Farvel til Tom Steyer - millionerne var ikke nok
Forretningsmanden Tom Steyer har brugt enorme summer på reklamer - men han kunne ikke slå igennem hos vælgerne. Nu er hans kampagne forbi.
South Carolina skulle have været hans triumf. Stedet, hvor præsidentkandidaten Tom Steyer viste, at han kunne konkurrere med de store kanoner i Det Demokratiske Parti.
Forretningsmanden Steyer havde brugt over 13 millioner dollars på at købe reklamer i delstaten. Ingen af de andre kandidater på stemmesedlen havde brugt mere end én million. Men penge er ikke alt, ikke engang i amerikansk politik. Trods den rundhåndede strategi sluttede Steyer blot som nummer tre i South Carolina, milevidt bag vinderen Joe Biden.
Og den skuffelse var for meget for Steyer, der nu dropper at blive demokraternes kandidat ved præsidentvalget i november.
- Jeg ser ærligt talt ikke længere en måde, hvorpå jeg kan vinde nomineringen, konstaterede han lørdag aften amerikansk tid foran en forsamling af skuffede tilhængere.
Ville sætte en dagsorden
Tom Steyer har tjent sine milliarder ved at grundlægge og bestyre en såkaldt hedgefond, som bestyrer og investerer andres penge - ofte med særdeles lukrative resultater for indehaverne. Som sådan er han ikke ligefrem den ideelle kandidat for et parti, hvis favorit til nomineringen er en selverklæret socialist, der nægter at tage imod bidrag fra rigmænd som netop Tom Steyer.
Alligevel kom han ind i kapløbet om nomineringen med nogle særdeles venstreorienterede synspunkter, og han har især forsøgt at gøre klimaforandringer og økonomisk ulighed til centrale temaer i valgkampen.
- Vi lever i et land, der er dybt uretfærdigt økonomisk, hvor rige mennesker profiterer på bekostning af alle andre. Jeg gik ikke ind i den her kamp for at få stemmer, men for at tale om de ting, der betyder mest for mig, sagde han fra scenen lørdag aften med en grådkvalt stemme.
Om det lykkedes for ham kan diskuteres. TV 2s analytiker Mirco Reimer-Elster mener ikke, at Steyers bidrag er særligt mindeværdigt.
- Man kan ikke rigtigt sige, at han fik sat nogle ting på dagsordenen, og man kan undre sig over, hvorfor han overhovedet har været med, lyder dommen.
En lignende melding, omend lidt mindre politisk korrekt, kommer fra præsident Trump, der på Twitter skriver, at Steyer har brugt en formue på ingenting, og at han nu skal gå sin vej og gemme den smule penge, han har tilbage:
Bloomberg forsøger lignende strategi
Det var ikke kun i South Carolina, at Tom Steyers millioner gjorde livet sødt for lokale tv- og radiostationer. I alt har han brugt næsten 200 millioner dollars på sin kampagne og det altså uden at vinde en eneste delegeret, da han ikke krydsede tærsklen på 15 procent i nogen af de fire stater.
- Steyer vil primært blive husket for at brænde absurd mange penge af - uden at få noget ud af det. Det er virkelig interessant at se, hvor mange penge, han brugte i Nevada og South Carolina - og hvor lidt han fik ud af det, siger Mirco Reimer-Elster.
De skuffende resultater for Tom Steyer rejser spørgsmålstegn ved strategien for en anden milliardær i det demokratiske felt - Michael Bloomberg. Han har slet ikke været på stemmesedlen endnu, men har i stedet sat sin lid til en massiv reklamekampagne i de 14 stater, der stemmer på tirsdag - den såkaldte Super Tuesday. Men det faktum, at Steyer ikke fik meget ud af sit åbne checkhæfte kan være dårligt nyt for Bloomberg.
- Hvis man ikke har en skarp profil, så er det altså svært at gøre sig gældende. Også selvom man har millioner af dollars, siger Mirco Reimer-Elster.
Forskellen på Steyer og Bloomberg er imidlertid, at Steyer ingen politisk erfaring har, mens Bloomberg har været borgmester for New York. Om det gør hans profil skarpere end Steyer vil vise sig inden længe.
Med Steyers exit er feltet af kandidater nu nede på syv - Bernie Sanders, Joe Biden, Elizabeth Warren, Pete Buttigieg, Amy Klobuchar, Michael Bloomberg og Tulsi Gabbard.