Udland

Hun arbejdede med de største stjerner som Whitney Houston og Kanye West, men pludselig forlod hun rampelyset

Flere sorte kvinder står frem med voldtægtsanklager mod “the godfather of hiphop” i en ny kontroversiel dokumentar.

Drew Dixon var tidligt i sin karriere skarp til at se, hvem der kunne blive den næste store stjerne.

Hun havde som 24-årig landet et drømmejob som talentspejder i den amerikanske musikindustri. Og op gennem 1990’erne arbejdede hun med at finde det næste musiktalent, men også at udvikle nogle af de største stjerner:

Aretha Franklin, Whitney Houston, Mary J. Blige var bare nogle af dem.

Men mens Drew Dixon var på vej til at toppe i den branche, hun altid havde drømt om at være en del af, forsvandt hun pludselig i 2002.

Hun sagde op. Og fra den ene dag til den anden lagde hun hele musikindustrien bag sig.

Hvorfor, skulle omverdenen først få vished om flere årtier senere.

Drew Dixon anklager i en ny HBO-dokumentar sin tidligere chef - hiphop-ikonet Russell Simmons - for at have voldtaget hende.

On the Record

Det var i 2017, da Drew Dixon tog et valg om at fortælle sin historie.

Her stod hun frem i en artikel i The New York Times med anklager om, at hun i 1995 var blevet voldtaget af sin chef - den magtfulde hiphop-producer Russell Simmons.

Beskyldningerne kom oven på en række MeToo-fortællinger i den amerikanske filmbranche. Og Russell Simmons afviste alle anklager.

Russell Simmons i 2015. Den amerikanske hiphop-ikon har benægtet alle anklager om seksuelle krænkelser, siden de første kom frem.

I en ny dokumentar følger man Drew Dixons overvejelser om at stå frem og fortælle sin historie.

Det sker i HBO Max-dokumentaren ‘On the Record’, der lige nu kan ses på TV 2 PLAY.

Det, at hun stod frem offentligt, betød, at flere kvinder siden er stået frem med lignende anklager - men det blev også nøglen til et nyt liv for hende selv.

‘ON THE RECORD’

  • 'On The Record' handler om sexanklagerne mod hiphop-ikonet Russell Simmons.
  • Russell Simmons var medstifter af pladeselskabet Def Jam Recordings og en afgørende kraft i at gøre hiphop mainstream.
  • ’On the Record’ har trukket overskrifter i USA - ikke mindst fordi Oprah Winfrey, som ellers skulle distribuere filmen gennem sit samarbejde med Apple TV+, trak sig fra filmen kort før verdenspremieren på Sundance-festivalen. Nogle har spekuleret i, at det skyldtes pres fra Russell Simmons selv.
  • Russell Simmons har erklæret sig uskyldig i alle anklager om voldtægt og seksuelle krænkelser.

- Jeg kæmper, og jeg siger nej

Drew Dixon beskriver musikken som “en form for sprog, hun talte”. Derfor var det som at vinde i livet, da hun i 1990’erne blev ansat til at spotte nye talenter hos hiphop-ikonet Russell Simmons.

Hun fik hurtigt succes med flere artister. Men i takt med at hun kom længere ind i pladeselskabets inderkreds, begyndte Russell Simmons angiveligt også at opføre sig mere upassende over for hende.

Ved flere lejligheder skulle han have forsøgt at kysse hende - først uden for pladeselskabet - men senere kom han ifølge Drew Dixon også ind på hendes kontor og låste døren.

Hun skubbede ham væk og slap som regel ud af situationen. Efterfølgende undskyldte han, og derfor kunne de i lang tid opretholde en form for professionelt forhold. Men én gang lykkedes det ikke at slippe fri, fortæller Drew Dixon.

Det var en aften, hvor hele pladeselskabet havde været ude på en bar. Hen på aftenen var Drew Dixon angiveligt gået med op i Russell Simmons lejlighed for at vente på en taxa. Og mens hun ventede, havde han lige et demobånd, hun skulle høre.

