Udland

Efter år med skandaler: Direktør for Victoria's Secret trækker sig

Ved showet i december sidste år så kun 3,3 millioner amerikanere med. I 2001 var der hele 12 millioner seere. Timothy A. Clary / Ritzau Scanpix

Victoria's Secret har været præget af den ene skandale efter den anden de seneste år. Få et overblik nederst i artiklen.

Efter flere år med faldende tal og skandaler har milliardæren bag undertøjsgiganten Victoria’s Secret, Leslie Wexner, trukket sig som administrerende direktør.

Det meddelte virksomheden bag blandt andet undertøjsmærket, L Brands, torsdag. Det skriver New York Times.

Victoria's Secret har ellers solgt undertøj for millioner over hele verden, men i den seneste tid har skandalerne og et forældet kvindesyn fået overtag, mener modeekspert Chris Pedersen.

- I de seneste par år har der været den ene katastrofale sag efter den anden. Victoria's Secret er gået fra at være en spiller, alle talte om til en, vi kun taler om, når der er kriser. Det er direktøren skyld, så selvfølgelig må han trække sig, siger han til TV 2.

Den danske topmodel Josephine Skriver gik showet i 2018. Udover hende har danske modeller som Nina Agdal, Caroline Bille Brahe og Helena Christensen gået show for brandet.

Ignorerede kritik

Et skifte i tidsånden og hele #MeToo-bølgen fra 2018 har ifølge modeeksperten medvirket til, at undertøjsmærket ikke længere fanger målgruppen.

- De har ignoreret kritikken og kun troet på deres egen opskrift, og det er katastrofalt for alle virksomheder, siger han.

- På trods af sagerne, fald i omsætning og lukning af butikker har det ikke haft konsekvenser. Men nu er det ikke længere kun et spørgsmål om tidsånden.

Det er også på sin plads, at virksomheden ændrer strategi, hvis den vil overleve

Chris Pedersen, modeekspert

I starten af februar bragte New York Times interviews med tidligere eller nuværende ansatte hos Victoria’s Secret, der fortalte om en "kvindehadsk kultur" fuld af "mobning og krænkelser".

- Så handlede det pludselig om noget, der kunne gå hen og blive strafbart. Derfor er det på sin plads, at han træder tilbage, men det er også på sin plads, at virksomheden ændrer strategi, hvis den vil overleve, siger Chris Pedersen.

Kan blive et stort mærke igen

Det var dog også Leslie Wexner, der var med til at gøre Victoria's Secret til en af de allerstørste amerikanske modevirksomheder gennem tiden.

- Man kan tale om en virkelig dygtig brandingekspert, og det er dét, Victoria’s Secret er. De har været førende på branding gennem årtier og geniale i lange perioder, men så skete skiftet i tidsånden, siger modeeksperten.

Alligevel tror Chris Pedersen godt, at Victoria's Secret kan rejse sig fra støvet.

- Det kan godt blive et stort mærke igen, fordi det har stor genkendelsesværdi, men det kommer ikke til at ske over natten, siger han.

Skandaler i Victoria's Secret

  1. Kasseret tøj

    .

    Så sent som 19. februar kom undertøjsmærket i modvind, da der blev fundet flere hundrede bh'er, der var blevet kasseret, efter en afdeling i Colorado lukkede.

    Bh'erne blev fundet sammen med andre Victoria's Secret produkter af en lokal beboer. Det skriver The Guardian.

    Sagen kom i kølvandet af en allerede ophedet debat om forbrugskultur og spild i modebranchen.

  2. Aflyst show

    Modellen Gigi Hadid under et modeshow for Victorias Secret.

    I november 2019 blev det annonceret, at det fremover er slut med at se Victoria's Secrets karakteristiske supermodeller i undertøj og englevinger på tv.

    Efter flere år med faldende seertal blev det årlige modeshow aflyst.

    Det skete som følge af en ny markedsføringsstrategi, der medførte, at showet ikke ville blive vist på nogle af de store tv-kanaler i USA, lød det fra finansdirektøren for L Brands, Stuart Burgdoerfer.

    Ved showet i december sidste år så kun 3,3 millioner amerikanere med. I 2001 var der hele 12 millioner seere.

  3. Transfobiske udtalelser

    Den brasilianske model Valentina Sampaio blev sidste år hyret af Victoria's Secret.

    I et interview med modemagasinet Vogue i 2018 erklærede virksomhedens marketingchef, Ed Razek, "at transseksuelle modeller ikke vil blive en del af Victoria's Secrets show".

    Showet er som "en fantasi", begrundede han det. Det resulterede i massiv modstand på de sociale medier, hvor han blev beskyldt for at være transfobisk. Marketingschefen endte med at komme med en undskyldning for, at hans udtalelse havde virket intens. 

    - Vi har haft transkønnede modeller til castings, og som mange andre blev de ikke valgt. Men det handlede aldrig om køn, lød det videre i undskyldningen, der blev bragt på Victoria's Secrets officielle Instagram.

    I 2019 trak Ed Razek sig som marketingchef - kun få dage efter Victoria's Secret hyrede sin første transkønnede model, Valentina Sampaio.

  4. Kvindehadsk kultur og mobning

    .

    Avisen New York Times har i februar bragt en artikel, hvor der er interviewet flere end 30 tidligere eller nuværende ansatte hos Victoria’s Secret. De har fortalt om en "kvindehadsk kultur" fuld af "mobning og krænkelser".

    Her var Leslie Wexner sammen med virksomhedens marketingchef, Ed Razek, i skudlinjen.

    Selv om flere ansatte hævdede, at de kom med konkrete klager over Ed Razek, blev de ignoreret af Leslie Wexner, der accepterede opførslen og afskedigede de besværlige ansatte, lyder det i artiklen.

    Et par dage efter kom det frem, at 82-årige Leslie Wexner overvejede at trække sig fra direktørposten eller sælge Victoria's Secret. Efter den melding steg aktierne i L Brand med 12 procent.