Udland

Volkswagen skal betale erstatning i sag om svindel med software

Volkswagen har indrømmet at have svindlet med 11 millioner biler på globalt plan.

Ifølge tysk højesteret skal en 65-årig bilejer have erstatning i en sag om bilproducenten Volkswagens snyd med dieselbilers software.

Det skriver det tyske nyhedsbureau DPA.

I den første civile retssag i forbindelse med den såkaldte Dieselgate havde den 65-årige krævet alle sine penge tilbage for købet af en VW Sharan i 2014. Domstolen siger dog, at kørte kilometer og slitage på bilen skal modregnes i erstatningen.

Dommen forventes at bane vejen for tusindvis af lignende erstatningskrav mod bilgiganten.

60.000 uafsluttede sager

Ifølge TV 2s korrespondent i Tyskland, Uffe Dreesen, er dommen et hårdt slag mod Volkswagen:

- De har i forvejen udbetalt ret mange penge i den her affære. VW lavede for en måneds tid siden et forlig med 260.000 bilejere, som fik en mindre erstatning. Nu kommer den her dom så og siger, at man kan aflevere sin bil tilbage og få pengene retur – minus kørte kilometer og slitage.

Dagens dom får kun betydning for tyske købere af en Volkswagen dieselbil, vurderer Uffe Dreesen.

- VW siger, at de har omkring 60.000 uafsluttede sager, men der er mange forskellige forhold. Nogen har klaget, selvom de har købt bilen, efter den her sag kom frem. Andre har lagt sag an mod deres bilforhandlere, så der er mange forskellige omstændigheder, siger Uffe Dreesen.

Har indrømmet svindel

Den enorme skandale omhandler bevidst manipulation af udledning af skadelige gasser.

I 2015 kom det frem, at selskabet havde fiflet med software i millioner af dieselbiler verden over, så de fremstod mere miljøvenlige, end de var. Sagen har belastet Volkswagen i fem år.

Volkswagen, der ejer en stribe af verdens største bilmærker, havde med en hemmelig softwaremekanisme sikret, at bilerne på vejene kunne udsende op til 40 gange så stor en mængde kvælstofilter, som måleudstyr ville vise under en test.

Volkswagen har indrømmet at have svindlet med 11 millioner biler på globalt plan, og har siden 2015 betalt mellem 140-200 milliarder kroner i bøder, erstatninger og forlig.

I en erklæring fra Volkswagen mandag hedder det, at koncernen hurtig vil forsøge at få lukket de sager, der er anlagt, med "passende tilbud".

Usikkert med dansk erstatning

Selv om den tyske højesteret mandag dømte imod Volkswagen, er det ikke sikkert, at danske bilejere kan få samme erstatning på sigt.

Det oplyser Torben Lund Kudsk, der er afdelingsleder ved bilejernes brancheorganisation, FDM.

- Vi er i Danmark stoppet ved at sige, at problemet er løst miljømæssigt, og vi har haft nogle forbrugere, som heller ikke er stillet dårligere økonomisk, så der er på den front ikke noget erstatningsmæssigt i det.

- Vi har endnu ikke i Danmark vurderet, at der har været basis for at se på det mere moralske i det. Altså om det, at man købte noget, som man troede, var noget andet, skulle give anledning til en decideret erstatning, siger Torben Lund Kudsk.