Drew Dixon fortæller, at hun gik ind for at hente demobåndet i et musikanlæg. Men da hun vendte sig om igen, stod Russell Simmons nøgen, kun iført et kondom. Ifølge Drew Dixon tog han fat i hende og trak hende ned på sengen.

- Jeg kæmper. Og jeg siger nej. Og han siger, at jeg skal holde op med at stritte imod med en meget kold, truende og fjern stemme, som jeg aldrig har hørt ham bruge før, siger Drew Dixon i dokumentaren ‘On the Record’.

Herefter gik alt i sort, fortæller hun.

Drew Dixon i den amerikanske dokumentar 'On The Record' fra 2020.

- Ingen vil tro mig

Drew Dixon husker, at hun først kom til sig selv igen, da hun lå i et badekar med Russell Simmons. Hun fandt sit tøj og gik hele vejen til sit hjem, som lå 22 gader væk fra hans lejlighed på Manhatten i New York City.

Drew Dixon husker, hvordan hun lagde sig ind i brusekabinen med alt sit tøj på, tændte for det kolde vand og græd.

- Jeg blev reduceret til intet i det øjeblik. Jeg var ingenting. Jeg var skrald. Intet ved mig betød noget, fortæller hun i dokumentaren.

Nogle dage efter fortalte hun om overgrebet til sin ven fra branchen Miguel Mpjica, der siden har bekræftet samtalen. I dokumentaren fortæller han, at han dengang opfordrede Drew Dixon til at gå til politiet.

Jeg havde lyst til, at Russell skulle være en helt. Han var kongen af hiphop, og jeg var stolt af ham for det

Drew Dixon

Det afviste hun dog med begrundelsen:

- Ingen kommer til at tage mig seriøst. Han er Russell Simmons. Hvem skulle tro på mig?

I stedet for at fortælle det til nogen, valgte hun i 1996 at sige sit job op. Noget tid efter begyndte hun hos pladeselskabet Arista Records, der dengang var ejet af musikproducent og advokat Clive Davis. Det var her, Drew Dixon begyndte at arbejde med stjerner som Whitney Houston og Aretha Franklin.

Pladeselskabet blev dog senere overtaget af produceren Antonio "L.A." Reid, der blandt andet stod bag succesfulde kunstnere som Usher og Outkast. Og herefter gentog et mønster sig ifølge Drew Dixon.

Måtte afvise Kanye West og John Legend

Hun oplevede ofte at måtte afvise Reids tilnærmelser - og med tiden fik det flere og flere professionelle konsekvenser.

Ifølge Drew Dixon repræsenterede hun på et tidspunkt den unge rapper Kanye West, som hun troede på som den næste store stjerne. Men det skød L.A. Reid angiveligt ned med begrundelsen, “at hun spildte hans tid”.

- Jeg kan huske, at jeg tog Kanye med ind på mit kontor. Han havde tårer i øjnene. Så sagde jeg til ham: "Du skal nok få en aftale. Du kommer til at vinde Grammyer. Du kommer til at kigge tilbage på det her. Du kommer til at grine. Det lover jeg dig", fortæller Drew Dixon.

Kanye West er i dag en verdenskendt amerikansk musiker. Han har udgivet ni albums. De første tre albums har indbragt ham i alt ni Grammy Awards.

Den sidste kunstner, hun forsøgte at få ind i selskabet, var sangeren John Legend. Men også han blev afvist.

Der indså Drev Dixon, at hun var sat ud af spillet. Så hun gav op.

- Efter jeg i årtier havde arbejdet mig op fra bunden i den her industri, stoppede jeg bare. Jeg afskar mig fuldstændig fra de dele af mig selv, som jeg elsker mest - min kreativitet og musikken, siger Drew Dixon i dokumentaren.

Hun lukkede døren til musikbranchen, begyndte på Harvard Universitet og fik mand og børn.

Sådan levede hun i 15 år. Lige indtil sexanklagerne mod den amerikanske filmproducer Harvey Weinstein begyndte at rulle, og MeToo-bevægelsen opstod.

Drew Dixon afviste først at tale om sine oplevelserne i musikbranchen, men så begyndte hun også at føle et ansvar for at forsøge at ændre tingene.

