Udland

Erdogans 'vilde projekt' rykker tættere på, men kaldes en katastrofe for miljøet

Den tyrkiske præsident har genoplivet sin vision om en ny vandvej, der skal gå gennem et vigtigt drikkevands- og dyreområde.

Et storstilet anlægsprojekt Tyrkiet er rykket et skridt tættere på at blive til virkelighed.

Præsident Recep Tayyip Erdogan vil bygge en ny, stor kanal, der skal løbe vest om storbyen Istanbul og forbinde Sortehavet med Marmarahavet, på samme måde som Bosporusstrædet allerede gør det i dag.

Hvis Erdogan vil have det, så kommer det til at ske

Martin Selsøe Sørensen, tidligere Tyrkiet-korrespondent

Ifølge den tyrkiske regering er der behov for endnu en transportvej på vandet for at reducere presset på strædet.

Projektet er blevet mødt med stor modstand fra både politiske modstandere og miljøforkæmpere, men i januar sagde landets miljøministerium god for planerne.

Den beslutning har dog kun fået kritikken til at tage til.

Bystyret i Istanbul har appelleret godkendelsen, og det samme har miljøorganisationen Greenpeace.

- På mange måder vil Istanbul, der er en af verdens vigtigste og mest unikke byer, bliver kastet ind i en katastrofe med dette uforudsigelige projekt, siger Deniz Bayram, direktør for Greenpeaces middelhavsprogram, ifølge The Guardian.

'En miljømæssig katastrofe'

Flere end 70.000 tyrkere underskrev en protest mod projektet, og kritikerne mener, at indsigelser fra såvel borgere som organisationer er blevet ignoreret af miljøministeriet. De hævder, at ministeriets rapport om konsekvenserne ved den nye kanal indeholder "forkerte antagelser og utilstrækkelige analytiske undersøgelser".

Kanalen skal efter planen løbe gennem en lagune, hvis økosystem er vigtigt for flere havdyr og fugle, og som vil blive ødelagt, mener foreningen af tyrkiske ingeniører og arkitekter (TMMOB) ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Derudover anklages projektet for at ville ødelægge to vandreservoirer, der står for en stor del af Istanbuls vandforsyning, samt at det vil give store ændringer i balancen mellem Sortehavet og Marmarahavet og føre til "en miljømæssig katastrofe".

- Nogle oceanografer siger, at der om 30 år ikke vil være noget ilt tilbage i Marmarahavet. Det er et virkelig skadeligt og farligt projekt, siger Cevahir Efe Akçelik fra TMMOB til The Guardian.

Med Bosporusstrædet er der ifølge kritikerne i dag en hårfin balance mellem de to have, og frygten er, at en ny kanal vil øge strømmen af iltfattigt vand fra Sortehavet, som vil optage ilten fra Marmarahavet og påvirke økosystemet.

Et sådan scenarie vil dog kræve, at der føres meget store mængder vand gennem en meget dyb kanal, vurderer Colin Stedmon, professor ved DTU Aqua.

- Men ud fra de fremlagte planer vil effekten nok være begrænset til området ved kanalens udmunding. I forhold til at slå livet helt ihjel, lyder det som om, at der er smurt lidt tykt på, siger han til TV 2.

Erdogan får normalt sin vilje

Den 45 kilometer lange og over 350 meter brede kanal ventes at komme til at koste tæt på 90 milliarder kroner.

Da Erdogan første gang præsenterede planerne om 'Istanbul-kanalen' i 2011, kaldte han det for "det vildeste projekt", og det har derfor fået tilnavnet Erdogans 'vilde projekt'.

Da Tyrkiet blev ramt af en økonomisk krise for et par år tilbage, blev projektet lagt på is, men i slutningen af 2019 kom det igen højt på præsidentens agenda.

- Alt, hvad der foregår, er i sidste ende et spil for galleriet. Hvis Erdogan vil have det, så kommer det til at ske, uanset økonomiske og miljøhensyn, siger TV 2s Martin Selsøe Sørensen, der er tidligere Tyrkiet-korrespondent.

Sidste år blev oppositionspolitikeren Ekrem Imamoglu valgt som ny borgmester i Istanbul. Han er udtalt modstander af 'Istanbul-kanalen' på grund af omkostningerne og de miljømæssige konsekvenser, og ifølge The Guardian er borgmesteren begyndt at føre offentlig kampagne mod projektet.

Men i Tyrkiet kan selv helt små lokale anlægsprojekter styres fra Ankara, forklarer Martin Selsøe Sørensen.

- Det kan godt være, at der kommer folkelig modstand, så projektet ikke gennemføres i det tempo, Erdogan ønsker, men der vil i så fald højst blive tale om en forsinkelse.