USA valg 2020

Facebook har særlig plan klar, hvis Trump erklærer sig som vinder i utide

Facebook overvejer blandt andet en 'kill switch', der vil kunne blokere al politisk reklame efter valgdatoen i tilfælde af et mudret resultat.

Facebook forbereder tiltag, der potentielt skal kunne forhindre præsident Trump i at sprede misinformation efter valgdagen. Det fortæller Facebook-ansatte, der dog ikke står frem med navn, til New York Times.

Ifølge avisen mødes et særligt hold dagligt med Mark Zuckerberg for at diskutere forskellige scenarier - og et af dem er, at Donald Trump og hans kampagnefolk udnævner ham som vinder på det sociale medie, selvom han har tabt.

Et andet punkt på dagsordenen i Silicon Valley er, hvordan de skal gribe det an, hvis den nuværende præsident vil angribe postvæsenet for at have mistet brevstemmer og på den måde så tvivl om valgresultatet.

"Kill Switch"

Facebook overvejer også en decideret "kill switch", der vil kunne blokere al politisk reklame efter valgdatoen 3. november i tilfælde af et mudret resultat.

Og risikoen for et uklart resultat er øget markant, efter coronapandemien har ramt USA. For som det ser ud nu, skal 80 millioner af de amerikanske stemmer afgives per brev, og de tager længere tid at tælle op.

- Vi ved med så godt som garanti, at vi ikke har et resultat på valgnatten. Så rædselsscenariet er, at en kandidat - Trump - stiller sig frem og erklærer sig som vinder, selvom stemmerne ikke er talt op, siger TV 2s USA-analytiker Mirco Reimer-Elster.

Trump anser det for usandsynligt, at afstemningsresultatet vil være klar på selve valgaftenen eller dagen efter, sagde han under talen her.

Trump selv sagde i en tale i nat, at han anser det for usandsynligt, at afstemningsresultatet vil være klar på selve valgaftenen eller dagen efter.

- Det vil vare uger, måneder, tror jeg, før vi kender udfaldet af dette valg, sagde han.

Konspiratorisk gryde

De seneste måneder har Donald Trump gentagne gange postuleret, at brevstemmer fører til massiv valgsvindel, selvom der ikke er bevis for det. Han har også tidligere hævdet, at demokrater har forsøgt at fremme en ordning om, at alle vælgere skal brevstemme, for ad den vej at kunne manipulere med resultatet.

Det er en del af et større narrativ, der kan komme den siddende præsident til gode 3. november, lyder det fra Mirco Reimer-Elster.

- Alt det her lagt sammen i en stor konspiratorisk gryde kan gøre, at han kan stille sig frem og erklære sig som vinder, uden alt er talt op. Og når brevstemmerne bliver det, kan han erklære det utroværdigt. Det bliver armageddon (ragnarok, red), siger han.

Det er blandt andet den situation, der tvinger Facebook til at tage stilling til, hvordan de vil forholde sig til politiske påstande på valgdagen og dagene derpå. New York Times skriver, at det sociale medie overvejer at tilføje en kommentar om, "at resultatet ikke er endeligt", hvis nogen skulle erklære sig som vinder i utide.

Truslen indefra

Ved sidste valg i 2016 var der også bekymringer om falske påstande, men dengang kom de udefra fra blandt andet russiske internettrolde, der bevidst spredte misinformation på nettet.

- Truslen udefra er ikke forsvundet, men den er vokset frem indefra. Nu står man potentielt i en situation, hvor Facebook skal skride til handling over for USAs præsident, og det er den ultimative hvepserede, siger Mirco Reimer-Elster.

Problemet med de falske påstande på sociale medier er ikke skabt af Donald Trump, men han er, ifølge Mirco Reimer-Elster, den foreløbige kulmination på en flodbølge af fake news og konspirationsteorier.

En demonstrant i Las Vegas, der mener, at brevstemmer er fusk.

Endnu en forskel på valget for fire år siden og det forestående er, ifølge digital rådgiver Astrid Haug, at tech-giganterne tidligere havde mest opmærksomhed på forløbet op til valgdagen.

- Fordi Trump de sidste måneder har snakket så meget om selve valghandlingen, så er det valgdagen og tiden efter, der er i fokus. Det er et nyt scenarie for Facebook og Zuckerberg, siger Astrid Haug.

Grænsen går ved løgne

Mens et andet socialt medie, Twitter, har valgt at faktatjekke og sætte mærkater på vildledende eller voldsforherligende tweets, har Facebook og Zuckerberg valgt en anderledes tilgang. Facebook har tidligere meldt ud, at de ikke ville blokere politiske reklamer eller budskaber på grund af ytringsfriheden.

På trods af det, begyndte man i juni at markere indhold, der omhandlede valget og stemmeafgivning, blandt andet fra politikere, så grænserne flytter sig løbende. Lige nu går den på Facebook ved reelle usandheder, forklarer Astrid Haug.

- Man må gerne sætte spørgsmålstegn ved alt og så tvivl om sandheden. Men man må ikke påstå noget, der er decideret falsk, siger hun.

Det sætter Mark Zuckerberg og Facebook i et dilemma, at præsidentvalget sandsynligvis ikke bliver afgjort på valgnatten.

En skjult plan

En talsmand for Facebook afviser over for New York Times at kommentere på virksomhedens strategi efter valget.

- Vi fortsætter med at forberede os på en række scenarier for at være sikre på, at vi er forberedt på det kommende valg, lydet det.

Ifølge Astrid Haug er der en god grund til, at Facebook holder kortene tæt til kroppen.

- Vi kommer ikke til at få en 1-2-3-plan fra dem, for det vil simpelthen være for risikabelt - så giver de Trump muligheden for at obstruere det og sige, hvis de gør det på en bestemt måde, så lukker han dem, siger hun.