Udland

Snapchat taber milliarder

Snapchat blev børsnoteret i 2017 i USA. Regnskabet får en hård medfart blandt investorerne. Thomas White / Ritzau Scanpix

Snapchats indtægter er stigende, men det sociale medie fik i første halvår minus på 4,2 milliarder kroner.

Selv om antallet af brugere stiger med adskillige millioner, triller der fortsat milliarder ud af kassen hos det sociale medie Snapchat.

Amerikanske Snapchat, hvor man kan dele billeder og videoer, havde ved udgangen af juni 238 millioner daglige brugere.

Det er en stigning på 17 procent over det seneste år. Det viser regnskabet fra Snapchat, der er offentliggjort tirsdag aften.

Ifølge Snapchat sker brugervæksten på tværs af både lande og styresystemer såsom Apples iOS og Googles Android.

Udgifter stiger mere end indtægter

De flere brugere har også betydet, at Snapchats indtægter er stigende.

Indtægterne, der stammer fra reklamer, er øget med 29 procent til 6,1 milliarder kroner.

Men udgifterne, der blandt andet går til markedsføring, administration, udvikling og it, er samlet set en del højere.

Snapchat har derfor et underskud på 4,2 milliarder kroner i første halvår. Det er lidt større end i samme periode i 2019.

2020 præget af coronavirus

På ledelsesgangen er der samlet set tilfredshed med udviklingen i første halvdel af 2020, der har været præget af coronavirusset, som har fået virksomheder verden over til at holde igen med markedsføringen.

- Vi fortsatte med at vokse vores platform og forretning i et udfordrende og usikkert miljø, siger administrerende direktør Evan Spiegel i en kommentar til regnskabet.

På grund af coronavirusset har Snapchat suspenderet sine finansielle forventninger til 2020.

Snapchat blev børsnoteret i 2017 i USA. Regnskabet får en hård medfart blandt investorerne.

Aktien falder med 11 procent i eftermarkedet, hvor det er muligt at handle med aktier i timerne efter, at de traditionelle børser er lukket.