Uro efter politivold

130 år gammelt varemærke lagt i graven – kan forbindes med racisme

Coop afviser at ændre kendt kaffelogo med sort kvinde.

Den amerikanske fødevareproducent Quaker Oats har besluttet at pensionere varemærket Aunt Jemima.

Det skriver CNN Business og NBC News.

- Vi anerkender, at Aunt Jemima har sin oprindelse i racemæssige stereotyper, siger Kristin Kroepfl, vicepræsident for Quaker Foods North America i en pressemeddelelse.

Aunt Jemima er en serie af morgenmadsprodukter – herunder pandekagemix og sirup.

Serien har sin begyndelse i 1889, hvor Chris L. Rutt og Charles G. Underwood skabte den specielle melblanding. Navnet opstod, da Rutt og Underwood hørte sangen ’Aunt Jemima’. En sang, der angiveligt skulle have været sunget af slaver.

Siden fandt Rutt og Underwood på, at Aunt Jemima også skulle have et ansigt. Til dette brugte de den 59-årige Nancy Green.

Green var en frigiven slave, og som Aunt Jemima optrådte hun som en levende version af stereotypen ’Mammy’ – en moderlig sort sydstatskvinde, der er enfoldig, altid i godt humør og med stort hjerte.

CNN skriver videre, at Quaker Oats gennem årtier har kørt reklamer, hvor skuespillere har spillet ’Mammy’.

En reaktion på George Floyd

Lukningen af Aunt Jemima kommer efter omfattende demonstrationer og optøjer, efter den sorte mand George Floyd mistede livet i forbindelse med en anholdelse foretaget af hvide politimænd.

Quaker Oats oplyser, at de har forsøgt at opdatere produktet, men ifølge Kristin Kroepfl indså virksomheden, at de ikke kunne ændre produktet på en tilfredsstillende måde.

- Som vi arbejder på at skabe fremskridt i forhold til racemæssig lighed, må vi se på vores portfolio af mærker og sikre, at de repræsenterer vores værdier og vores kunders ønsker, skriver Quaker Oats videre.

Allerede i 1890 solgte Rutt og Underwood Aunt Jemima til anden side, og i 1926 opkøbte Quaker Oats foretagendet.

Coop afviser at ændre kendt logo

Herhjemme i Danmark har Coop solgte mærket Cirkelkaffe siden 1938. I 1955 tegnede tegneren Aage Sikker Hansen kaffens nuværende logo: En sort kvinde i profil med store, hvide cirkelformede øreringe.

Hos Coop har de ingen planer om at følge eksemplet fra Quaker Oats.

- Jeg kan forsikre dig om, at vi ikke har nogen planer om at ændre ved logoet til Cirkelkaffe, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Han mener ikke, at de to logoer kan sammenlignes:

- Cirkelpigen er ikke en slavekvinde. Det er en kvinde, som Sikker Hansen malede efter en kvinde, der boede og arbejdede i Danmark.

Quaker Oats er ikke den eneste amerikanske fødevareproducent, der overvejer at ændre i deres sortiment.

Mars, der ejer mærket Uncle Ben’s, hvis logo forestiller en sort mand, meddelte onsdag, at: "Nu er tiden til at udvikle Uncle Ben's – inklusive den visuelle identitet. Hvilket vi vil gøre".