Tyskland investerer 642 milliarder kroner i modernisering af jernbane

16x9
Et s-tog i Berlin i 2019. Nu investerer Tyskland kraftigt i jernbanesystemet. Foto: Odd Andersen / Scanpix Denmark

Det tyske jerbaneselskab Deutsche Bahn har indgået en aftale med den tyske regering om gennemgående modernisering.

Tyskland og landets statsejede jernbaneselskab Deutsche Bahn (DNB UL) har tirsdag indgået en aftale, der betyder, at der i løbet af de næste ti år skal investeres 86 milliarder euro - svarende til 642,69 milliarder kroner - i at opgradere Tysklands jernbanesystem.

Det bliver "det største moderniseringsprojekt nogensinde" i landets historie, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den tyske regering alene bidrager med 62 milliarder euro (463,33 milliarder kroner) til en renovering af skinner, stationer, signalkontrol og strømforsyning.

Vil gøre tog mere attraktive

Planen er en del af den tyske indsats for at reducere CO2-udledningen i kampen mod klimaforandringerne.

- 20'erne vil blive en gylden æra for jernbanen, siger den tyske transportminister Andreas Scheuer i en udtalelse.

Fra årsskiftet har Deutsche Bahn også reduceret sine billetpriser med ti procent på langdistanceruter. Det skete som følge af den tyske regerings klimatiltag om at reducere momsen på togrejser fra 19 til 7 procent for at gøre togrejser mere attraktive.

Ry for præcision har lidt skade

Tysklands beslutning om nu at investere milliarder af euro i at opgradere landets jernbanesystem kommer efter flere år med nedskæringer.

Nedskæringerne har været relateret til en mislykket børsnotering af Deutsche Bahn og til den store overvægt af langdistancetog.

Tysklands ry for at drive et præcist og effektivt jernbanesystem har lidt skade i de senere år. Desuden er flere af de største jernbanestrækninger over 100 år gamle og trænger akut til reparationer.

**

Perspektiv

DSB.
DSB. Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Ritzau Scanpix

DSB skal klare løft med beskåret bevilling

’Fremtidens tog’ hedder overskriften på den storstilede investeringsoffensiv, som DSB står over for de kommende år. Ifølge Altinget skal den danske jernbanes dieseltog skiftes ud med nye elektriske modeller i takt med, at banestrækningerne bliver elektrificeret.

Der skal bruges op mod 20 milliarder kroner frem mod midten af 2020’erne, og sidenhen venter udskiftningen af s-togene. Samtidig skal der ske en stor ombygning af banenettet med togfondsprojekter, elektrificering og udrulningen af det nye signalprogram gøres færdig.

Men frem til 2025 skal DSB klare den opgave med en bevilling, der er blevet beskåret med over 700 millioner kroner årligt i forhold til, hvad der oprindeligt blev fastlagt med den ti-års-kontrakt, som den daværende SR-regering indgik med DSB i 2014.

***