#MeToo

  • MeToo-bevægelsen blev startet i 2006 af den amerikanske aktivist Tarana Burke.
  • Bevægelsen brød dog for alvor først ud i 2017 i kølvandet på anklagerne om filmproduceren Harvey Weinsteins sekusuelle krænkelser af kvinder i Hollywood.
  • Massevis af kvinder har siden under #MeToo delt historier om overgreb, krænkelser, sexisme og voldtægt på de sociale medier og i de etablerede medierne.

Frygten for kaos

Udover Harvey Weinstein kom også flere andre store navne fra film- og musikbranchen i søgelyset - heriblandt Russell Simmons.

Drew Dixon fortæller, at hun først afviste at tale med journalister. Hun havde ikke lyst til at skabe kaos, efter hun endelig havde fundet ro i sit liv. Samtidig havde hun heller ikke lyst til at “smide brænde på bålet til myten om den seksuelle, sorte mand”.

- Jeg havde lyst til, at Russell skulle være en helt. Han var kongen af hiphop, og jeg var stolt af ham for det. Så i 22 år tog jeg én for holdet. Jeg ville ikke skuffe kulturen, siger Drew Dixon.

Da hun hørte Russell Simmons benægte de første anklager om seksuelle krænkelser, mærkede hun dog både en vrede og et ansvar. Samtidig hørte hun andre kvinder fortælle historier, der mindede om sin.

Særligt en historie bed sig fast - nemlig da en far til et voldtægtsoffer sagde, at “nu var hans datter ikke et offer længere, hun var en kriger”.

- Der tænkte jeg: Jeg vil gerne være en kriger. Jeg er træt af at være et offer. Jeg har været et offer i 22 år. Lad mig se, hvordan det andet føles. Det kan ikke være værre. Og der sagde jeg: Okay, jeg står frem, fortæller Drew Dixon.

Drew Dixon havde tænkt, at hendes valg ville betyde, at mange mennesker ville få kendskab til hendes historie. Hun havde dog ikke forestillet sig, hvor stor en personlig betydning det ville få.

Nægter sig skyldig i alle anklager

17. december 2017 stod hun derfor sammen med to andre kvinder frem i The New York Times med beskyldninger om voldtægt og andre seksuelle krænkelser begået af Russell Simmons.

Nyheden ramte også danske medier, hvor det fremgik, at den amerikanske producer erklærede sig uskyldig i alle anklager. Ifølge ham havde han og Drew Dixon kun flirtet et par gange.

Siden Drew Dixon fortalte sin historie i The New York Times i 2017, er i alt 20 kvinder stået frem med lignende beskyldninger.

Russell Simmons har nægtet, at der skulle være hold i anklagerne. Han bor i dag på den indonesiske ø Bali, der ikke har nogen udleveringsaftale med USA. Politiet i New York efterforsker stadig sagen.

48-årige Drew Dixon håber, at hendes historie fremover vil gøre det lettere at sige “MeToo” for andre sorte kvinder, der måske ikke har samme privilegerede position som hende.

Personligt har det dog også haft en særlig betydning for hende at sætte ord på historien. For pludselig blev den dør, som hun lukkede godt og grundigt for mange år siden, åbnet igen.

- Det var som om, jeg trykkede afspil på en film, der havde været sat på pause i 22 år, og pludselig var jeg bare i den mest uhyggelige scene, siger Drew Dixon.

Efter historien kom ud, valgte hun at blive skilt fra sin mand. Hun havde med egne ord brug for at finde ud af, hvem hun egentlig selv var ved at bearbejde det, der var sket.

Det har i dag betydet, at hun igen har fået lysten til at arbejde med musik.

Mens hun venter på en afgørelse i sagen, underviser hun derfor unge kvindelige musikere. Måske de bliver de næste store stjerner.

Drew Dixon i sit hjem sammen med den unge kvinde Ella, der øver sig.

Dokumentaren ‘On the Record’ kan ses på TV 2 PLAY eller på TV 2 torsdag klokken 23.30.