Udland

Nu lukker Berlins største lufthavn - måske åbner den aldrig igen

Lufthavnen har haft meget få rejsende i coronatiden. Fabrizio Bensch / Ritzau Scanpix

Hvis ikke der kommer flere passagerer, åbner Tegel Airport ikke igen. En ny og større lufthavn tager over til efteråret.

Som følge af få passagerer under coronakrisen har Berlins største lufthavn, Berlin Tegel Airport, fået lov til at lukke i to måneder fra 15. juni.

Og det er uvist, om den nogensinde åbner igen. Det skriver nyhedsbureauet DPA.

Planen var oprindelig, at lufthavnen skulle lukke i slutningen af året, hvor en ny og større lufthavn åbner efter flere års forsinkelse.

Men i løbet af de kommende måneder vil det blive vurderet, om der er en tilstrækkelig stigning i antallet af rejsende, til at det kan betale sig at åbne Tegel Airport igen, eller om lukningen bliver permanent, siger lufthavnschef Engelbert Lütke Daldrup.

Normalt skaber de rejsende lange køer i lufthavnen, men under coronakrisen er antallet af flyrejsende i Berlin gået fra 100.000 om dagen til 2000.

En af de største byggeskandaler

Den centralt placerede Tegel-lufthavn åbnede i 1948, men som den fjerdetravleste lufthavn i Tyskland er den nu blevet for lille til de mange rejsende.

Derfor blev der i 2006 taget det første spadestik til Berlin Brandenburg Airport, der bliver omtalt som en af de største byggeskandaler i Tyskland i nyere tid.

Den skulle oprindeligt have stået færdig i 2011, men et utal af fejl og mangler forsinkede projektet. Ni år efter tæller det over 150.000 små og store byggefejl.

Berlin Brandenburg Airport står tom, men faktisk kører der dagligt tog til lufthavnen. Tre gange om dagen sender de tyske baner tomme S-tog gennem tunnelen. Men kun for udluftningens skyld, ellers vil der nemlig danne sig mug i de lange tunneller.

Så når lufthavnen - efter planen - åbner 31. oktober, har den kostet omkring 50 milliarder kroner. Budgettet lød på 15 milliarder kroner.

Fra 100.000 til 2000 passagerer

Mens Tegel-lufthavnen er lukket, vil Berlins sparsomme flytrafik blive centreret i Schoenefeld Lufthavn i hovedstadens sydøstlige udkant.

Lufthavnen har stået 90 procent færdig i mange år, men fejl i blandt andet kabler og brandsikringen har alligevel forhindret åbningen.

Den skal dermed håndtere de omkring 2000 daglige flypassagerer i Berlin. Før coronakrisen kom der cirka 100.000 mennesker igennem de to lufthavne om dagen og over 20 millioner årligt.

Den nye lufthavn Berlin Brandenburg Airport vil indledningsvis være i stand til at håndtere 27 millioner passagerer om året.