Der var jubel, da flyet forsvandt, men så faldt 298 mennesker ned fra himlen
Fire mænd er tiltalt for at have dræbt 298 mennesker. En domstol i Holland vil stille dem til ansvar for deres handlinger en sommerdag i 2014.
Børnene sad helt ude ved vinduerne over den venstre vinge.
De havde været i Holland med deres forældre, og nu var 8-årige Otis, 10-årige Evie og 12-årige Mo på vej hjem til Australien.
Forældrene var blevet i Europa for at ordne nogle ting, men børnene skulle starte i skole, så deres morfar fulgte dem hjem fra Amsterdam.
Det var 17. juli 2014.
En taxi havde hentet det lille rejseselskab om formiddagen, og den eftermiddag nød Anthony Maslin og Marite Norris livet uden børn.
- Vi sad på en smuk balkon med udsigt over en sø, og jeg kan huske, at jeg sagde til min hustru: "Du ved godt, at det ikke bliver bedre end dette, ikke? De sidste par uger har været fænomenale", har Anthony Maslin efterfølgende fortalt til den australske tv-kanal ABC.
Cockpittet forsvandt
Et døgn senere ville parret være på selvmordets rand, men det anede de intet om, mens de nød sommereftermiddagen i Amsterdam.
Samtidig med at forældrene cyklede rundt i byens berømte Vondelpark, fløj flyet med børnene gennem luften over Ukraine i ti kilometers højde.
Men der manglede noget.
Flyets to piloter og et af besætningsmedlemmerne var nemlig forsvundet efter 2 timer og 49 minutter i luften.
Det samme var størstedelen af cockpittet, og det hele havde kun taget cirka to hundrededele af et sekund.
Et russisk antiluftskytsmissil var detoneret fire meter fra flyets forende, og eksplosionen havde sendt en sværm af metalstykker gennem flyets skrog med 9000 kilometer i timen.
Det fremgår af havarirapporten, som store dele af denne artikel bygger på.
Metalstykkerne havde dræbt piloterne, og de voldsomme kræfter havde revet størstedelen af cockpittet af, men resten af maskinen forblev intakt og fortsatte nedad med 295 mennesker i kabinen.
En kabine fyldt med helt almindelige mennesker, der om få øjeblikke ville regne ned over en solsikkemark og en landsby i det østlige Ukraine.
En uforståelig situation
Ud over de tre børn og deres bedstefar, var de lyserøde, lilla og turkisblå sæder optaget af en verdensberømt AIDS-forsker, en israelsk elitesoldat, et par på bryllupsrejse, en ph.d.-studerende i psykologi og mange, mange andre mennesker, der ikke interesserede sig ret meget for borgerkrigen i det østlige Ukraine.
Men krigen interesserede sig åbenbart for dem.
Da cockpittet blev sprængt væk, blev passagererne ifølge havarirapporten udsat for et øresønderrivende brag, en hurtig opbremsning, et fald i lufttrykket, tågedannelse i kabinen, ekstrem kulde, et orkanagtigt blæsevejr og dernæst en voldsom acceleration, da flyet begyndte at falde.
Nogle af passagererne døde allerede, da missilet eksploderede, men formentlig ikke dem alle sammen.
- Det kan ikke udelukkes, at nogle af de ombordværende forblev ved bevidsthed i det ene til halvandet minut, styrtet varede, står der i havarirapporten.
I første omgang fortsatte flyet uden cockpit.
Iltmaskerne faldt ned fra panelerne i flyets loft, og mindst én passager blev efterfølgende fundet med maske på, men de 295 mennesker i kabinen var dødsdømte, i det øjeblik missilet eksploderede.
- De ombordværende var formentlig ikke i stand til at forstå den situation, de befandt sig selv i, hedder det i havarirapporten.
Og hvordan kunne de også det.
Det eneste forhold de havde til konflikten i Ukraine var fra nyhederne, og turen hen over krigszonen skulle efter planen kun have taget nogle få minutter.
En enkelt af passagererne havde tænkt over, at flyet var fra Malaysia Airlines, fordi et af selskabets fly, MH 370, var forsvundet fra radarskærmene nogle måneder forinden uden nogensinde at dukke op igen.
- Hvis flyet forsvinder, så ser det sådan her ud, skrev den hollandske passager Cor Pan og lagde et billede af flyet op på sin profil på Facebook.
Cor Pan var på vej på ferie med sin kæreste Neeltje Tol, og opslaget blev lagt på nettet, mens han gik ud mod flyet fra Gate G03 i Amsterdam.
