Coronavirus

Spøgelsesfly over Europa - særlig regel tvinger selskaber til at sende tomme fly i luften

Tonsvis af jetfuel brændes af til ingen verdens nytte på grund af regler for, hvem der må lande på bestemte tider i lufthavnene i Europa. Petar Kudjundzic / Ritzau Scanpix

Regler for tildeling af start- og landingstider får flyselskaber til at sende tomme eller næsten tomme fly op under udbruddet af coronavirus.

Selv om antallet af flypassagerer er meget lavere end normalt på grund af udbruddet af coronavirus, sender nogle flyselskaber fortsat deres maskiner i luften med få eller ingen passagerer.

Sådan et scenarie er uacceptabelt

Grant Shapps, transportminister, Storbritannien

Det sker på grund af de europæiske regler om, hvilke flyselskaber, der må lande på specifikke tidspunkter i de forskellige lufthavne rundt om på kontinentet, skriver den britiske avis Times of London.

Situationen har fået den britiske transportminister, Grant Shapps, til at henvende sig til Airport Coordination Limited, der har ansvaret for at tildele start- og landingstider til de selskaber som benytter lufthavnene i Heathrow, Gatwick, Warsawa, Vilnius, Riga, Dublin, Abu Dhabi og Dubai.

I henvendelsen, der er offentliggjort på Twitter, skriver Grant Shapps, at han er bekymret for, at "luftfartsselskaberne kan blive tvunget til at flyve med meget lav belægning eller helt tomme fly".

- Sådan et scenarie er uacceptabelt. Det er ikke i industriens, passagerernes eller miljøets interesse og bør undgås, skriver ministeren.

Grant Shapps siger ifølge Times of London, at nogle fly sendes op helt uden passagerer.

Det er den såkaldte 80-20 regel, der ifølge ministeren er problematisk.

Reglen siger, at luftfartsselskaberne skal bruge deres tildelte tidsrum - det såkaldte slot - mindst 80 procent af dagene i en femugers periode, hvis de vil beholde det.

"Skøre regler"

Bruger et selskab ikke det tildelte slot nok, kan et andet selskab overtage det, og i den interne konkurrence er det meget vigtigt for selskaberne at have afgange på de mest attraktive tidspunkter.

Efter udbruddet af coronavirus har den britiske brancheorganisation for luftfartsselskaber kontaktet Grant Shapps for at få ham til at gribe ind.

Også den globale organisation for luftfartsselskaber, IATA - International Air Transport Association, har forsøgt at få ændret reglerne.

Organisationen skriver, at det er "skørt" at sende fly i luften blot for at bevare nogle skemalagte tider i lufthavnene.

At sende tomme fly op koster ikke bare mange penge, det betyder også at tonsvis af jetfuel brændes af til ingen verdens nytte, hvilket belaster det allerede pressede globale klima.

Allerede i februar sagde IATA's chef for tildeling af tider, Lara Maughan, at reglerne burde suspenderes på grund af udbruddet af coronavirus i Kina.

- Vi vil ikke have, at et luftfartsselskab udelukkende flyver for at bevare sine tider, det er ikke meningen med reglerne, sagde Lara Maughan til mediet AIN Online 19. februar.

Dengang sagde direktøren for Airport Coordination Limited, Edmond Rose, at selskabet var klar til at overveje en lempelse af reglerne for fly til Kina og Hongkong.

Nu venter man på EU

4. marts meddelte selskabet, at reglerne blev lempet for fly til og fra Kina og Hongkong, men samtidig skrev det på sin hjemmeside, at Europa ikke var omfattet.

- Det må være op til EU-Kommissionen at foreslå en specifik lovgivning, som det skete i 2001 efter 11. september, i 2003 efter SARS-epidemien og Irak-krigen og i 2009 efter finanskrisen. Vi kan ikke lempe på reglerne uden for rammerne af EU's lovgivning for tildeling af slots, skriver Airport Coordination Limited på sin hjemmeside.

Tomhed i Linate-lufthavnen i Milano efter byen blev sat i karantæne natten til den 8. marts 2020.

På grund af den langsommelige proces har flere "spøgelsesfly" uden passagerer allerede været i luften, skriver Times of London.

Avisen har været i kontakt med et luftfartsselskab, der dog ikke vil have sit navn frem.

Selskabet oplyser til avisen, at det i løbet af de næste tre uger bliver nødt til at sende 32 fly op med kun 40 procent af sæderne er fulde.

Der er udsigt til i alt 5.200 tomme flysæder i perioden, fordi selskabet er nødt til at overholde reglerne for at bevare sine tider, skriver avisen.

En ekstraordinær situation for SAS

I Danmark er det selskabet Nordic Airport Coordination, der tildeler start og landingstider til fly i lufthavnene.

Her siger direktør Frank Holton, at man også afventer fælles regler fra EU.

- Man kan male en masse frygtelige scenarier, jeg tror ikke det er noget problem, siger han til TV 2.

Ind til der kommer fælles regler fra EU, risikerer de flyselskaber, der benytter danske lufthavne dermed også at miste deres tider, hvis de ikke benytter dem 80 procent af de tildelte dage.

- Ja, de kan risikere at miste deres slot, hvis de ikke opfylder de 80 procent, men det tror jeg nu ikke, at de kommer til, siger Frank Holton.

Han siger videre, at han ikke kender til nogen selskaber, der har fløjet med tomme fly til Danmark på grund af virusudbruddet, og at der kan nå at ske meget med udbruddet i Norditalien, hvor 15 millioner er i karantæne, inden der skal uddeles slots næste gang.

Hos luftfartsselskabet SAS fortæller pressechef Kristoffer Meinert, at der ikke flyver nogen tomme SAS-fly rundt på grund af reglerne.

- Men det gør ondt på SAS, og vi har bedt om dispensation fra reglerne, fordi det er en ekstraordinær situation, siger Kristoffer Meinert til TV 2.

Han fortæller, at SAS sammen med en række andre luftfartsselskaber venter på, at EU reagerer og ændrer reglerne ved en politisk beslutning.