Covid-19

Fransk avis bringer tegning af Jyllands-Postens tegning

Niels Bo Bojesen tegning blev mandag bragt på debatsiderne i Jyllands-Posten. Niels Bo Bojesen / Ritzau Scanpix

Dagbladet Libération skriver, at den kinesiske kritik af Jyllands-Posten er et led i at reagere på enhver fornærmelse fra omverdenen

Det franske dagblad Libération blander sig nu i striden mellem Jyllands-Posten og den kinesiske ambassade om en illustration af det kinesiske flag.

Avisen offentliggjorde onsdag aften sin egen tegning – en tegning, der viser en rasende kineser i færd med at læse den danske avis.

Den kinesiske modtagelse af Jyllands-Postens tegning - sådan som Libérations tegner forestiller sig det.

I første omgang havde avisen gengivet Niels Bo Bojesens oprindelige tegning af det kinesiske flag tegnet med fem gule coronavirusser i stedet for stjerner, men den blev senere skiftet ud med avisens egen tegning.

I avisen gentager Jyllands-Postens chefredaktør, Jacob Nybroe, det svar til kineserne, som han også er citeret for i danske medier - at en undskyldning fra avisen til Kina er udelukket.

- Tegningen sender ingen besked, men den illustrerer ganske effektivt et emne, som alle taler om, uden at fornærme nogens følelser, siger Jacob Nybroe.

Kampånd

Libération skriver, at den kinesiske reaktion "ikke er tilfældig". Ifølge avisen er reaktionen over for Jyllands-Posten et led i en kinesisk strategi om at vise kampånd og lade sine ambassader og diplomater reagere skarpt på enhver fornærmelse fra omverdenen.

Avisen nævner andre eksempler, som den hårde kinesiske kritik af Italien efter italienske politikere havde holdt et møde med den fremtrædende demokrati-aktivist fra Hongkong, Joshua Wong.

Og den lige så hårde kritik af Sverige efter man valgte at give en prestigefyldt ytringsfrihedspris til den svensk-kinesiske forlægger Gui Minhai, der sidder fængslet i Kina.

Muhammed-tegningerne

Libération minder samtidig om Jyllands-Postens historik med Muhammed-tegningerne, der blev offentliggjort i 2005.

Dengang valgte franske medier som France Soir og Charlie Hebdo at trykke Muhammed-tegningerne i solidaritet.

Libération var dengang mere splittet i sin opbakning. En redaktør kaldte den mest kendte Muhammed-tegning med en bombe i turbanen for "en ren provokation" og tegningerne generelt for at være "dårlige børnetegninger".

Avisen valgte dog at bringe to af tegningerne som en støtte til ytringsfriheden.