Et skæbnesvangert sekund
Mens passagererne lagde deres tasker til rette på hylderne i loftet, skød den psykologistuderende Ali Salim en kort video til Instagram.
- Åh Gud, jeg føler mig lidt nervøs, skrev han i billedteksten.
Og det havde han god grund til, selv om han ikke kunne vide, at dette fly aldrig ville nå sin destination.
Det kunne piloterne heller ikke.
I sekunderne inden eksplosionen havde de talt helt rutinemæssigt med flyvelederne i kontroltårnet i Dnepropetrovsk over radioen.
- Malaysia ét syv, gennemgående trafik, fortsæt direkte til punkt Romeo, November, Delta, lød det fra Dnepropetrovsk klokken 16:19:46, lokal tid.
- Romeo, November, Dalta, Malaysia ét syv, lød bekræftelsen fra piloten syv sekunder senere.
Det var det sidste livstegn, nogen nogensinde hørte fra MH17.
Da kontroltårnet kaldte flyet igen klokken 16:20:00, blev der ikke svaret.
- Malaysia ét syv, Malaysia ét syv, hører I mig, lød det fra flyvelederen.
Efter et øjeblik med tavshed tog han kontakt til kontroltårnet i den russiske by Rostov.
- Rostov, observerer I Malaysia?
- Ingenting, vi ser ingenting, var meldingen.
Da havde luftmodstanden revet det hovedløse flyskrog i småstykker.
Og så begyndte det at regne med bagage, metalstykker, menneskekroppe over et landområde i Ukraine.
Mareridtet
Nede på jorden i den lille landsby Rozsypne var den 65-årige Irina Tipunova hjemme i sit grå stenhus.
- Der var en hylende lyd, og så begyndte alt at ryste. Så begyndte ting at falde fra himlen, fortalte hun efterfølgende til nyhedsbureauet Reuters.
- Så hørte jeg et brag, og hun landede i køkkenet, hvor taget gik i stykker, fortalte Irina Tipunova.
Den døde kvinde i køkkenet var nøgen. Luftmodstanden havde flået hendes tøj af.
Og hun var ikke den eneste.
De omkringliggende marker med hvede og solsikker blev overstrøet med lig og vragdele.
I nabobyen Hrabove blev en af de lokale, Nadezhda Tsyb, nysgerrig, da hun hørte lyde ude på gaden.
- Folk kom ud af deres huse for at se en dreng, der lå uden hoved, fortæller Nadezhda Tsyb til nyhedsbureauet AP.
- Så fik jeg øje på en pige. Hun kom ned fra himlen, hvirvlede rundt i luften og så faldt hun ned i min nabos køkkenhave.
Videofilmen
Ikke så langt derfra stod en gruppe mænd.
En af dem havde tændt kameraet på sin mobiltelefon, og han var allerede begyndt at optage himlen, mens det dødsdømte fly var på vej ned.
- Se, det falder stadig, sagde han.
- Skuddene ramte, lød det så på russisk fra en af mændene i gruppen.
En anden mandestemme blandede sig.
- Det var værd at bringe den her, var det ikke. Det var ikke forgæves?
Du kan se videoen her.
Mændenes ansigter optræder heller ikke på den originale video i fuld længde, og hvad "den" refererede til fremgår heller ikke, men videoen blev lagt på det russiske sociale medie VK, kort efter MH17 var forsvundet fra radaren.
Retssagen
Hvilken rolle mændene på videoen spillede i flystyrtet er en af de ting, en hollandsk domstol skal tage stilling til, når retssagen om MH17 begynder 9. marts 2020.
Under retssagen - der har sin helt egen hjemmeside - er fire personer tiltalt for at have skudt MH17 ned med et russisk antiluftskytsmissil
Sagen om mordet på 298 mennesker ventes at vare over et år, og selv om de tiltalte næppe møder op i retten, har de hollandske myndigheder besluttet at gennemføre sagen alligevel, for at afgøre om de fire mænd er skyldige.
De fire tiltalte hedder Sergej Dubinskij, Oleg Pulatov, Leonid Khartjenko og Igor Girkin.
Alle fire var i 2014 en del af de prorussiske separatister, der kæmper for at løsrive den østlige del af Ukraine. Tre af dem var født, opvokset og uddannet i Rusland, hvor de havde arbejdet for sikkerhedstjenesterne GRU og FSB, inden de af en eller anden grund pludselig begyndte at interessere sig for russiske uafhængighedsbevægelser i Ukraine.
Skyderen
Igor Girkin var deres leder - han er 49 år, fra Moskva og tidligere oberst i den russiske sikkerhedstjeneste FSB.
