vise sig, at der rent faktisk findes liv i form af mikrober i Venus' skyer, ville det ifølge Lars Buchhave være "en af verdens største opdagelser nogensinde".

- Det er jo den hellige gral at finde ud af, om der er liv andre steder. Det ville være helt ekstraordinært. Helt ufatteligt, siger han.

Indtil nu er Jorden den eneste planet, hvor der er påvist liv.

450 grader og vildt klima

Tidligere har det været anset som højst usandsynligt, at der skulle være liv på Venus, fordi klimaet på planeten er så voldsomt.

Gennemsnitstemperaturen ligger på omkring 450 grader, mens trykket på planeten er 92 gange højere end ved Jordens overflade, skriver Illustreret Videnskab. Det svarer til næsten en kilometer under havets overflade.

Af samme grund har det også været vanskeligt at udforske planeten. De sonder, der tidligere er landet på Venus, har kun holdt til det aggressive klima i op til et par timer, før de brød sammen. Derfor er der kun få fotos fra overfladen. Samtidig er det svært at fotografere planeten med teleskoper på Jorden, fordi den er omkranset af skyer.

Venus ligger 108 millioner kilometer fra solen og har ikke selv nogen måner.

Selvom omgivelserne på Venus er barske, er planeten opkaldt efter den romerske gudinde for skønhed og kærlighed.