Coronavirus

100.000 er stadig fanget på krydstogtskibe verden over - ingen vil have dem

I dag fik endnu en besætning lov til at forlade et coronasmittet skib. Men mange tusinde andre venter stadig.

Op mod 100.000 besætningsmedlemmer på verdens krydstogtskibe sidder stadig fanget ombord.

De fleste passagerer er efterhånden transporteret tilbage til deres hjemlande, men skibenes mandskab får ikke lov til at gå fra borde og har i mange tilfælde ingen mulighed for at rejse hjem.

I dag fik besætningen på et af de hårdt ramte krydstogtskibe, det australske Greg Mortimer, endelig lov til at forlade skibet, efter de har ligget isoleret i næsten to måneder uden for Uruguays kyst.

Greg Mortimer er efter krydstogtmålestok et lille skib, der er bygget til at sejle turister rundt i Antarktis. Efter coronavirus begyndte at sprede sig ombord, var der ingen havn, der ville modtage skibet, og det endte med at ligge for anker ud for kysten.

For en måned siden blev passagerne, hvoraf 60 procent var smittede, evakueret og fløjet tilbage til deres hjemlande.

Men besætningen måtte blive ombord.

Mistede tidsfornemmelsen

Den chilenske skibskok Carolina Vásquez, der var en af 36 covid-19-syge besætningsmedlemmer ombord, har fortalt nyhedsbureauet AP, hvordan hun lå med feber i to uger i en kahyt uden vinduer og fuldstændigt mistede tidsfornemmelsen.

- Jeg havde aldrig troet, at det skulle blive sådan en tragisk og skræmmende gyserhistorie, siger hun.

Sundhedspersonale fra Uruguay gør klar til at evakuere passagerne fra Greg Mortimer 10. april. Men besætningen måtte nøjes med at kigge på.

Et andet besætningsmedlem, Marvin Paz Medina fra Honduras, nåede at være spærret inde i sin kahyt næsten i døgndrift i mere end en måned. Undervejs blev han testet positiv for coronavirus fire gange i træk.

- Så længe vi stadig var ombord på det virus-fyldte skib, var der ingen chance for, at vi kunne blive testet negative, siger han.

Over 100 i amerikansk farvand

Det lille krydstogtskib Greg Mortimer er bare et af flere hundrede verden over, der enten ligger i havn eller er ankret op ved en kyst, uden besætningen har fået lov til at gå i land.

Fredag opgjorde den amerikanske kystvagt, at der var 102 krydstogtsskibe med omkring 70.000 besætningsmedlemmer ombord, alene i amerikansk territorialfarvand, skriver Los Angeles Times.

Den britiske avis The Guardian har regnet sammen, at det betyder, at der på verdensplan er betydeligt over 100.000 besætningsmedlemmer i den situation.

Mindst 50 af disse krydstogtskibe har et udbrud af covid-19 ombord.

Det mest berømte krydtogtskib, når det gælder corona-smitte, er Diamond Princess, der lå i havnen i Yokohama, Japan i adskillige uger, før passagerer og besætning fik lov til at forlade skibet. I alt var der 3711 mennesker o

Fattige og langt hjemmefra

Problemet for besætningsmedlemmerne er flere:

For det første stammer mange af dem fra fattige lande, der ikke har ressourcer til at hente sine borgere hjem.

For det andet sejler mange krydstogtskibe under bekvemmelighedsflag fra nogle af verdens miniput-nationer, der ikke involverer sig.

Og for det tredje er det ofte praktisk umuligt for rederiet at leve op til sine kontraktlige forpligtelser til at sørge for besætningsmedlemmernes hjemrejse.

Reglerne er forskellige fra land til land, men i USA kræver myndighederne for eksempel, at besætningsmedlemmerne skal transporteres i chartrede fly og private biler, og hverken må benytte offentlig transport eller for eksempel gå på restaurant på turen, skriver Las Angeles Times.

Det har fået flere rederier til at tøve med at sende deres ansatte tilbage til deres hjemlande.

Og når de ikke må gå fra borde i det land, hvor krydstogtsskibet er endt, så må de blive om bord.

Ifølge skibslægen ombord på Greg Mortimer, den colombianske læge Mauricio Usme, har det været hårdt for psyken hos de indespærrede besætningsmedlemmer. Nogle af dem kalder han direkte selvmordstruede.

- Nogle var så desperate, at de overvejede at springe overbord og svømme i land efter hjælp, fortæller han.