Han er også kendt under et andet alias, nemlig krigernavnet Igor Strelkov - der løst oversat betyder 'Skyderen Igor'.
Og om eftermiddagen torsdag 17. juli 2014 var 'Skyderen' glad.
Klokken 16.50 lokal tid lagde han to videoer på det sociale medie VK - en af dem er videoen, hvor flyet styrter ned.
- I Torez-området har vi lige skudt et AN-26 fly ned, der er spredt ud over et sted nær kulminen Fremskridt. Vi advarede dem - flyv ikke i vores luftrum. Her er bekræftelse på video af den faldende fugl. Fuglen faldt ned bag et slakkebjerg, den beskadigede ikke boligområdet. De civile kom ikke til skade, skrev Igor Girkin i opdateringen på VK.
Opdateringen forsvandt kort efter, men den kan stadig ses på internetarkivet Archive.org, der gemte en version af siden klokken 17.22, lokal tid.
Men det ukrainske flyvevåben mistede ingen AN-26 transportfly den dag.
Til gengæld mistede Malaysia Airlines et passagerfly med 298 mennesker ombord.
Missilet fra Rusland
Klokken 18.56, lokal tid, havde Igor Girkin slettet opslaget igen. Til gengæld lavede han et nyt opslag med teksten:
- Ledelsen i Folkerepublikken Donetsk benægter enhver involvering i styrtet af den malaysiske Boeing 777 nær Donetsk.
Han indsatte også et link til et telegram fra det statslige russiske nyhedsbureau Interfax, hvor der stod, at oprørerne i det østlige Ukraine slet ikke havde våben, der kunne ramme et passagerfly i 10.000 meters højde.
Det sidste var nu ikke helt sandt.
Billeder fra sociale medier, der blev lagt på nettet inden MH-17 blev skudt ned, viser et russisk bygget missilbatteri af typen BUK-M1, der ankommer til konfliktområdet fra Rusland. Det har mediet Bellingcat afsløret efter omfattende analyser af offentlige tilgængelige fotos på VK, Twitter og Facebook.
Herunder er et billede, der blev lagt på nettet af en bruger i byen Torez om aftenen, efter MH17 var skudt ned.
Sådan et missilbatteri kan ramme mål i op til 25 kilometers højde.
De tre andre tiltalte, Sergej Dubinskij, Oleg Pulatov og Leonid Khartjenko fulgte ifølge de hollandske myndigheder ordrer fra Igor Girkin og havde kommando over det russiske missilbatteri, mens det var i Ukraine.
Spionerne i luften
Da oprørerne fandt ud af, hvad der var sket, begyndte de at ringe til hinanden.
Myndighederne i Ukraine siger, at de aflyttede fjendens samtaler og har efterfølgende offentliggjort uddrag af dem.
Et af telefonopkaldene er fra en uidentificeret oprørssoldat, der ringer til sin chef Nikolaj Kozitsin.
- Vedrørende flyet der blev skudt ned i området ved Snizhne-Torez. Det var civilt. Det faldt ned ved Grabove. Der er mange lig af kvinder og børn. Kosakkerne undersøger det nu, siger oprøreren på lydfilen fra de ukrainske myndigheder.
- De siger på tv, at det er et AN-26 transportfly, men de siger også, at der står Malaysia Airlines på flyet. Hvad laver det på ukrainsk territorium, spørger oprøreren sin chef.
- Det betyder, at det fragtede spioner. De skulle for helvede ikke flyve her, der er en krig i gang, lød svaret fra Nikolaj Kozitsin.
I Amsterdam gik Anthony Maslin og Marite Norris i seng lykkeligt uvidende om, at deres børn ikke længere var i live.
Hverken de hollandske myndigheder eller Malaysia Airlines kontaktede det australske par, men midt om natten vågnede Anthony Maslin ved, at hans telefon blinkede.
Han tog den og blev mødt af sin oprevne sekretær i Perth i den anden ende.
- Fortæl mig, at dine børn ikke var på det fly, sagde sekretæren ifølge Anthony Maslins beretning til tv-kanalen ABC.
- Hvad snakker du om, svarede Anthony Maslin.
- MH17, MH17, skreg hun.
Han slog børnenes bookingnummer op og bekræftede flynummeret.
Så gik han på Google.
Historien om flystyrtet var breaking news, og der var allerede billeder af de rygende vragrester på nettet.
Anthony Maslin faldt om på gulvet, mens hans hustru kom ned af trappen til den grusomme nyhed.
- Da deres uskyldige kroppe blev skudt ud af himlen, strakte jeg mine arme, så højt jeg kunne, og skreg for dem, fortæller Marite Norris til ABC.
Var der nu mere at leve for?
På selvmordets rand
I de tidlige morgentimer stod parret og så ud af de åbne vinduer til den lejlighed, de boede i.
Skulle de springe?
Sammen eller hver for sig?
De besluttede sig for at lade være, fordi de ikke ville påføre andre den smerte, de nu selv følte.
Men hvor kom smerten fra?
Hvem var ansvarlig for, at 298 lig nu lå strøet ud over marker og landsbyer i Ukraine?
Mordvåbenet blev hurtigt identificeret.
Allerede dagen efter tragedien blev BUK-missilbatteriet fotograferet med et manglende missil i oprørsbyen Luhansk, og den hollandsk-ledede efterforskning kom i 2018 til følgende konklusion:
- BUK-missilet, som skød MH17 ned, kom fra den 53. antiluftskyts missilbrigade i Kursk i Den Russiske Føderation.
De mange teorier
Hvis man spørger i Rusland, får man imidlertid en anden version af historien - eller faktisk, får man en hel vifte af forskellige forklaringer at vælge imellem.
Allerede samme dag som nedskydningen spekulerede den russiske tv-kanal RT i, at nedskydningen i virkeligheden kunne være et mordforsøg på Ruslands præsident Putin, fordi præsidentens fly var malet på en måde, der kunne minde om MH17.
Dagen efter kunne det russiske nyhedsbureau TASS fortælle, at en spansk flyveleder i Kiev havde set to ukrainske krigsfly forfølge MH17 få minutter inden styrtet. Historien kom fra Twitter, hvor en mand, der kaldte sig Carlos Sanchez, fortalte historien. I 2018 fandt Radio Free Europe Carlos i Rumænien, hvor han er dømt for svindel. Han havde aldrig været i kontroltårnet i Kiev.
Hvis man ikke bryder sig om disse to russiske forklaringer, er der mange andre.
I november 2014 kunne det politiske magasin Odnako på russisk stats-tv for eksempel fortælle, at man havde fået fat i hemmelige satellitfotos fra en ingeniørstuderende på det amerikanske eliteuniversitet MIT.
På billederne ser man et MiG-29 jagerfly affyre et missil eller muligvis en kanon mod MH17.
Det viste sig, at satellitfotoet kom fra Google Earth, og at flyene var sat ind efterfølgende. Det stammede fra et russisk internetforum og havde ingen forbindelse til MIT, skriver mediet Bellingcat, der har undersøgt sagen.
Våbenproducenten, Almaz-Antey, der producerer BUK-missilerne, har også bidraget til forvirringen. Under en pressekonference i 2015 kunne det russiske selskabs direktør Yan Novikov fortælle, at hullerne i vragresterne på MH17 ikke passede med de 9M317 BUK-missiler, som den russiske hær bruger. Til gengæld passede hullerne fint med de 9M38M1 BUK-missiler, der benyttes af den ukrainske hær.
Desværre for Yan Novikov er der dog masser af billeder, der viser 9M38M1 BUK-missiler i brug i Rusland.
Historierne, der skal frikende Rusland for ansvar, er talrige, men den hollandsk-ledede efterforskning er altså kommet frem til, at ingen af dem holder i retten.
Samvittigheden
Under den kommende retssag vil de pårørende se, hvilke beviser der er mod de fire anklagede.
Rusland udleverer af princip ikke sine egne statsborgere til retsforfølgelse i udlandet, så det er op til de anklagede selv at flyve til Holland, hvis de vil.
Igor Girkin bor i dag i Moskva, hvor han er begyndt at kritisere landets præsident Vladimir Putin, skriver The Guardian.
Han siger til nyhedsbureauet Interfax, at han ikke vil møde op til retssagen.
Sergej Dubinskij bor i Rostov i Rusland. Han siger til The Guardian, at han heller ikke vil møde op.
- Jeg tror ikke på, at efterforskningen har været objektiv, siger han til avisen.
Oleg Pulatov og Leonid Khartjenk er det ikke lykkedes at opspore.
Desuden har Holland bedt Rusland om at udlevere en femte mistænkt - ukraineren Volodimir Tsemakh - men ham vil russerne heller ikke udlevere, på trods af, at han ikke er russisk statsborger.
Anthony Maslin og Marite Norris bor i dag i Australien.
De har fået endnu et barn sammen, og Anthony Maslin siger til tv-kanalen ABC, at han nu føler mere medlidenhed end vrede mod de fire anklagede.
- De kommer til at gå gennem resten af tilværelsen med 298 liv på samvittigheden, inklusiv den mest fænomænale mand og tre af de smukkeste børn, der nogensinde har levet, siger han.